Gebyr for at modtage penge fra udland

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90436
    AnonymForfatter

    Hej, jeg hører ofte fra mine udenlandske venner at det i både Tyskland og Sverige er gratis at modtage penge fra andre EU lande, Tyskerne har ligefrem en lov om det, de påstår det er en EU lovgivning.
    hvorfor skal jeg så betale 30 kr. hver gang jeg modtager penge fra udlandet?
    Jeg har konti i både Danske og Nykredit bank og begge steder koster det 20 for at modtage og 10 for at få en udskrift (som jeg ikke vil ha, men ikke kan slippe for)
    og det er både på privat kontoen og på firmakontoen.

    Er der nogle banker der ikke tager disse gebyrer i DK, for så skifter jeg da gerne bank, specielt fordi jeg modtager rigtig mange små beløb fra udlandet i forbindelse med tilmeldinger til racerløb (startpenge)

    #146492
    AnonymForfatter

    De nye SEPA regler – Single Euro Payment Area – betyder at modtageren kan vælge at dele omkostninger. Det er derfor grunden til, at du bliver trukket et gebyr for at modtage beløbet.

    Du kan læse mere om SEPA her:

    http://www.finansraadet.dk/danish/menu/Nyheder_og_presse/finansraadetsfokus/SEPA/SEPA+SingleEuroPaymentArea/

    #146512
    testForfatter

    da jeg sendt penge til min kone i tyskland for år tilbage var det bestemt ikke gratis at modtage pengende for hende. Den gang havde jeg danske bank og jeg betalte et lille gebyr på ca. 20 kroner for overførslen inkl vekslingen af valuta mens min kone betalte tæt på 100 kroner for at modtage pengene på hendes konto i tyskland. Hvis nogen fortæller mig at tyskebaker tager mindre gebyre ind dansk tillader jeg mig som udgangspunkt at være meget skæptisk. Hvis der var en lov i tyskland der forbød gebyr ved overførslen til andre EU lande burde danmark som EU land også være omfattet

    tror det er en misforståelse at det ikke koster noget i tyskland at modtage penge fra et andet EU land.

    #146518
    AnonymForfatter

    rigtigt for år tilbage kostede det kassen, men jeg taler om de sidste par år.

    #151172
    AnonymForfatter

    Forskellen på Danmark og Tyskland i denne sammenhæng er Euroen.

    Og det er rigtigt, at vi danskere betaler så det driver, når vi modtager penge fra udlandet – også selvom det er en fuldautomatisk ‘EU Payment’.

    Jeg kiggede på det her for et par år siden. Lad os se om jeg kan huske det.

    EU har et direktiv (flere år gammelt), der i bund og grund siger, at overførsler mellem medlemslandene skal koste det samme som indenlandske overførsler. Fri bevægelighed og alt det der. Det tolker de danske banker som at udenlandske overførsler i Euro skal koste det samme som indenlandske overførsler – i Euro, vel at mærke. Hvem det lige er, der sender EUR i stedet for DKK rundt fra et dansk pengeinstitut til et andet, kan jeg ikke regne ud.

    Men det er tilsyneladende grunden til, at de fleste banker beregner sig omkring 30 kr for at modtage penge. En i de fleste tilfælde fuldstændig automatisk proces, er jeg næsten helt sikker på.

    Jeg fandt dog en undtagelse – DiBa i Næstved lavede gerne en konto med netbank og mulighed for at modtage “EU-overførsler med korrekt IBAN-nummer" for 15 kr pr. gang. Andre overførsler (med brug af korrespondentbank, vel) koster 30 kr at modtage. Det kostede en overgang 20 kr i kvartalet for netbank og konto, men det har de droppet. Man skal bare betale 1,5 kr for overførsel til anden dansk bank. SE gebyer for udland her: http://www.diba.dk/OmDiBa/?id=747

    Til sammenligning tager Eik Bank, som nu med SEPA har fået et ‘rigtigt’ Swiftnummer, 50 kr for at modtage enhver form for overførsel fra udlandet!

    #151188
    HalliHalloForfatter

    Nu er det ikke for at gå ind på Bosols metier, men gebyret skyldes at Danmark ikke er med i euroen, så vidt jeg har forstået

    Desværre er det noget den tidligere erhvervsminister Bentsen har godkendt. Enhver ved jo at han var i lommerne på bankerne og finansrådet p.g.a. af hans store lidenskab, som f.eks dyre golf- og jagtture. Så det var en form for modydelse går jeg ud fra.

    Dette mener jeg forholder sig sådan, idet den tidligere svenske socialdemokratiske regering ikke tillod at svenskerne skulle betale disse gebyrer, men skulle stilles, som om euroen var indført i Sverige.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.