Lånetilbud

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90448
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg er en førstegangskøber. Priser for boliger er så attraktive at jeg har besluttet at det er nu skal jeg bygge mit drømmehus. For et par uger siden haft jeg møde med min bankrådgiver og efter hendes rådgivning har jeg bestilt et lånetilbud, som efter hendes ord låser kursen, selvom jeg ikke skriver under papirerne. Efter en snak med en anden rådgiver fik jeg viden at lånetilbudet kun gælder efter jeg har underskrevet papirerne. Det betyder at kursen, som står i papirerne, giver mig kun information om lånet og ikke noget andet end det.
    Derfor vil jeg meget gerne høre hvad præcis betyder et lånetilbud, hvornår og hvordan gælder det?
    Hilsen Claudia

    #146678
    testForfatter

    Et låne tilbud er så at sige bare en beregning på hvad lånet koster. Tilbudet er normalt kun gyldigt for dem der laver det hvis der er angivet en svar frist og så er det så vidt jeg ved kun gyldigt i relation til at de gerne vil låne dig pegende. Prisen på lånet kan svinge med prisen på obligationerne på børsen.

    Noget andet er en låne aftale som når du underskriver den normalt indeholder en kurs sikring hvilet betyder at kursen på dine lån og der med rente er låst mod et gebyr. Alternativt kan du lave en låne aftale uden kurs sikring.

    #146694
    AnonymForfatter

    Når der er lavet et lånetilbud på et fastforrentet obligationslån, så kender du renten på lånet, men kursen kan stadig falde og stige, hvilket vil påvirke størrelsen af den pose penge, som du får udbetalt fra lånet.

    Hvis der er tale om et variabelt forrentet obligationslån, så kender du først renten, når lånet bliver udbetalt, da kursudviklingen indregnes i renten.

    Hvis du vil være ekstra tryg og kende provenuet/renten alt efter hvilket lån, der er tale om, skal du kurssikre dit lån. Lånetilbuddet gør at lånet ligger klar til en evt. kurssikring, så du kan også følge med i kursudviklingen og først give besked på kurssikringen senere.

    Hvorfor så lave lånetilbuddet?
    Lånetilbuddet kan være en stor fordel for dig, hvis fx. 5% obligationslånet lukker (går over kurs 100) og at kursen på 4 % stadig er forholdsvis lav, så du får et stort kurstab i stedet.

    Omkring underskriften skal din rådgiver have den før eller senere, men egentlig er du ikke bundet, før du har skrevet under.

    #146698
    testForfatter

    tabac du har ikke ret. Jo du kender rente på obligationerne om det er 4% eller 5% men du kender ikke kursen og dermed den effektive rente på dit lån.

    Et tilbud er kun et øjebliksbillede intet andet.

    #146710
    AnonymForfatter

    Dvs. det lånetilbud som jeg fik for to uge siden er kun papirer og har ingen betydning for mig da jeg skal først låne penge i næste år? Og hvis jeg gerne vil kurssikre mit lån så skal jeg igen bestille lånetilbuddet og på den måde får en ny kurs? Er det korrekt har jeg forstået.
    Hvad betyder så for mig at lånetilbuddet gælder 6 måneder? Kan det bruges til noget?

    #146724
    testForfatter

    hvis du vil ha noget der er bindende for banken i 6 måneder så koster det en kursikring i 6 måneder. Det vil jeg umiddelbart fraråde da det slet og ret er for dyrt.

    #146736
    AnonymForfatter

    Kære Test,

    Hvor i min tekst skriver jeg, at hun kender kursen på lånet (uden kurssikring) eller den effektive rente? Eller hvad er det, der ikke er korrekt?

    Her er et par udvalgte links fra 3 velkendte kilder, som bakker mit indlæg op.

    Link til BRF kredits ordbog – hvad er et lånetilbud
    http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOCURAN-4PDQBR

    Link her hos Mybanker – lånet kan som regel stadig hjemtages selv hvis kursen er over 100
    http://www.mybanker.dk/realkredit/alt_om_realkredit/vis_artikel.html?id=16

    Link hos edc – handler om kurssikring og konsekvenser ved kun at have lånetilbuddet
    http://www.edc.dk/en/Laan/Realkreditlaan/Kursaftale/

    Derudover er jeg enig i, at der ikke bør kurssikres for så lang en periode. Det er for dyrt.

    #146798
    testForfatter

    ok du skriver at du kender “så kender du renten på lånet". men du meners den pålydende rente på obligations serien. Det er ikke det samme som renten på lånet der vel nok af mig med flere vil betragtes som den effektive rente du betaler for dit lån

    #146808
    AnonymForfatter

    Dont do it Claudia– Du skal se,inden vinter ,da kommer deprssioen, og den bliver meget meget værre, end du nogensinde havde regnet med — Grunden er simpel : Folketinget vil tvinge Danskerne til at udskifte Kronen med Euro, og uden at riskiere noget,jeg ville vente 6-10 måneder mere, tvangsauktionerne kommer altid om vinteren —ligesom de højeste arbejdsløshedstal— pls dont do it– give it 6-10 months.

    god vind
    Jens

    #146810
    AnonymForfatter

    “…så kender du renten på lånet, men kursen kan stadig falde og stige…" + mit eksempel burde gøre det klart, at det ikke er den effektive rente, jeg taler om. Desuden ville kurstabet jo netop være medregnet i den effektive rente.

    #146812
    AnonymForfatter

    Hej Jens

    Mener du at tage lånetilbuddet nu? Jeg har i hvert fald besluttet at vente med at tage lånetilbuddet til marts eller april måned 2011 og håber at kursen bliver tæt på 100. Men hvad skal man gør hvis kursen bliver over 100?

    #146816
    testForfatter

    tabac der er kun en situation hvor det er en fordel at hjemtage et låne tilbud og det er hvis kursen stiger til over 100%.

    men tak for forklaringen på gætte lejen.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.