Kurs på obligation

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AgonForfatter
    Indlæg
  • #96035
    AgonForfatter

    Jeg har et 2% Nordea 2047 realkreditlån. Det er egentlig ikke noget jeg går og følger med i, men da renten jo er faldet noget på det seneste fulgte jeg lidt med på kursen.

    Men nu har kursen dog pludselig stået helt stille på 98,4 siden den 9/2, hvilket den historisk set aldrig har gjort før: http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSE2NDASDRO47

    Er der en eller anden teknisk forklaring på, hvorfor den gør det?

    #229006
    testForfatter

    Tja hvis der ikke er nogen der handler den så bevæger kursen sig vel ikke?

    #229008
    AgonForfatter

    Mange tak for det. Det lyder som en rigtig god forklaring.

    Men som jeg skrev har der historisk aldrig været en periode før, hvor kursen ikke bevægede sig så længe. Tjek selv linket og kursbevægelser for de sidste 3 år.

    Så jeg klargør mit spørgsmål: Er der en særlig grund til at denne obligation pludselig ikke handles og derfor ikke ændrer pris?

    #229010
    thsvForfatter

    Test har som sædvanlig ikke checket linket ordentligt inden hen udtaler sig!
    Der er tydeligvis handler som ses under handelsinformation, p.t. til kurs 99,1.
    Nasdaq er i gang med noget omlægning af deres system, så de daglige kurser registreres ikke korrekt.

    Nasdaq CPH konsolideret reference pris 99,100 2018-03-09
    Gns. kurs alle børshandler 98,460 2018-02-08

    På disse 2 felter kan du se at der ikke er opdateret siden kursen for d. 8/2, mens den seneste kurs ses på den øverste (igen kurs 99,1).
    Som altid med lukkede serier er kursen noget højere end man skulle forvente ud fra de 3 års kortere løbetid, der er tilbage.

    #229012
    AgonForfatter

    Tak for det.

    Meget kvalificeret svar. Så er det bare at vente på at systemet kommer op at køre igen.

    #229014
    René Poulsen (3)Forfatter

    Det stikker måske lidt dybere end til tekniske udfordringer. Eller måske tager jeg fejl.

    Indtil for nylig stod der i en af kreditforeningernes forretningsbetingelser, at obligationerne ikke blev handlet på børsen, men over bankens egenbeholdning og modparten derfor var kreditforeningen. For det blev der beregnet en kurtage på 0,15 %.

    Efter de nye indberetningsregler er trådt i kraft er kreditforeningens forretningsbetingelser blevet ændret. Nu bliver obligationerne ikke mere handlet, men lånene bliver afregnet, og kurtage er i prislisten blevet erstattet med afregningsprovision. Er formålet med det at fjerne al tvivl om, hvorvidt obligationerne handles, og kursen derfor ikke skal indberettes? Eller syntes kreditforeningen bare, at de trængte til at bruge nogle nye ord for handel og kurtage.

    Det forholder sig jo sådan, at det er handler som skal indberettes til fondsbørsen, men hvad nu når obligationerne ikke mere bliver handlet, men lånet i stedet bare bliver afregnet og kreditforeningen f.eks. laver en ”handel” internt i koncernen, f.eks. med investeringsforeningen eller pensionsselskabet?

    Ifølge kreditforeningens nye forretningsbetingelser bruger de den beregnede referencekurs som udgangspunkt for kursskæringen, og det er jo helt OK, men der tages et forbehold. Hvis kreditforeningen skønner, at referencekursen afviger fra ”markedskursen”, f.eks. fordi der ikke er indberettet handler nok, kan de vælge at fastsætte en anden kurs, som ikke skal indberettes. Og som offentligheden derfor ikke kan se.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.