Ændring af rente på Børneopsparing

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Indlæg
  • #178532
    remaalForfatter

    Det har du ganske ret i.
    Jeg vil prøve i weekenden, at lave en beregning på de forskellige cenarier.

    Tak for responsen.

    #178538
    AnonymForfatter

    Remaal, jeg tror også, du har misforstået noget.
    Hvis du har oprettet en børneopsparing i banken, står pengene i barnets navn, og skattebegunstigelsen består i, at der ikke betales skat af renterne. Som Michael siger, er renten på børneopsparing i Nordea omkring 1,5%.
    Den opsparing, du taler om, må være noget helt andet.

    #178546
    HJLForfatter

    Remaal

    Skattefradraget nedsættes kun for beløb over 100.000 kr.

    Dvs du skal skylde over 2.000.000 kr. Til 5prc. Før det har relevans.

    #178550
    remaalForfatter

    Ja det har du ret i, men det er jo lige gyldig hvad opsparingen kaldes.
    Jeg er godt klar over at jeg ikke kan gøre meget ved de eksisterende børneopsparinger, da de er bundet.
    Men jeg må jo godt lave en opsparing, som jeg kan give mine børn.
    Jeg kan give mine børn et arve forskud på op til 58.700 kr. afgiftsfrit om året.
    Den normale inflasionen i Danmark er på 2% om året, hvad er 1,5% i rente så værd?

    #178552
    remaalForfatter

    Hej HJL
    Der kunne jeg ikke følge med.
    Hvis jeg har et boliglån på 1.000.000 kr. i banken til 6,2% i rente.
    og samtidig her en kassekredit med en kredit grænse på 1.000.000 med en rente på 6,2%
    og en børneopsparingskonto med en rente på 1,5%

    Hvorfor er det kun mig som syntes, at det er bedste at lægge pengene i kassekreditten til 6,2% i rente, frem for børneopsparingen til 1,5% i rente?
    Da renteindtægterne ikke bliver beskattet nå renteudgifterne er større. jeg vil selvfølgelig heller ikke få det samme rentefradrag, da renteindtægterne som sagt modregnes.
    Hvor kommer skattefradraget ind?

    #178556
    AnonymForfatter

    Det er også mest økonomisk fornuft. Men så beholder du pengene og dit barn får ingenting.

    boligprioritet giver ca. 0,67*6,2% = 4,15 %
    Dit barns børneopsparing giver 1,5 %

    Så du sammenligner æbler og pærer.

    #178558
    remaalForfatter

    Jeg havde nu ikke planer om at tage pengene selv, jeg ville give mine børn dem, inkl. de ca. 4% i effektiv årlig rente.

    #178560
    MichaelForfatter

    remaal har såmænd helt ret i, at det isoleret set er bedre at betale prioritetskontoen ned frem for at spare op på en separat børneopsparing til 1,5% i rente.

    Problemet er blot, at man skal indstille sig på at hive de ca. 50.000 eller hvor meget det nu bliver til over 21 år fra prioritetskontoen på et tidspunkt. Altså kræver det disciplin og hvem siger iøvrigt at man beholder den prioritetskonto i alle 21 år og hvor længe vil det være rentemæssigt en fordel?? Lige pt. kan man få en gammeldags børneopsparing helt uden betingelser for 3,15% og så er man sikret at man ikke får blandet egen og børnenes opsparinger sammen. Hvis man eksempelvis kommer i økonomisk uføre og havner i fogedretten så er der ingen kære mor hvad børnenes penge angår eftersom det jo ikke ER børnenes penge. En børneopsparing derimod er helt og aldeles beskyttet mod kreditorudlæg.

    #178564
    AnonymForfatter

    4 % hos andelskassen JAK Slagelse på børneopsparing selvom den ikke fremgår af Mybankers liste og man behøver ikke have andre produkter dér .

    #178566
    remaalForfatter

    Jeg har kontaktet andelskassen JAK Slagelse, og fået bekræftet at jeg kan flytte børneopsparinger samt børenebørnsopsparinger over til dem, og renten vil være 4%.

    Så skulle der ikke være flere bekymringer omkring, hvad der kan betale sig.

    Tusinde tak for de mange svar.

    vh.
    Remaal

    #178568
    AnonymForfatter

    Til Remaal ; det glæder mig at høre :-))) man skal ikke være bange for de små banker . Skulle de krakke en dag så er pengene fuldstændigt sikret , så man skal ikke gå i panik . Jeg synes at man kan ligeså godt få den gode rente mens banken kører . Og jeg skriver ikke dette fordi banken er ved at lukke , det er bare en helt generel betragtning og tanke jeg gør mig . Tillykke med dine nye konti :-))))

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.