Udlandsrejse – Valuta – hæve i udlandet eller hjemme?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Indlæg
  • #183932
    AnonymForfatter
    #184612
    AnonymForfatter

    Blot til oplysning:

    Calle modtager følgende betalingskort:
    Dankort (VISA/Dankort) (gebyr 1,2%)
    AcceptCard (gebyr 1,25%)
    VISA (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode.
    MasterCard (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode.
    EuroCard (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode. 
    Diner Club (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode.

    Aktuelle dagskurser hos Calle
    Eurokursen for danske, svenske og norske kroner:
    DKK: 7,45
    SEK: 8,73
    NOK: 7,58

    #184646
    testForfatter

    Nu kunne det jo været rart med en opfølgning, hvordan finansierede du de enorme indkøb, punktered traileren på vejen, har skat taget dit udenlandske kredit kort, har de opdaget at du daytradende ved side af din bistandshjælp og ?…

    #185006
    HalliHalloForfatter

    Beklageligvis løb vi ind en større skatterazzia på hjemvejen…….Er det dig, test, der har været på spil og har givet et tip? Hallo siger jeg bare…….

    Alt blev undersøgt fra A-Z, men vi havde selvfølgelig ikke for meget med, da vi kun havde købt lidt god vin samt nogle madvarer.

    Problemet opstod imidlertid kun m.h.t. mit udenlandske kreditkort, men jeg forsikrede om at jeg – som kortindehaver – hvert år oplyste mine renteindtægter til skat fra den til kortet tilknyttede højerentekonto og at jeg stort set aldrig brugte kortet i DK.

    De oplyste, at de efterfølgende ville kontakte banken for at indhente yderligere oplysninger om bevægelserne på kontoen, hvilket jeg selvfølgelig ikke kunne havde noget imod, da jeg ikke har fantasi til at der er noget at komme efter.

    Jeg havde på fornemmelsen, at de troede at de havde fat i en større sag a la sagerne med: Golfspilleren Søren Hansen, den AP-Møller-ansattes fotomodel samt de hundredevis af rige personer nord for København med hemmelig konti i skattelylande, hvor de i princippet
    kun er røget i fælden på grund af letsindig omgang med deres kreditkort i Danmark, og nu står til at skulle efterbetale den skat de har unddraget sig for med tillæg af renter samt en klækkelig skattebøde på formentlig mindst det dobbelte af de unddragne beløb.

    #185014
    testForfatter

    fint nok halihalo, Det var ikke mig så havde de også haft oplysningen om dig du var næppe sluppet tilbage over grænsen,

    men spøg til side, hvis du ikke bruger dit udenlandske kredit kort til at hæve valuta på hvad har du det så for?

    #185050
    HalliHalloForfatter

    Det kan jeg da godt forklare ved et lynhurtigt hurtigt overslag:

    Da Danmark ikke er medlem af EUs møntunion (og sikkert ikke bliver det i de næste mange år, hvis overhovedet), kan det af gode grunde kun betale sig at bruge det i udlandet, da der desværre tillægges et udlandsgebyr på vel omkring vel mellem 1-2% af købene og hævningerne. Selvfølgelig har jeg så ca. 1 måneds kredit, men det opvejer alligevel ikke gebyret i disse lavrentetider.

    Besparelse pr. hævning på f.eks 2000 kr. dvs. knapt 300 Euro: Pris for euro udgør d.d.ved overførsel 745,77 kr. direkte til anden bank. Pris for brug af mit mastercard i udlandet: Kurs knapt 758, hvortil kommer hævegebyret på min. 30 kr. Alt i alt en besparelse pr. hævning på ca. 62 kr. og ganger jeg det op med mit antal hævninger om året på min. 5 stykker giver det da immervæk en besparelse på over 300 kr. Det er da værd at tage med og det gode er jo, at pengene er skattefrie.

    Det bemærkes, at jeg kun overfører et pænt beløb til kontoen engang hvert ca. 5 år, og sådan en overførsel koster som bekendt kun 15 kr. Spørg bare Jet45, han kender alle bankernes priser for udlandsoverførsler udenad.

    #185054
    testForfatter

    Det virker virkeligt som enu en and.

    #185072
    HalliHalloForfatter

    Har aldrig købt en and på min kort, endnu da…………….

    #185088
    testForfatter

    nej men måske skulle du, først spørg du sådan lidt hjælpe løst hvad der er billigt i forhold til valuta og så viser det sig at du har et avanceret system med et mastcard i udlandet, men din beregning virker ikke realistisk.

    når du hæver i euro i f.eks. en tysk atm automat betaler du 30 kr plus 20 kr i over kurs. Tillægt på et visa kort er kun 1% på midelkursen. den 10 august var den i øvrigt ikke 7,4577 men 744.3577. Det skyldes nok den kurstillæg du rent faktisk betaler på midel kursen ved valuta overførsler.

    Så hvis du hæver 5 gange om året på dit visa kort koster det 250 kr. Hvis du overføre 50.000 kr hvert 5 år koster en rente difference på et procent point dig 100 kroner pr. år på de 10.000 du jo så har stående 4 år.

    nu ved jeg jo så ikke hvilken euro bank du har og om der evt. findes nogen med gratis mastercard og gratis hævning, men det her cirkus må helt bestemt være en and.

    i øvrigt betaler du også ved overførsler til udlandet et tillæg på midelkursen

    #185100
    HalliHalloForfatter

    Hvad er det for en kurs du oplyser?

    Middelkursen på Euro den 10.8.2012 var 744,27, hvortil der tillægges 1,50 kr., hvorved
    kursen udgør 745,77, som jeg korrekt oplyste. Dokumentaion findes på Natiolbankens hjemmeside, hvilket du sikkert ved.

    Efter jeg havde skrevet mit indlæg faldt det mig godtnok selv ind at der måske kun blev
    tillagt ca. 1% i eurokursen.

    Hvis du tror at der ikke findes banker, hvor man frit kan hæve på et VisaCard, så er det også i orden med mig. Selv her i landet var der jo noget med en Skandiabank, der havde dette gode tilbud, men blev vist for dyrt fordi PBS jo alligevel hver gang skulle have 30 kr. af banken. Og det kalder jeg konkurrence.

    Kald det hele bare en and, jeg er da i princippet ligeglad.

    #185118
    AnonymForfatter

    I Padborg blev jeg standset, men da jeg har VIP-status (har papir på at jeg er PEP-Politisk Eksponeret Person), jeg burde have det røde Diplomatpas som alle andre, så var beskeden “Velkommen til DK" og så var der en bil bagved mig, der vil overhale omkring og forbi – han blev standset og undersøgt.

    #185122
    testForfatter

    Kan du blive ening med dig selv om det er et visa kort eller et Master kort du bruger til dine ænder?

    #185130
    HalliHalloForfatter

    Jet45s svar var meget oplysende: Hvad man ikke kan drive det til efter at have haft ansvaret for at tænde og slukke kopimaskinerne i en statsinstitution. Har jo tidligere oplyst at der er god pensionsordning i PENSAM, det er vist DENNIS KRISTENSEN fra FOA, der styrer denne kasse.

    Test, har man aldrig hørt at man kan være i besiddelse af både et Master- og et VISACard og måske endda i 2 forskellige banker?

    Skal vi ikke bare slutte tråden her? Jeg ønsker ikke at debattere på et for mig ørkesløst og absolut utilfredsstillende niveau.

    #185456
    HalliHalloForfatter

    Korrektion, hvis det har nogen interesse: Tillægget til middelkursen er kun 1.10 kr., jeg mente at den var 1,50 kr. Det fandt jeg ud af ved en overførsel g.d.

    Er der nogen der ved om den har været 1,50 kr.? Ellers har jeg måske desværre fået Alzheimer.

    Tillægskursen plejer nemligat være nogenlunde ens fra bank til bank.

    #185462
    AnonymForfatter

    Mig bekendt er tillægskursen ikke et fast beløb, når det kommer til kortbetalinger.

    Visa (Visa/Dankort) tillægges 1 % ved europæisk valuta og 1,5 % for valuta udenfor europa.
    MasterCard er vist mere forskelligt. Normalt er det 1 % / 1,5 % men ved at Eurocard fx. tager 1,5 % / 2 %.

    Alle kurserne ex. kurstillæg kan i øvrigt findes på http://www.nets.eu/valutakurser.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.