Betale realkredit lån ud fordele/ulemper..

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Henrik (63)Forfatter
    Indlæg
  • #94900
    Henrik (63)Forfatter

    Hej
    Da jeg ikke skylder så meget på huset mere, så vil høre om der er nogen fordele at betale realkredit lån ud evt.. kan det have nogle skatte ulemper eller andet..?

    #214730
    testForfatter

    eller andet er jo et meget bredtspørgmål

    rente fradragsretten er yderstbegrænset og set i forhold til den lave rente du formodenligt har hvis pengende står i frimidler kan det nok en god ide at betale ud.

    men naturligvis ikke hvis du har noget meres sjovt eller noget der giver bedre afkast at bruge pengede. At betale gæld er ofte en god investering medmindre man har en sikker fidus (der ofte ikke er sikker aligevel)

    #214732
    AnonymForfatter

    Hej Henrik.

    Hvis du ikke skal bruge pengene alligevel og ikke har anden dyrere gæld synes det fornuftigt.

    Det afgørende er hvilken omkostning der er på lånet ved rente og bidrag set i forhold til det afkast du ellers kan få af pengene.

    Indfrielsesgebyret på 750,- til 950,- er sikkert hurtigt tjent ind ved sparet rente.

    #214736
    Henrik (63)Forfatter

    Tak for jeres svar.. jamen idag har jeg et fastforrentet lån på 4%, men har også pengene til at kunne betale det sidste ud, men der kunne jo også være der var ideer sætte sine penge i.. Jeg ved at lave en opsparings konto, giver jo ingenting eller måske 1%..
    Jeg står ikke lige og skal ud og bruge penge lige nu..

    #214738
    AnonymForfatter

    Når det er et 4% lån er der ingen tvivl om fordel ved at indfri.

    Det koster dig sikkert yderligere 0,6 i bidrag, så samlet 4,6% sparet. Det kan ikke gøres bedre uden at du skal løbe en pæn risiko ved investering.

    Måden er at opsige lånet pr. 01.10.2015 inden 01.08.2015, så du indfrier restgælden der til kurs 100.

    #214740
    Henrik (63)Forfatter

    Super tak for hjælpen har været stor.. så skal jeg bare have fat i realkreditten hvordan kan du se at det er kurs 100 da, syntes hvad jeg kan se står min til 94,40% kan det passe..?

    #214742
    testForfatter

    Du kan altid indfri et obl til kurs 100 hvis det opsiges til terminen. E.g. Som beskrevet i det andet svar. Hvis kursen er under 100 er det den hvis over er det 100.

    Normalt vil kursen være over 100 relativt kort tid efter at lånet er udstedt så jeg tvivler lidt på at du har fundet den kurs i kurslisten ud fra det lån du har. Men det korte af det lange er at du bare bedre om et indfrigelses tilbud eller checker kursen via dit log ind hos kreditforeningen. Hvis du kender obl seriens nr kan du også slå det op på københavsfondsbørs hjemme side der hvis i dag heder noget fint på udenlandsk.

    #214744
    thsvForfatter

    Nej, Test, det gælder kun konvertible lån!

    Du kan ikke opsige dit F5-lån til næste termin til kurs 100 der skal købes obligationerne bag lånet for at indfri det.

    #214746
    thsvForfatter

    Mere spændende er det hvilket lån, som TS mener at have, der kan indfris til kurs 94,4 og med en pålydende rente på 4%!

    Og Test: Der findes skam også obligationslån der ikke er konvertible.

    #214748
    testForfatter

    Beklager at jeg var upræcis.
    Du har ret i at ikkekonvertiblet lån også kan være obligationslån men så kalder man dem vist ikke typisk for et lån med fast rente og ville vel bruge betegnelse f. Ikke. Jeg antager at formulerings fast forentet 4pct obligations lån dækker over et ganske almindeligt 4 pct konvertibelt real kredit lån med ukendt løbetid. Jeg tror også kursen bassere sig på en misforståelse.

    Nogen af de inkonvertible der var tidligere findes ikke mere og jeg ved godt at der findes et mix af obligationer bag et f lån. Men tak for at du påpegede at jeg var sjusket.

    #214756
    AnonymForfatter

    Istedet for at opsige til kurs 100, skal du lave opkøb af obligationer da kursen er 94 og på den måde skære 6 point af din rest gæld.

    #214760
    AnonymForfatter

    Da der er tale om et fastforrentet 4% obligationslån, ud fra det tidligere oplyste, er kurs et pænt stykke over 100 uanset restløbetid, hvorfor billigste indfrielse vil være opsigelse og indfrielse pr. 01.10.2015.

    Der kan også straksindfries og så betales differencerenten frem til 01.10.2015, men da der nu er en negativ godtgørelsesrente vil det næppe kunne svare sig, da den formentligt er højere end bidragssatsen, der ellers spares ved straksindfrielse.

    #214766
    HalliHalloForfatter

    Henrik skrev: “Super tak for hjælpen har været stor.. så skal jeg bare have fat i realkreditten hvordan kan du se at det er kurs 100 da, syntes hvad jeg kan se står min til 94,40% kan det passe..?"

    Kunne du ikke oplyse, hvor du har den kurs fra? Det bør du da oplyse, tak!

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.