Afgift ved Gaver fra fælleskonto

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • claushc1Forfatter
    Indlæg
  • #96276
    claushc1Forfatter

    Mine forældre har en fælles konto (hvor de begge er kontohavere)
    De ønsker at give mig en pengegave fra denne konto.

    Skat skriver at to forældre kan derfor samlet (de giver begge en gave) give hvert barn 128 600 kr. skattefrit. Det er en betingelse, at gaven reelt ydes fra hver ægtefælles bodel.

    Men det forstår jeg ikke at gaven skal ydes fra hver deres bodel – de er jo fælles om kontoen og er gift.

    Er der nogen som ved det 100% – jeg vil meget nødigt blive belagt med afgift.

    #231140
    morsdrengForfatter

    At pengene til gaven hæves på en konto som begge forældre ejer forhindrer ikke, at gaven ydes fra den enkelte forældres bodel – de er jo netop begge ejere af kontoen.

    Når de begge ejer kontoen tilhører ½-delen af indeståendet deres respektive bodele. Er indesteåndet stort nok til at yde en gave på de oplyste 128.600 kr. er der ingen problemer.

    Har en af ægtefællerne ikke de store kontante midler fordi bankkonti m.m. er oprettet i den anden ægtefælles navn, kan dette let korrigeres, for ægtefællerne kan frit give hinanden gaver og siden 1.1.2018 er det ikke længere krav om, at der skal oprettes en gaveægtepagt.

    Men kontakt en advokat for at få lavet et gavebrev og få samtidig rådgivning fra ham. På dette forum kan du ikke regne med altid at få korrekt og seriøs rådgivning, for nogle af de personer som vil besvare dit indlæg har slet ikke den fornødne viden på området, og hvad der er endnu værre, de er ude af stand til eller vil ikke erkende at dette er tilfældet.

    Men de pågældende vil utvivlsomt selv “melde sig" med indlæg på din tråd.

    #231142
    claushc1Forfatter

    Tak for svar morsdreng 🙂

    #231144
    testForfatter

    jep måske med et modsvar om det virkeligt skulle være nødvendigt at indrage en advokat i det.

    Min forældre har da de var i live helt uden at betale advokat omkostninger delt gave ud også på maks beløbet. Skatteuvæsenet har aldrig bedt om dokumentation for noget og det har heller ikke været magtspålågende til nogen af partner om gaven var særeje eller ej.

    Men det fuldstædigt korrekt at jeg ikke er advokat. men dette er også et forum hvor privat personer deler erfaringer og ikke advokat vagten.

    #231146
    morsdrengForfatter

    Formålet er netop at dele erfaringer og dem har du ikke på langt de fleste områder, hvor du føler lyst til at begå et indlæg. Ivrigt findes der næppe en tråd på dette forum, hvor du ikke har givet dit besyv ved, Det er ødelæggende for ethvert debatforum, for ingen med konkret viden har lyst til at blive korrekset og nedgjort at en uvidende person som dig. Du ved alt meget bedre end alle andre, kender gangen i fogedretten, hvidvaskningsreglerne og meget mere, selv om det er tydeligt for enhver med viden på området, at de du intet aner-

    Hvis du gad eller havde evner at sætte dig ind i sagen, ville du vide at langt de fleste advokater anbefaler at der laves et gavebrev, både som bevis/dokumentation, men især fordi gavegiver deri kan bestemme, at gaven skal være modtagerens særeje. Din egen erfaring som modtager af gaver kvalificerer dig absolut ikke til at være altvidende på området

    Ordsproget om, “at kaster man en sten, piver den køter som bliver ramt" har du til fulde bekræftet – endnu en gang.

    #231174
    testForfatter

    kære morssurdreng. Der finde næppe heller en tråd i det her forum hvor du ikke spreder din galle. 🙂 og per auto pilot råder folk til at bruge en advokat.

    Min erfaring, som er ganske reel, er at det ikke er unødvendigt og den har jeg jo så delt

    men tak for at bekræfte at jeg har ret i det er spørgsmålet om særeje der gør et gavebrev nødvendigt.

    https://www.legaldesk.dk/artikler/advokat-til-gavebrev

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.