Gældsbrev i dødsbo

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Erling JensenForfatter
    Indlæg
  • #96043
    Erling JensenForfatter

    I forbindelse med min fars død og boopgørelsen præsenterer min bror pludselig et gældsbrev som min far har udstedt til ham. Altå min far er debitor og min bror er kreditor. Det viser sig, at min fars hus er blevet renoveret for et større beløb inden min far døde og de tilhørende fakturaer er betalt direkte til håndværkeren fra min brors konto. Der er så udstedt et gældsbrev til min bror på et tilsvarende beløb.

    Er gældsbrevet gyldigt når beløbet ikke er overført direkte til min fars konto?

    #229042
    testForfatter

    tror basalt set du har to valg, enten vælger du at tror på din broder eller også vælger du at gå til advokat. Et svar her fra på ja eller nej kan du sådan set ikke bruge til noget.

    Mit umiddelbare svar er at det på afhænge af hvordan gældsbrevet er udformet, men umidelbart er det ikke et specifikt krav at pengene skulle ha været inde på hans konto så vidt jeg huske min undervisning fra HD. Men jeg er ikke advokat

    I det her tilfælde, hvor du jo sådan set ikke betvivler at de broder ha haft udgifter, kan jeg ikke helt følge din begrundelse for at forsøge at snyde din broder for refunderingen af hans udgifter.

    Hvis de broder vitterlig har afholdt udgifterne og du lykkes med at få gældsbrevet annulleret har du nok en broder mindre efter den manøvre.

    Om det så er pegende værd må du selv vurdere.

    #229044
    morsdrengForfatter

    Ifølge dine egne oplysninger, HAR din bror lånt din far penge til renovering af din fars hus, hvilket alt andet lige også forøger husets og dermed også værdien af din arv. Ifølge dine oplysninger svarer beløbet på gældsbrev endda til de samlede fakturaer som din bror har betalt direkte til håndværkerne.

    Det afgørende ER, at din far har lånt pengene af din bror. Selv om der ikke havde været udstedt et gældsbrev vil din bror kunne bevise at han har lånt din far penge, hvorfor skulle han ellers have betalt for renoveringen. Men du mener måske, at din bror ikke skal have tilbagebetalt de penge han har udlånt til forbedring af jeres fælles arv?

    Du mener måske også at en låntager ikke hæfter for et billån i banken, blot fordi banken har overført lånebeløbet/købesummen direkte til bilforhandleren?

    Gældsbrevet ER gyldigt.

    #229048
    testForfatter

    ps det du ville vide var nok om det beløb som boet skylder din bror kan trækkes ud af boet uden problemer og arveafgift. ?

    Og ja det vil jeg umildbart mene det kan. Er det et privat skifte ved jeg af erfaring at skifte retten gerne rådgiver omkring hvordan man gør den slags småting.

    Så nej heldigvis skal din bror ikke snydes

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.