Vurdering af friværdi i bolig

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91750
    AnonymForfatter

    Vi har et hus som vi har købt for ca. 1år siden og i den tid er priserne jo ikke steget overhovedet tror jeg.
    Men vi har lavet nogle forbedringer på huset(mest kosmetisk) kom til at tænke på om det kunne betale sig at få en salgsvurdering fra en mægler for at se om huset kunne sælges til en højere pris idag.
    Jeg er godt klar over at der ikke er en halv million i friværdi, men vi har et billån vi betaler rimelig meget på om måneden lurede lidt på om man måske kunne få det lagt ind under boligen.

    Lyder denne tanke som helt hen i skoven, det skal siges det er ikke fordi vi er i pengenød det var kun for at evt. afdrage anden gæld hurtigere eller evt. indsætte mere på opsparing.

    vores sætop er
    4% fast realkredit på 1336000 29år
    6% boliglån 370000 ca.15år
    6,75 billån på 180000 med restløbetid på 3,5år

    #166424
    MichaelForfatter

    I afdrager jo massivt på bilgælden så jeg kan ikke lige se problemet. Renten er rimelig og udgør jo ikke en særlig stor del af ydelsen. Omkostningerne ved at omlægge til realkredit kan slet ikke gøre en evt. rentebesparelse op.

    Et par kosmetiske ændringer giver ikke merværdi, men måske et hurtigere salg og lidt mindre afslag i prisen.

    #166428
    KrisserForfatter

    En mæglervurdering kan ikke bruges til at få omlagt lånet. Kun en realkreditvurdering. I kan godt prøve at få omlagt lånet, men jeg tvivler på at I vil få noget ud af det. Selv hvis I kunne omlægge hele billånet til et treårigt rentetilpasningslån der løber over tre år (for at bevare løbetiden, og med periode svarende til løbetid er det lige så sikkert som et fastforrentet lån), vil det kun lige netop kunne betale sig:

    Ydelse i dag: 4800 kroner/måned
    Samlet betaling: 202 000 kroner
    Samlet rentefradrag: 7000 kroner
    Samlet nettobetaling: 195 000 kroner

    Ydelse med flekslån: 5000 kroner/måned
    Samlet betaling: 195 000 kroner
    Samlet rentefradrag: 3000 kroner
    Samlet nettobetaling: 192 000 kroner

    Hertil kommer, at I vil få en højere gæld nu, grundet omkostningerne. Samtidig vil I få en mere ufleksibel løsning, hvor I ikke kan afdrage hurtigere hvis I vil.

    #166430
    thsvForfatter

    Ja, billånet bør afdrages hurtigt, da en bil afskrives i værdi, mens et hus beholder værdien. Og friværdien er helt sikkert meget beskeden blot et år efter køb.

    Alene tinglysningsomkostningerne vil gøre projektet for dyrt, da boliglånet skal rykke for det nye realkreditlån, bliver det mindst 2 * 1.400,- i tinglysningsgebyr + 1,5% stempel.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.