Sætte kontanter i banken.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #95788
    kodenForfatter

    Havde solgt bil og ville sætte 85000 i banken.
    Det kunne jeg ikke uden at dokumentere med slutseddel.

    Det gjorde jeg så.

    Men hvad kan min bank forlange og hvor står det?

    Troede faktisk at 100.000 var grænsen før MSN skulle dokumentere.

    #226706
    MichaelForfatter

    Kan ikke huske beløbsgrænsen, men jf. hvidvaskningsloven er banken forpligtet til at undersøge den slags transaktioner

    #226708
    morsdrengForfatter

    Iflg. hvidvaskningslovens § 2 må andre erhvervsdrivende end de der er nævnt i lovens § 1, stk. 1 (banker m.m) IKKE modtage kontantbeløb på over 50.000 kr. Beløbet blev fra 1.7.2013 nedsat fra 100.000 kr. til 50.000 kr.

    Da du iflg. det foreliggende ikke er erhvervsdrivende, har du godt måttet modtage de 85.000 kr. kontant, men banken skal stadig leve op til hvidvaskningslovens regler, herunder bl.a lovens § 6, hvorefter “virksomheder og personer skal være opmærksom på kunders aktiviteter, som på grund af deres karakter særlig menes at kunne have tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme. Dette gælder især komplekse eller usædvanlig store transaktioner og alle usædvanlige transaktionsmønstre set i forhold til kunden."

    Det er af denne grund at banken har krævet at se dokumentation for hvorfra pengene stamme, idet modtagelsen af 85.000 kr. falder udenfor ”normalbilledet” for de fleste privatpersoner.

    #226710
    kodenForfatter

    Ahh.. tak for info.

    Men jeg forstår bare ikke helt at de har lavet loven, så man skal dokumentere dem ved indsættelse.

    Det burde være noget de efterfølgende kunne bede om, hvis der var en mistanke.

    Måske skulle man holde beløbet op imod hvad folk ellers har af transaktioner, afmeldte biler og ens økonomi.

    Virker lidt omkostnings tungt og er alt for nemt at omgås for dem der vil.

    #226712
    testForfatter

    Tjo de kunne jo også være fra en våben handel. Hvem ved hvad du er for en kanut ? Du er da i alfald meget klogere ind dem der laver landets love.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.