Hvad koster det? (flytning af pensionsopsparing)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Joakim_82Forfatter
    Indlæg
  • #93707
    Joakim_82Forfatter

    Jeg har en ratepension i en dansk bank, der består af 8 forskellige papirer (og en kontantbeholdning) – pensionsopsparingen skal flyttes til en anden udbyder; men jeg kan ikke helt gennemskue bankens afskedsgebyrer…

    Min bank har oplyst mig følgende per mail:
    Aktiebaseret investeringsforening 0,3% minimum 50,- kr. pr/fondskode.
    Obligationsbaseret investeringsforening 0,25% minimum 90,- kr. pr/fondskode.
    Ovf. af værdipapirer koster 240,- kr. pr/fondskode, dog max 960,- kr. pr. depot.
    Flytning af en pension koster 450,- kr.
    Flytning af en pension og depot koster 800,- kr.

    Jeg går ud fra det betyder at hvis jeg sælger alle papirer, så skal jeg betale 8x kurtage + 450kr for flytningen.

    Men hvad hvis jeg vælge at beholde papirerne, skal jeg så betale 800kr (flytning af pension og depot) eller 960kr+800kr (ovf. af værdipapirer + flytning af pension og depot)?

    Jeg er usikker på hvad der menes med “Flytning af en pension og depot koster 800,- kr." hvis det koster yderligere at overføre papirerne?

    Og ja, jeg har bedt banken om at uddybe; men venter stadig på svar her næsten en uge senere, så har ikke indtryk af det ligger højt på deres prioriteringsliste når kunder bedre om hjælp til at flytte deres forretninger…
    Det nye sted kunne i øvrigt heller ikke forstå ovenstående “gebyrliste" – så tænkte nogen her på mybanker måske kendte svaret 🙂

    #198393
    testForfatter

    Hvis du beholder papirerne hvorfor så flyttet?

    Tror det er 800 og ikke 450 da du har en kontant beholdning.

    Tror det er 960 plus 800.

    Men du flytter den forhåbentlig fordi de andre har et bedre produkt.

    #198394
    testForfatter

    Hvis du beholder papirerne hvorfor så flyttet?

    Tror det er 800 og ikke 450 da du har en kontant beholdning.

    Tror det er 960 plus 800.

    Men du flytter den forhåbentlig fordi de andre har et bedre produkt.

    #198404
    Joakim_82Forfatter

    Papirerne skal sælges, da de alle er relativt dyre investeringsforeninger og der er alt for mange forskellige i forhold til min opsparing.
    Hvis jeg kunne flytte det hele for 800kr, så kunne jeg i ro og mag sælge dem på det rigtige tidspunkt via min nye udbyder (som jeg mener har et bedre og billigere produkt)

    Hvis jeg sælger alle papirer, så har jeg vel kun en kontant beholdning tilbage og den de vil have 450kr for at flytte – hvad skulle det ellers være der kun koster 450kr?

    Du har nok desværre ret mht. de 960+800kr; men så forstår jeg stadig ikke hvad det er der koster 800kr kun? Enten har man vel både papirer og kontanter eller også har man kun kontanter :-s

    Men jeg er da glad for at det ikke kun er mig der ikke forstår de priser – for må indrømme jeg følte mig lidt dum da jeg fik gebyrerne oplyst af banken og ikke forstod det

    #198440
    HalliHalloForfatter

    Har du fået svar fra banken nu?

    Hvis du havde angivet hvilken bank det drejer sig om, så kunne vi måske havde hjulpet dig.

    I øvrigt er det vel ligegyldigt, hvor meget banken tager, når du alligevel har besluttet at flytte. Satserne er i øvrigt nogenlunde ens fra bank til bank.

    #198469
    Joakim_82Forfatter

    Hej HalliHallo 🙂

    Intet svar fra banken siden mandag den 29. apr – de får en rykker i dag 🙁
    Det er Sparekassen Sjælland, deres prisliste kan ses her: http://alm.spks.dk/ref.aspx?id=1126
    Jeg synes nu ikke det er helt ligegyldigt hvad banken tager, hvis det fx er noget billigere for mig at flytte papirerne til den anden udbyder (Nordnet) nu og så sælge papirerne der og måske endda på et mere gunstigt tidspunkt. Altså i stedet for at sælge dem nu og her pga. flytningen.

    Mvh Joakim

    #198470
    Joakim_82Forfatter

    Hej HalliHallo 🙂

    Intet svar fra banken siden mandag den 29. apr – de får en rykker i dag 🙁
    Det er Sparekassen Sjælland, deres prisliste kan ses her: http://alm.spks.dk/ref.aspx?id=1126
    Jeg synes nu ikke det er helt ligegyldigt hvad banken tager, hvis det fx er noget billigere for mig at flytte papirerne til den anden udbyder (Nordnet) nu og så sælge papirerne der og måske endda på et mere gunstigt tidspunkt. Altså i stedet for at sælge dem nu og her pga. flytningen.

    Mvh Joakim

    #198680
    Joakim_82Forfatter

    Nåh så kom der svar:
    “Ved overførsel af en pensionsordning ud af huset:
    Adm. gebyr i pension – 800,-
    Flytning af VP – max 960,.-
    Samlet op til 1760,- "

    Så det var naturligvis den dyre af mulighederne 🙁

    Jeg begyndte derfor at kigge på at sælge mine papirer via banken investeringsmodul men der var skam flere lærepenge i vente…

    Dels tager banken min. 90kr/fondskode (på obligationer) og for min lille beholdning betyder det min. kurtage på alle 5 obligationer (mine papirer er indkøbt af banken mens jeg lod dem styre det).

    Fint, jeg laver en limiteret ordre på en enkelt af obligationerne, bare for lige at få en føling med systemet.
    Netbanken fortæller mig det koster 90kr i gebyr hvis ordren gennemføres og sådan er det jo…

    Da jeg i dag logger ind og ser min fondsafregning er det 90kr i kurtage, samt et limitgebyr på 220kr!!!
    Når jeg efterfølgende nærlæser prislisten fremgår gebyret ganske rigtig der; men må indrømme jeg har tænkt mig at klage til banken over der ikke oplyses om det ved ordreafgivelsen i investeringsmodulet.

    Lader til resten af papirerne skal sælges på “markedkursordre" – og så håber jeg de ikke også har et gebyr de lige kan snige ind der…

    Alt i alt skal jeg vist til at overveje mit fremtidige samarbejde med banken ret kraftigt. Det er desværre langt fra første gang der liiiige dukker ekstra gebyrer op – bevares de fremgår skam altid af deres prislister; men rådgiveren havde ikke nævnt dem og man skal godt nok vide hvor man skal lede 🙁

    #198688
    Ole LaursenForfatter

    Har en kollega der blev snydt af et limitgebyr på samme måde. Han blev så sur at han skrev til sin bankrådgiver der sendte ham videre i systemet til en dame der godt nok forklarede ham at gebyret skam fremgik af deres prisliste, men dog måtte medgå at det nok ikke var helt i orden at han ikke blev præsenteret for det under godkendelsesproceduren. Så han fik det faktisk eftergivet.

    Tror det er et resultat af en emsig gebyrpolitik og dårlig programmering. Men det må banken jo tage op med sin it-leverandør.

    Jeg er selv kunde i Finansnetbanken der ikke opkræver gebyrer på direkte børshandler ud over kurtage.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.