Gældshæftelse

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • LbkirkevejenForfatter
    Indlæg
  • #96108
    LbkirkevejenForfatter

    Jeg har skrevet under på et realkreditforenigs på en ejendom hvor kun min kone står som ejer.
    Hun har nu omlagt lånet til et 2 procentslån hvor jeg ikke har underskrevet. Alligevel står jeg som debitor. Kan det være korrekt

    #229584
    testForfatter

    Er i skilt eller ønsker du at fremskynde processen? Men jo det virker umidlbart mærkeligt at du ikke skulle være med underskriver.

    #229586
    LbkirkevejenForfatter

    Vi er ikke skilt men haraltid haft hver vores økonomi og bor på hver vores adrs. Nu skal jeg omlægge lånet i mit hus, men bliver blokeret af at jeg tilsyneladende hæfter for halvdelen af gælden i min kones lejlighed selv om jeg ikke har underskrevet hendes kreditforeningslån som hun omlagde i 2015

    #229588
    morsdrengForfatter

    Hovedreglen er, at du kun hæfter for gæld som du selv har stiftet (f.eks. køb af varer og tjenesteydelser) eller hvor du har underskrevet et gældsbrev som ene- eller meddebitor eller eventuelt som kautionist. Der findes kun ganske få undtagelser fra denne hovedregel, hvoraf ingen er aktuelle her.

    Der er absolut intet mærkeligt i at du ikke har medunderskrevet det nye lån. Det usædvanlige er, at du hæfter for et lån i en ejendom som du ikke ejer. Det vil man normalt fraråde, idet du i så fald kun skal betale hvis det går galt, uden at have nogen ret til et evt. overskud når ejendommen sælges. Det vil dog blive modificeret, når/hvis boet skal deles og der er alm. formuefællesskab i ægteskabet.

    Er du meddebitor på din ægtefælles realkreditlån hæfter du solidarisk for HELE gælden og ikke kun som du oplyser for ½-delen. At I ikke har fælles økonomi og ikke bor sammen, er uden betydning for sagen

    Ingen her kan hjælpe dig, for det vil blive rent gætteværk. Har kreditforeningen overset at du var meddebitor på det gamle lån og dermed ikke fået din underskrift på det nye lån? Er det dig som har glemt at du har underskrevet 2% lånet tilbage i 2015? Eller har du givet din ægtefælle fuldmagt til at underskrive 2% pantebrevet? Eller har du eventuelt overladt hende din NEM-ID med tilhørende koder og nøgler?

    Der er kun en ting at gøre og det er at kontakte kreditforeningen og få fremlagt dokumentation for, at du medhæfter på lånet, som du nu oplyser er omlagt for 3 år siden og ikke for nyligt, som dit første indlæg ellers kunne tyde på.

    #229591
    testForfatter

    jeg mener nu at huske at min hustru har skulle skriver under på alt vedr omlægninger på vores huslån men det er så åbenbart usædvnaligt. lol Selv om det så aligevel frem går at skrivet at det er ganske normalt. Tak for et godt grin.

    #229592
    testForfatter

    jeg mener nu at huske at min hustru har skulle skriver under på alt vedr omlægninger på vores huslån men det er så åbenbart usædvnaligt. lol Selv om det så aligevel frem går at skrivet at det er ganske normalt. Tak for et godt grin.

    #229594
    morsdrengForfatter

    Når en ægtefælle, som ikke ejer en fast ejendom, skal underskrive når ejendommen pantsættes eller sælges er det IKKE som debitor, men som ægtefælle jfr. § 18 i Retsvirkningsloven, der fra. 1.1.2018 er aflyst af Ægtefælleloven. Der er alene tale om ægtefællens samtykke til pantsætning eller salg, og det er noget helt andet end at underskrive som meddebitor på lånet.

    Når du ikke engang kender denne regel, må man undres over, at du har været i stand til at samle viden og erfaringer som beretter dig til at begå næsten 5.000 indlæg på dette forum, selv om du hverken er uddannet i eller arbejder indenfor den finansielle eller andre relevante brancher, men ifølge dine egne oplysninger har været handelsrejsende de sidste ca. 30 år.

    PEST – spar os fra dine talrige indlæg om emner som du intet kender til. Du er ikke forpligtet til at skrive på dette forum og bør begrænse dine indlæg til forhold som du virkelig har kendskab og erfaringer med – men det er jo netop dit problem.

    LOL, LOL og atter LOL – den som ler sidst ler bedst.

    #229596
    testForfatter

    Ja helt bestem lol

    #229598
    LbkirkevejenForfatter

    Jeg takker for indlæggene og lukker hermed

    #229600
    peter holm larsenForfatter

    Har du ikke fået årsopgørelser fra realkreditinstituttet eller indberettetrenteudgifter til SKAT på lånet – det plejer at komme i eboks eller pr. brev.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.