overtagelse

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89030
    AnonymForfatter

    Hej, er i den situation.
    er blevet skildt, og i den forbindelse været nødsaget at sætte hus til salg i disse tider.
    efter at huset har været til salg i et år, er smertegrænsen nået.
    salgspris er nede på gældsværdien som er bundet i et dejligt 4% hos totalkredit.
    skylder 978.000

    har fundet mig en kæreste, og sammen har vi 503.000 før skat
    har talt med ny bank Danske bank (grundet dårlig opførelsen fra DIBA)danske forlanger at vi skal have et rådighedsbeløb på ialt 9.000,-
    er kun i stand til at skaffe de 7,500 efter skat pr måned.

    spørgsmål. hvis jeg vil købe min ex fri, er totalkredits minimum for rådighedsbeløb så lavere end danske banks?
    ejendomsvuderingen er på 1.3 mio

    #129382
    NultopskatForfatter

    Har lidt svært ved at finde ud af hvad du mener..Så ret mig hvis jeg er galt på den..

    Dit lån nu 9xx.xxx er det restgæld eller kursværdi..?

    Nuværende salgspris/tilbudspris..? er 9xx.xxx..?

    Hvis det er nogenlunden korrekt er der jo ingen friværdi, du skal altså ikke købe ex-kæresten ud, blot tilbyde ham/hende at overtage hus+gæld kvit & frit..Alternativet kan jo blive et underskud, der skal fordeles mellem Jer..
    Huset er jo ikke solgt og prisen kan blive lavere end nuværende..

    Med den indtægt 5xx.xxx for dig og den nuværende, må I have mere end 7.500 til rådighed, ellers er der nogle overflødige udgifter. Prøv at opstille budget, Excel er en uvurderlig hjælp

    #129384
    AnonymForfatter

    restgælden er 978.000 og har afdraget på dette lån i 3 år. hovedstolen er 1.016.000
    seneste vudering er de ca 1.300.000
    ejendomsmæglers vudering 1.275.000

    det skal siges at huset er total istandsat, og er meget positivt med hensyn til tilstandsrapport
    har selv lavet det meste, så huset betyder meget for mig. og derfor vil jeg jo gerne beholde det. (det står tomt nu)

    #129386
    NultopskatForfatter

    Altså huset er til salg for 1.275.000…og har stået til den pris 1 år..? eller er lige sat ned til den pris..?

    Den offentlige vurdering og en mæglers vurdering fra sidste år, kan du bruge som optænding..

    Hvis huset står tomt nu, må både du og din ex, da smide nogle penge efter det hver måned/termin, det betyder jo 2 ting, dels for dit budget, og dels må din ex da også være presset.

    Prøv at glemme alt om, hvad du tror at huset er værd, og giv din ex et tilbud på huset ud fra, hvad du reelt kan betale…

    Ville du/I f.eks slå til, hvis nu en køber kom forbi og bød 1 mill..?
    Hvis Ja, ville det så forandre noget om den køber var dig..?

    #129390
    AnonymForfatter

    ville entlig gerne selv have huset.
    hvis der er en der byder en mio, vil jeg afslå.
    det er fordi at jeg har istandsat huset for kr. 0,- totalt.

    naturligvis er alles økonomi presset.

    det er jo her at mit store spørgsmål kommer ind i billedet.

    er et totalkredit lige så streng som fx danske bank med hensyn til rådighedsbeløb?
    danske forlanger jo at vi skal have 9.000 til os selv. til forbrug.
    baseret på mit forbrug i huset med x-kone havde vi ingen problemer med at anskaffe os lånet med betydeligt mindre

    Jeg mener. nu ville jeg gerne flytte i huset sammen med en ny kæreste hvor vi på bundlinjen har højere indkomst. men banken har sagt nej, udelukket baseret på beregninger for et nyt realkredit lån.
    jeg har jo et på huset i forvejen.

    #129394
    NultopskatForfatter

    Prøv lige at blande banken uden om et øjeblik.

    Det handler først om hvilken pris skal du give for ex ens andel af huset.

    Hvis huset har været til salg 1 år og stadig er til salg, så er prisen over hvad markedet vil give.

    Så spørgsmålet er jo mere ville din ex gå med til en slagspris på f.eks 1 mill

    Ville det gøre nogen forskel om du var køber..?

    Banken/kredit foreningen skal jo i så tilfælde blot godkende at du overtager lånet og fortsætter betalingen…Hvis du overtager lånet, har bank/kreditforening stadig sikkerhed, og går da ud fra at du hidtil har overholdt alle betalinger.

    #129396
    AnonymForfatter

    så konklution er som følger?
    hvis medejer af huset fx. lader sig udskrive af skøde, så har jeg ikke noget af frygte.
    banken kan ikke sige at jeg ikke må fordi at der er en høje indkomst jeg kan levere.
    bare med nogle andre navne. på lånet.

    jeg ved jo godt at benkenf frygt basere i ned omspændte krise

    #129400
    NultopskatForfatter

    Præcis…Den eneste forhindring på vejen, er hvormeget skal din ex have, for at slippe for halvdelen af gæld og hus..

    Nu ved jeg så ikke om der er den store forskel i indtægt du + nuværende kæreste sammenlignet med du + ex.

    Men lad os antage at det er ca. samme indtægt, så er banken jo ikke ringere stillet.

    Jeg ved godt at banker ikke er lige så ivrige for at låne ud nu, som for 3 år siden..men reelt kan du ikke betale lånet tilbage, uden at sælge huset, hvilket ikke er muligt i nuværende marked.

    Så smør tale gaverne og øv dig i sangen fra de varme lande…

    Jeg tror egentlig det er de færreste husejere, der kunne købe deres hus idag..altså uden at medtage friværdi…

    #129404
    KrisserForfatter

    Som panthaver kan banken da sagtens modsætte sig både ejer- og debitorskifte. Dog kan jeg ikke se at banken skulle have noget problem med ændringen, hvis I kan dokumentere at det vil forbedre jeres betalingsevne.

    #129408
    NultopskatForfatter

    Du har da helt ret Krisser, banken kan da godt nægte at skifte debitor, og hvad er så resultatet…Tvangsauktion, hvor gælden næppe bliver dækket, derefter en gæld uden en sikkerhed..
    Derfor tror jeg på at banken kan overbevises om, at de ikke er ringere stillet ved at udskifte debitor..

    #129416
    KrisserForfatter

    Så er vi enige. Om banken ser situationen på samme måde, er så en helt anden sag.

    #129432
    AnonymForfatter

    mange tak, jeg føler mig meget bedere klædt på nu, det er nemligt meget underligt ikke at kunne gøre noget i så lang tid grundet sådan en faktor

    \\stefan

    #129470
    thsvForfatter

    Hvad er husets reelle værdi i dine øjne?
    1,1 mill.?
    For så er det du skal byde for at du kan overtage huset.
    Der skal udregnes hvor meget I ville have fået ud af et salg til 1,1 mill. og så skal din X jo have/betale ½-delen af dette beløb.

    En fornuftig bank vil da hjælpe hvis den ene part ønsker at overtage pantet sammen med sin nye partner, da der jo så er bedre chance for at få pengene tilbage end der er efter en evt. tvangsauktion.

    #129532
    AnonymForfatter

    Nej, situationen er faktisk blevet forværret efter du stillede dit spørgsmål.

    Danske Bank har strammet rådighedsbeløbet til 9.500 for et par uden børn, mens hvert barn koster 2.000 i rådighedsbeløb.

    Totalkredit samarbejder med en række lokalbanker, og da det primært er dem der hæfter for den yderste kreditvurdering, er det også dem der primært trækker grænsen for dit rådighedsbeløb.

    Typisk kræver lokalbankerne endnu større rådighedsbeløb end Danske Bank. Det ligger ofte på 11.000 kr., men varierer meget fra bank til bank. Der er sågar eksempler på lokalbanker der stiller krav om at rådighedsbeløbet skal være 14.000 kr.

    #129590
    AnonymForfatter

    den reaelle værdi er på de 1,2. og det ville jeg jo også gerne stille med.
    men det var jo derfor at jeg kom med mit spørgsmål.
    har totalkredit lavere krav med hensyn til rådighedsbeløb, end fx danskebank.
    Jeg føler at jeg er klædt bedere på til at indgå en dialog med bank og realkredit.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.