Højeste vurdering af bolig

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #96128
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi købte hus for knap 2 år siden, og lånte dengang til modernisering af boligen.
    Nu er tiden kommet til at dette skal færdigmeldes, og en mægler/vurderingsmand fra banken skal ud og vurdere vores hus.

    Jeg er meget interesseret i at få denne vurdering højest mulig (selvfølgelig) så jeg forhåbentlig kan få noget af det dumme boliglån over i kreditforeningen.

    Hvordan hjælper jeg mig selv?
    Får jeg en ejendomsmægler ud først, og lufter hans vurdering overfor vurderingsmanden? Eller lader jeg banken vurdere først, og derefter kontakter en mægler, eller anden kreditforening?

    Jeg har aldrig prøvet noget af dette før, så håber meget i kan hjælpe mig 🙂

    #229822
    testForfatter

    Der er lån giveren der bestemmer hvem der laver og bestemmer hvem der vurdere din bolig. Så kontakt dem du vil ha lån ved.

    #229824
    AnonymForfatter

    Men nu er lånet i min bank, og via Toralkredit.
    Vil man så ikke kunne tage kontakt til en uvildig, eller et andet realkreditinstitut, for en second opinion?
    Ikke fordi jeg har tænkt mig at flytte væk, men hvis mit eget f.eks. vurderer 2.000.000 og en anden vil vurdere 2.500.000, må det da være muligt at gå på kompromis et sted?

    #229826
    MichaelForfatter

    Næ, det er ikke en forhandlingssituation. Det er banken der låner dig penge og derfor er det også bankens vurdering der er gældende

    #229828
    morsdrengForfatter

    Enig i de svar du har fået.

    Realkreditloven angiver, at Realkreditinstituttet skal ansætte en kontantværdi af ejendommen til brug for låneudmålingen, hvis værdi
    skal ligge inden for det skønnede beløb, som ejendommen kan handles til på værdiansættelsesdatoen ved en uafhængig transaktion mellem en interesseret køber og en interesseret sælger på normale markedsvilkår, ved værdiansættelsen skal der tages hensyn til eventuel risiko for ændringer i markeds- eller strukturforhold.

    Det er derfor kreditforeningen/dennes vurderingsmand som fastsætter ejendommens belåningsværdi. Hvad en ejendomsmægler ansætter værdien til er noget helt andet og afviger ofte væsentligt fra den salgspris som faktisk opnås, bl.a. fordi mæglerne ved hjælp af en høj vurdering/udbudspris konkurrerer om at få ejendomme i kommission. I visse områder, giver sælgerne i gennemsnit nedslag i udbudspriserne på 5% eller mere og endnu større nedslag er slet ikke en sjældenhed.

    HVIS der findes en kreditforening som vurderer ejendommen højere end Totalkredit, er din eneste mulighed at optage et nyt lån i dette institut og indfri det nuværende lån i Totalkredit.

    #231050
    Bjørn BertelsenForfatter

    Total kredit er meget konservativ i deres vurdering af ejendomme..

    Har oplevet det selv 2 gange med dem, så brugte dem ikke.

    Sidste gang som er i år, var der 3 vurderinger på ejendommen

    Total kredit 1.900.000 og Nordea og DDB var begge enige om 2.300.000,-

    Vh. B

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.