Refinansiering af F5 ved snarlig indfrielse

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Mark EgelundForfatter
    Indlæg
  • #95840
    Mark EgelundForfatter

    Hej
    Håber I kan give mig et godt råd.
    Vi har et F5 lån på 940.000kr som skal refinansieres ved udgangen af denne måned. Vi planlægger at sælge vores lejlighed i løbet af det næste år, fordi vi gerne vil bygge nyt. Hvordan kommer vi billigst ud af lånet? Vi har fået af vide af Nordea at det koster ca 12.000 kr at skifte til et kortrentelån. Vores rådgiver anbefaler i stedet at vi skifter til en F3 hvilket kun koster 500kr at skifte til. Jeg er dog nervøs for om det bliver dyre for os eftersom vi regner med at sælge lejligheden inden for et års tid og dermed har langt til refinansiering at den F3.
    Jeg mener ikke Nordea tilbyder F1 lån, hvilket jo ville være oplagt.

    Hvad ville I gøre i vores situation?

    Vh
    Mark Egelund

    #227204
    thsvForfatter

    F3-lånet er klart bedre end F5-lånet grundet kortere bindingsperiode og dermed lavere rente og kortere tid til refinansiering.

    Hvis vi ansætter F3 til 0,0 % og F5 til =0,5% og F2-rente til minus 0,3% om et år + F4-rente til 0,0

    Vil prisen for indfrielse være:

    F5-lån 4*0,3 + 4*0,0 = 1,2% i overkurs
    F3-lån 2*0,0 + 2*0,3 = 0,6% i overkurs eller det halve.

    Bemærk endvidere at en indfrielse selv til samme kurs som ved refinansieringen vil koste ca. 0,5% af restgælden blot pga. de 2 gange kursskæring.

    Umiddelbart vil jeg vurdere at F3 er et billigere valg for jer end skift til kort-rentelånet, mens F5-lånet let kan være dyrere end kort rente.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.