Realkredit – Nybyggeri – Hvem skal vi vælge og skal det være fast eller variable rente

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • JepsenForfatter
    Indlæg
  • #96160
    JepsenForfatter

    Hej
    Vi solgt vores hus til 2.125.000.- og får ca. 750.000.- med Fra huset i provenue. Vi bygger et hus i dette efterår 2018 til ca. Kr. 3.000.000.- med det hele.
    Vi er begge omkring de 50 år Og har ingen gæld ud over huset. Spørgsmålet er hvem skal vi vælge af realkredit institutterne ift. Hvem er billigst. Og skal vi vælge – fastforrentet eller flekslån? Eller måske noget helt andet? Jeg er klar over det er mere usikkert at vælge flekslån, men har ikke noget imod dette. Medmindre det direkte frarådes pga. Den faste rente er meget lav i øjeblikket.
    Gode råd modtages gerne…

    #230034
    ToFoForfatter

    Det er jo et lån af en vis størrelse så der kan være en del at spare på omkostningerne. Ift rente og bidragssatser varierer disse mest fra låntype til låntype, og ikke så forfærdeligt meget fra realkreditinstitut til realkreditinstitut. I resten af 2018 sparer du penge på oprettelse af realkreditlån hos Nordea Kredit som ny kunde, det kan du læse mere om her:
    https://www.nordea.dk/privat/produkter/laan-og-kreditter/boliglaan/flyt-realkreditlaan.html

    Disclaimer: jeg er ansat i Nordea koncernen

    #230040
    thsvForfatter

    I har op mod 20 år tilbage på arbejdsmarkedet, så mener ikke at I skal optimere efter pension endnu ved f.eks. at nedbringe gælden mest muligt.
    Det store spørgsmål er hvad der sker med renten i de kommende år.

    Jeg ville vælge et lån som Jyske F1 med afdrag, da dette er en del billigere i ydelser end F-kortlån pga. den måde afdragene beregnes på og omk. er en del lavere. De store afdrag i starten af forløbet vil afbøde virkningen af en senere renteforhøjelse.
    I må endelig ikke vælge F5-lån som låser en rente i 5 år, da I så er låst til denne frem til næste refinansiering, selv med de lave renter pt. kan det let koste 2% i overkurs hvis man vil omlægge om 2-3 år.

    I kan også vælge 2% afdragsfri op 50-60% og afdrage resten (op til de 75%) over de første 10 år afhængigt af hvilken ydelse I ønsker.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.