Lån mellem private.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94091
    AnonymForfatter

    Jeg har for CA et år siden lånt et beløb til min eks, som hun nu nægter at betale tilbage. Vi går ikke lavet et lånedokument, men jeg har dog sørget for at skrive i overførslen at der er tale om et lån. Har jeg bogeb mulighed for at få hjælp til at inddrive de penge, eller har jeg dumet mig?

    #204050
    MichaelForfatter

    Uden lånedokument har du ingen mulighed overhovedet og selv med et underskrevet dokument er det utrolig svært.

    #204056
    AnonymForfatter

    Om du kan få din ex. dømt til at betale lånet tilbage og om du kan få hende til at betale, er 2 forskellige ting.

    Havde du haft et underskrevet lånedokument/gældsbrev, der vel og mærket var lavet rigtigt, kunne du indbringe hende for fogedretten, og der foretage udlæg i hendes evt. udlægsegnede aktiver. Men har hun hverken aktiver eller betalingsvilje, får du næppe betalt dit tilgodehavende.

    Selv om du intet lånedokument har, står du ikke uden muligheder, men du skal i så fald anlægge en retssag (hvis kravet er under 100 tkr. et betalingspåkrav) med påstand om, at hun skal dømmes til at betale dig lånebeløbet. Da du kan bevise, at du har overført pengene til hende og da det oven i købet fremgår af overførslen, at der er tale om et lån, vil hun sandsynligvis blive dømt. Og det er hende, der skal bevise, at det ikke var tale om et lån, men om en gave. Men som altid er der en procesrisiko, og selv om hun taber sagen og bliver dømt til også at betale dine omkostninger, er det i første omgang dig der skal betale egne advokatomkostninger, som altid er større end de sagsomkostninger som hun er blevet dømt il at betale til dig.

    Når du har fået hende dømt, kan du sende krave i fogedretten, og så er vi tilbage ved det jeg skrev i andet afsnit.

    Så du bør overveje, om du vil smide gode penge efter dårlige ved at bruge penge på at få hende dømt til at betale dig lånebeløbet.

    #204156
    AnonymForfatter

    teknisk insolvent hvad sker der med indbo ved dødsfald?

    #204160
    testForfatter

    Dine arvinge vil få lov til at udtage ubetydelige effekter uden værdi.resten går til dine kreditorer. Boet skiftes med bo bestyre udpeget af skifte retten

    Er der overlevende ægtefælde i evt bolig?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.