Kreditforeningslån og boligvurdering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91743
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg står med et mindre problem, som jeg håber nogle af jer her kan hjælpe mig med. Vi ejer et hus som vi i sin tid fik vurderet til 1,85 mill kr. (før krisen). Siden da har vi lavet forbedringer for 100 tkr. Vores hovedstol hos Totalkredit er på 1.100.000 og vi skylder 1.030.000 der. Vi startede med afdragsfrihed i et par år og derefter har vi så afdraget extraordinært med 5.000 kr/måned siden da. Så vi betaler altså både afdrag, renter og afdrager ekstra for at få gælden væk. Da vurderingen først gang blev lavet, sendte banken en ejendomsmælger ud for at vurdere boligen.

    Da så krisen kom og vi i slutningen af 2009 skulle have et nyt lån i forbindelse med vores virksomhed, blev vi enige om at få huset vurderet på ny – da vi overvejede muligheden for at kunne låne meree til huset i kreditforeningen. Vi var godt klar over at husets værdi ikke ville være steget – måske endda faldet, trods det at vores hus ligger i et område, hvor der er meget få huse til salg og stor efterspørgsel.

    Nå, men det der var anderledes denne gang, var at vores bank nu ikke sendte en ejendomsmægler ud for at se på huset, men istedet sendte en af bankens ansatte. Sjovt nok endte det med at banken meldte tilbage at vi der ikke kunne optages yderligere lån i kreditforeningen og derfor måtte låne i banken istedet. Vi kunne ikke få oplyst den nye vurdering, men har senere fået at vide at bankmanden havde vurderet huset til 1,5 mill. kr. Så huset var altså faldet med 350.000 kr. + 100.000 kr. som vi har brugt til at forbedre huset med.

    Jeg er godt klar over at der er/har været finanskrise, men jeg føler mig også lidt “taget bagfra" af banken. Jeg kan selvfølgelig godt acceptere at mit hus er faldet i værdi, men taget i betragtning af at jeg på diverse prisindeks sider på nettet kun kan se begrænset fald/stagnation og endda små prisstigninger for vores område, så forstår jeg ikke helt den seneste vurdering lavet af bankens ansatte. Den nye vurdering lavet var jo kun til fordel for banken selv, som så kunne låne os de penge vi skulle bruge til en meget højere rente end vi kunne få i kreditforeningen. Ganske smart af dem.

    Mit spørgsmål er nu. Hvordan får jeg lavet en uvildig vurdering af mit hus og hvordan skifter jeg kreditforening, så jeg ikke er afhængig af vurderinger lavet af bankrådgiver men i stedet af en rigtig ejendomsmægler, som ikke vurderer ud fra hvad der vil være til fordel for banken selv. Er det svært at skifte til en ny kreditforening og kan jeg ende med at få problemer med min bank hvis jeg gør det? Er det normalt at banken sender en bankrådgiver ud for at vurdere et hus? Jeg synes dengang at det virkede meget mærkeligt.

    På forhånd tak.

    #166260
    MichaelForfatter

    Det nemmeste er jo at kontakte mæglere i området og bede dem komme med en salgsvurdering. For mig lyder det lidt underligt at banken sender en ansat og ikke en mægler, men nogle bankansatte kan jo godt have speciale i bolighandler og derfor være ligeså gode til at komme med en vurdering som en mægler.

    Så må jeg altså lige komme med en bemærkning til denne her:

    “Vi var godt klar over at husets værdi ikke ville være steget – måske endda faldet, trods det at vores hus ligger i et område, hvor der er meget få huse til salg og stor efterspørgsel."

    Det er en klassisk vildfarelse. “Mit hus er noget helt specielt og ligger i et særligt attraktivt område". Det er forkert – der er ikke noget specielt ved 99,99% af husene her i landet og ALLE huse uden undtagelse har været ramt af prisfaldene. Jeg har en kollega som fortalte, at lige præcis på HANS vej var der ekstraordinær stor søgning og priserne var ikke faldet, men derimod steget til trods for at priserne alle andre steder i kommunen er faldet. Vi taler her om et jævnt område i Brønshøj.

    Så pas på med at tro at din bolig er noget særligt og 100K i forbedringer er altså ikke meget.

    #166262
    AnonymForfatter

    Hej og tak for svar.

    Jeg er fuldkommen enig i at der er ikke er noget specielt ved mit hus. Jeg fandt det dog dengang (og finder det stadig) meget sært at mit hus var faldet til et leje, hvor det lige præcis ikke kunne lade sig gøre at forhøje kreditforeningslånet og dermed undgå at betale ekstra høje renter til banken selv.

    Selv om bankrådgiveren skulle have forstand på hushandel, så synes jeg ikke det er ok at han/hun skal vurdere et hus, med henblik på lånomdannelse. Det er jo så ikke efter min mening en uvildig vurdering – da banken kun taber, hvis vurderingen viser sig at kunne understøtte at lånet flyttes fra banken selv og til kreditforeningen.

    Tak for rådet med at få en anden uvildig ejendomsmægler på banen. Men hvad gør jeg så hvis han/hun kommer med en vurdering der er højere en bankens? Kan jeg tage direkte fat i Totalkredit, eller vil de blot henvise mig til bank"rådgiveren" igen, som så vil holde fast i hans/hendes vurdering?

    #166264
    AnonymForfatter

    Hej

    Tror du skal droppe Totalkredit og finde en ejendomsmægler (eller flere) tilknyttet et andet realkreditinstitut, som kan give dig et lånetilbud og oplyse, hvad der kan blive af låneomkostninger i forbindelse med et evt. skifte.

    Home er tilknyttet Realkredit Danmark, Nybolig er tilknyttet Nykredit (samme sted som Totalkredit), men prøv alligevel – da de påstår at der er vandtætte skodder, DanBolig er tilknyttet Nordea og EDC er tilknyttet BRF.

    Ellers spørg mæglerne, hvem de er tilknyttet.

    #166268
    HalliHalloForfatter

    Jeg mener da nok, at der er områder der er mere attraktive en andre, og dermed bliver husene det selvsagt også.

    Kan bare nævne Kartoffelrækkerne i København og pipkvartere på Frederiksberg (Drosselvej, Duevej og Fuglebakkevej m.v.), hvor rækkehuse fra 20erne og 30erne sælges for mellem 7-10 millioner kroner eller med en m2pris på omkring 40.000 kr.

    Kunne spørgeren ikke oplyse hvilken bank han bruger, når han er utilfreds med den? Hvis jeg fik en meget dårlig behandling i min bank, ville jeg da med glæde “hænge" den ud til skræk og advarsel.

    Hvis et lån i en realkreditforening skal forhøjes, er det vel næsten altid en mand fra foreningen, der vurderer huset medmindre der er anden aftale med den pgl. bank eller hvad?

    #166306
    thsvForfatter

    Skift til Nordea, da deres belåning over 80% blot er til en rente på 4,95%, og som en boligkredit/prioritet.
    Men som andre skrev: Få en uvildig vurdering fra RD eller Nykredit, udenom Totalkredit, som i mine øjne forekommer som ekstremt dyre qua lokalbanken som mellemled!

    #227784
    Jens.hForfatter

    jeg har været lidt igennem det samme som dig. Jeg fik en meget lav (syntes jeg) kredit vurdering af min bank. Så jeg bestilte 3 vurderinger fra lokale ejendomsmæglere på http://www.boligvurdering.nu det var gratis, så jeg fik 3 ejendomsmæglere ud og prisen lå også noget højere end hos min bank.

    Jeg kontaktede derefter Nordea og Jyske Bank. Her fik jeg to tilbud hvor Jyske Bank (BRF kredit) var markant billigere, specielt på bidragssatsen. Derudover vurderede de også min bolig noget højere (jeg sagde også flere af de ting de 3 ejendomsmæglere havde fortalt mig).

    Så jeg fik en billigere og bedre belåning.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.