lån i mit navn, men forældre betaler

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95211
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    jeg er 19 år og er studerende.
    mine forældres bil er lige gået i stykker, og de mangler penge…
    mine forældre er begge rki registeret.. så det kan godt tage noget tid, ør de kommer ud af det…

    så jeg tænkte… jeg er ikke rki registeret, kan jeg så godt tage en lån på f.eks. 100.000 kr. også sige at mine forældre betaler det ?
    da jeg er studerende, får jeg kun su… så det er ikke så meget 🙂
    men mine forældre har penge nok til at betale hver måned ?

    #219768
    testForfatter

    en venlig tanke, men lad være.

    Hvis dine forældre har penge nok hvorfor er de så i RKI?

    Hvem betaler hvis bilen bliver totalt skadet?

    Hvem betaler hvis dine forældre pludselig ikke har råd?

    #219770
    AnonymForfatter

    jeg har penge nok til at betale, hvis der sker noget 🙂

    #219774
    morsdrengForfatter

    Glem det.

    Dine forældre kan ikke låne penge pga. RKI-registreringen, men af samme årsag kan de heller ikke stå som ejere af bilen, da deres kreditorer i så fald kan foretage udlæg i denne. Du skal derfor både låne pengene på dine forældres vegne og stå som ejer af bilen. Du lægger navn til at konstruktionen udadtil ser anderledes ud end den i virkeligheden er, for de virkelige ejere af bilen er dine forældre. Det kalder man at være stråmand, og der er hverken særligt fint eller anbefalelsesværdigt – tværtimod.

    I forhold til banken er det dig der låner pengene og udlånet vil derfor blive baseret på bankens kreditvurdering af dig – og ingen andre. Da din indkomst er SU, vil svaret på din låneansøgning med sikkerhed blive nej. Går det op for banken, at din rolle i virkeligheden er at være stråmand for dine forældre, har du også sat din troværdighed i banken overstyr.