Gæld i ejerforening

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86827
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at købe en ejerlejlighed. I ejerforeningen er der en gæld. Regner man med fordelingstal, så er gælden cirka 130.000 kr for den lejlighed, jeg vil overtage. Gælden forrentes med cirka 6.5 %.

    Når man ser på kontantprisen skal man naturligvis indregne de 130kkr i sammenligninger med andre lejligheder uden gæld. Det er klart, at lejligheden skal handles til mindst 130kkr under den “normale" pris.

    Hvilke risici påtager jeg mig, når der er fælles hæftelse? Hvad er et fornuftigt afslag i prisen på baggrund af disse risici?

    Jeg er godt klar over, at der nok ikke er noget entydigt svar på det sidste spørgsmål 🙂

    #103822
    AnonymForfatter

    Du er nødt til at undersøge hvordan i hæfter. Hæftelsen kan måske være solidarisk. I så fald hæfter du i princippet for hele gælden. Det mest almindelige er prorata-hæftelse efter fordelingstal plus et givent tillæg f.eks. 25%.

    #103824
    AnonymForfatter

    Jeg har undersøgt sagen og der er tale om solidarisk hæftelse. Der er cirka 30 lejligheder i ejendommen, og indtil videre (gælden er 2-3 år gammel) betaler alle til tiden.

    Er det noget man skal være nervøs for?

    #103826
    MichaelForfatter

    Det synes jeg ikke du skal være spor nervøs for. Hvis én af beboerne ikke kan betale og ryger på tvangsauktion, ja så hænger gælden jo bare på den næste ejer. Vores grundejerforening har også netop optaget et stort lån, hvilket jeg af ovennævnte grund heller ikke er betænkelig ved overhovedet.

    Se sådan på det, at de 130.000 vil blive fordelt ud på de resterende 29 beboere, hvis det skulle gå helt galt, hvilket betyder en ekstraregning på knap 4500 kr. Det bør ikke afholde dig fra at købe lejligheden ihvertfald. Se hellere på lejlighedens stand, evt. gamle vandskader osv – det er her man oftest finder de kedelige (læs: dyre) overraskelser.

    #103828
    AnonymForfatter

    Ok, det var også det ejendomsmægleren sagde. Jeg ville dog gerne høre det fra en lidt mere uafhængig part 🙂

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.