Dette emne
Ejer eller lejer, jeg tror den endelig afgørelse er kommet

Ejer eller lejer, jeg tror den endelig afgørelse er kommet

08-08-2018 15:59
Redigeret: 09-08-2018 16:28
Redigeret:
09-08-2018 16:28
ChristianS
Jeg har længe kigget på ejerlejlighed, men har ligesom manglet det sidste skridt. I weekenden tog jeg dog et tjek på tjekhusleje.dk og hold da op hvor er jeg overrasket over hvad udlejere egentlig må tage i husleje, så længe lejemålet er efter 1991. Jeg tror min første ejerledighed, så vil jeg gå efter et sted hvor jeg selv kan være + fremleje noget af lejemålet? Det må vel være en god løsning, så længe man har det fint med selskab, osv.
08-08-2018 16:51
morsdreng
Hvis du har planer om at fremleje et enkelt værelse i din kommende ejerlejlighed, bør du undersøge om dette er muligt ifølge ejerforeningens vedtægter.

Har du derimod planer om at udleje hele ejerlejligheden skal du være klar over, at dine muligheder for at opsige en lejer er ret begrænset. Er ejerlejligheden udlejet når du køber den, kan du IKKE opsige lejeren. Indgår du senere en lejeaftale med en ny lejer, kan du kun opsige lejemålet med 1 års varsel, hvis du selv agter at indflytte i lejligheden. Ejer du mere end en udlejet bolig, herunder også andelsbolig, kan du i praksis kun opsige en lejer, hvos du tidligere selv har boet i lejligheden. Også er her er det en betingelse, at du selv vil indflytte i lejlighed og opsigelsesvarslet er også her 1 år.

Da du på en anden tråd har oplyst, at du er studerende med realkreditlån og egen bil, er det langt fra sikkert, at du kan finde en bank som vil finansiere købet af din ejerlejlighed.

Køb af ejerlejlighed med henblik på hel eller delvis udlejning er ikke for amatører.