prioritetslån eller realkredit

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • David (53)Forfatter
    Indlæg
  • #96305
    David (53)Forfatter

    Tak fordi du læser mit indlæg, jeg håber det jeg skriver kommer til at give mening. Jeg er ikke en ørn indenfor dette felt, også derfor jeg søger information.

    min situation: Jeg har et realkreditlån på 1.750.000kr som jeg mangler at betale tilbage (2% 30års med afdrag). Dette er allerede i kraft, min bolig er omkring 3.000.000 værd. Jeg blev så kontaktet af min bank da jeg har en del kontanter stående, som ikke er investeret (jeg har nogle investeret, men er lidt tilbageholdende her i 2018…) Min bank vil meget gerne tilbyde mig et prioritetslån.
    Jeg begyndte at søge noget information omkring prioritetslån og jeg kan se flere fordele lige nu.

    Det tilbud jeg har fået er på 1,96% i rente, men jeg sparer jo så realkreditgebyret på næsten 1%. Jeg har kontanter nok stående til at udligne denne rente, så jeg reelt ikke betaler nogen renter og derved bare afdrager på min reelle gæld. Det synes jeg er smart, men det er måske misforstået?

    Jeg kan godt se at jeg måske kan få mere ud af mine penge ved at investere dem, men også med risiko. har dog en del stående i ETF’er eller index, som jeg er blevet ret glad for. I mit hoved tænker jeg, at jeg næsten skal tjene 5-6% i afkast for at opnå samme “besparelse" som det jeg “tjener" ved at vælge prioritetslån. Da der skal betales skat af min evt gevinst. Det synes jeg umiddelbart lyder pænt.
    Jeg ved godt det ikke helt passer og gevinsten er mindre, da jeg ikke får noget fradrag for mine renteudgifter. Gevinsten er dog stadigvæk sikker.

    En ulempe jeg ser er at jeg ikke kan omlægge lånet hvis renten nu stiger (hvilket jeg nok ikke tror den gør) og derved høvle en del af gælden på den måde. Dette var egentlig årsagen til at jeg optog dette lån i første omgang.

    Jeg skal ikke betale noget for at få lånet omlagt.

    Er der andre ting jeg skal være opmærksom på og har i nogle råd angående om jeg skal gøre det eller ej? Jeg ved godt at alles situation er forskellig, men vil meget gerne høre synspunkter for og imod.

    Igen tak for at have læst mit indlæg.

    Mvh David

    #231336
    testForfatter

    personligt ville jeg ikke investerer for lånte penge, men et prioritets lån giver en frihed i afdrags profil

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.