Urimelige mellemregningsrenter i forbindelse med boligsalg/køb

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • KristianESForfatter
    Indlæg
  • #96000
    KristianESForfatter

    Hej

    Må banken tage så høje renter på mellemregningskonti?

    I forbindelse med salg af lejlighed + køb af ny lejlighed har jeg i 4 måneder haft nogle mellemregningskonti i banken. Egentlig kunne alle mellemregningerne være afsluttet hurtigere, men da det kunne svare sig at opsige realkreditlånet i den gemle lejlighed ved termin til en god kurs, lod vi i samarbejde med banken tingene tage sin tid.

    På en konto vedr. salget af min gamle lejligheder har der gennem de 4 måneder stået omkring 1 million kroner.
    På en konto vedr. købet min nye lejlighed har der gennem de 4 måneder været trukket cirka 425.000 kroner.

    På kontoen med 1 million er der en rentetilskrivning på 0% – på kontoen vedr. købet er der nu ved opgørelsen af mellemregningskontierne trukket cirka 9.000 kroner i renter.

    Jeg er stærkt, stærkt utilfreds! Jeg har jo på intet tidspunkt haft adgang til pengene på de 2 mellemregningskonti, og jeg forstår ikke, at jeg skal betale renter – banken har jo hele tiden kunnet disponere så fint over pengene og har vidst, at der var rigeligt med penge til at inddække i forbindelse med købet af den nye lejlighed.

    Kan jeg forlange, at jeg ikke skal betale renter? Har jeg et rimeligt krav?

    /Kristian

    #228646
    testForfatter

    fremgår det af din aftale at du ikke skal betale renter?

    Har du i forløbet underskrevet en aftale med banken hvor det fremgår at deres Forretningsbetingelser gælder og hvor af det fremgår at de skal finansiere dit skift af bolig?

    For at svare direkte på dit spørgsmål så må banken ta det der direkte via tilbud/aftale eller indirekte via deres prisliste er aftalt.

    Er ca 8-10% en urimelig høj rente ? Kan se nordea tager 9%

    #228654
    morsdrengForfatter

    Det korte af det lange er, at banken har lånt dig 425.000 kr. som du som udgangspunkt naturligvis skal forrente. At du senere får 1 million kroner ”i hånden” fra din solgte lejlighed ændrer INTET herved. En person ”slipper” heller ikke for at betale rente til banken, blot fordi han har et stort indestående på en anden konto i samme bank.

    Du kan intet forlange, men der kan være andre forhold af betydning for sagen end selve renten, og derfor bør du INDEN du evt. går videre med sagen undersøge følgende:

    Hvornår er der overtagelsesdag for den solgte lejlighed? og for den du køber?
    Hvad er vilkårene og betingelserne ifølge bankens kontrakter om boligskift/ boligkredit m.fl.?
    Hvad fremgår det heraf om rente og beregningen af samme?
    Er alle posteringer sket på de korrekte konti? Er posteringer vedr. den solgte lejlighed sket på kontoen vedr. den købte eller omvendt?
    Hvornår blev købers skøde på din solgte lejlighed tinglyst uden anmærkninger?
    Hvornår frigav den som berigtigede salget af din ejendom salgssummen til dig?
    Hvorfor blev pengene fra din solgte ejendom ikke frigivet/overført til den anden konto på et tidligere tidspunkt?
    Hvem bærer ansvaret herfor? Banken eller den som har berigtiget salget af din ejerlejlighed?

    Om du har et rimeligt krav på at få godtgjort betalte renter og/eller forrentning af dit indestående, kan i bedste fald tidligst vurderes når ovennævnte oplysninger forligger.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.