Nordea Andelsboliglån med variable rente falder ikke!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • ekrajbForfatter
    Indlæg
  • #92518
    ekrajbForfatter

    Hej alle,

    Jeg kan simpelthen ikke forstå at min rente på andelsboliglånet (variable rente) skal været på næste 6%, når national bankens officielle rentesatser er så lave.

    Nordea har meget svært ved at forklare mig, hvorfor at renten kun følger med op, men ikke med ned igen. Jeg får vage svar om nye regler om udlån i forhold til deres kassebeholdning.

    Nordea kan ikke fortælle mig, hvilken af nationalbankens renter, min rente følger. Det måtte rådgiveren lige vende tilbage til. Jeg tror den følger renten på indskudsbeviser.

    Skal jeg bare acceptere at min rente ikke kan blive sat ned?

    Mvh.
    ekrajb

    #177074
    AnonymForfatter

    1: Jeg tænker : Større krav til bankernes solvens + flere “omkostninger" og tab iog nedskrivninger + større “krav" til egenkapitalens forrentning mv osv osv –> kræver større indtjening (f.eks kunderne betaler mere) og /eller udgifter reduceres (f.eks. færre ansatte)

    2: Har du læst i dit lånedokument. Hvis renten følger indskudsbevisrenten, så står det vel i lånedokumentet.

    #177076
    OpgaveForfatter

    Dette er taget fra Nordeas hjemmeside:

    – Den økonomiske udvikling i Danmark og Europa har desværre været svagere end ventet. Det betyder, at risikoen for tab igen er øget, samtidig med at finanssektoren oplever høje og stigende omkostninger til kapital og funding. Det gør det nødvendigt at tilpasse renterne, så vi også fremover kan være en robust bank med en høj rating, siger Anders Jensen, leder af Banking Danmark.

    I Nordea kan du ikke forhandle renten og de følger meget godt de andre banker, så der er ikke så meget at gøre.

    #177082
    ekrajbForfatter

    Jeg skal have fundet det bevis!!

    #177084
    ekrajbForfatter

    Ok, det er også fair nok at man ikke kan forhandle renten: Men variabel rente betyder vel at renten kan gå op og NED. Det er jo det de markedsfører hele andelsboliglånet med.

    #177086
    OpgaveForfatter

    Mon ikke også at den har været faldet over de seneste år. (Dette glemmer man hurtigt)

    At de så strammer lidt op nu er vel fair nok.

    #177088
    ekrajbForfatter

    Jeg har haft lånet siden sep 2010 – og renten er kun steget.

    #177092
    OpgaveForfatter

    Okay ja, siden sep. 2010 har den nok kun steget.

    Men for nogle år siden, var renten noget højere. Det er hvad der sker med variable renter :o)

    #177094
    ekrajbForfatter

    Det der sker med variable renter er at de kan gå op og ned – den er jeg med på.
    Renten er historisk lav nu. Så er det da forventelig at de sætter renten ned, eller er det jo noget pjat at sælge lånet som variable.

    #177096
    OpgaveForfatter

    Et banklån er altid variabelt i banken (stort set).

    Jeg går ikke ud fra at lånet er “solgt" til dig fordi det var variabelt, men fordi at det ville passe til din økonomi og dine boligdrømme.

    Hvis du fx havde haft lånet siden 2006-2007, så ville du have oplevet at renten var faldet meget og nu stiger lidt.

    #177098
    ekrajbForfatter

    Det jeg er sur over er, at jeg får at vide, at renten følge med op og ned. Men det gør den så bare ikke, da renten jo nu er historisk lav, men andelsboliglånsrenten ikke er fuldt med.

    Det jeg har lært, og som også står i bankens generelle betingelser, er at variabel rente i banken betyder, at banken kan sættet renten som de vil.

    #177100
    pppedeForfatter

    Hvad står der i lånets betingelser?

    #177102
    ekrajbForfatter

    Der står at banken kan ændre rente som de lyster. Så jeg kan ikke rigtig komme efter dem.
    Synes dog stadig det er for dårligt, at andelsbolighaverne skal betale for bankernes overmodige villighed til at låne penge ud, da det gik godt.

    #177104
    OpgaveForfatter

    Nu er det ikke kun andelsboliglånene som stiger i rente, det gør boliglånene i banken, til almindelige husejere også.

    Tja, det er jo EU som stiller skærpede krav til bankerne, så bankerne kan jo ikke rigtigt gøre noget ved det. Så ved ikke om det er helt okay at give bankerne skylden for det.

    #177106
    AnonymForfatter

    Undersøg hvad Handelsbanken kan tilbyde. På andelsboliglån er deres laveste variable rentesats 4.60% (den. 12.12.11)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.