Realkreditlån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • MetteNBForfatter
    Indlæg
  • #96009
    MetteNBForfatter

    Hej
    Ved ikke om nogen kan hjælpe.
    Jeg står som ene-ejer af mit hus efter skilsmisse for nogle år siden. Realkreditlånet er 1.227.000, og huset er vurderet til 2.200.000, så der er god friværdi i huset. Snakkede med banken om at kunne få 200.000 ud i friværdi, men det siger de ikke kan lade sig gøre, da jeg med min løn (30.000 mdr) ikke ville kunne blive godkendt til at låne 1.427.000.

    Nu kommer mit spørgsmål så 🙂
    Jeg har en kæreste og vi bor sammen. Han kan selvfølgelig blive medejer af huset, men kan man lave nogle papirer ved en advokat, hvori der står, at han ikke skal have del af friværdien i huset, så længe vi kører afdragsfrit, og evt. først efter yderligere stigning af husets værdi, hvis vi evt. skulle gå fra hinanden en dag?

    #228758
    testForfatter

    Øh spørgsmålet var ? Om du så med det der papir kan låne 200.000 kr som du ikke har råd til ? Lyder grundlæggnede set som en rigtig dårlig ide.

    #228760
    morsdrengForfatter

    For at du kan låne yderligere 200.000 kr. i friværdien i dit hus, skal din samlever blive medejer af dette med den konsekvens, at han hæfter solidarisk sammen med dig for den samlede gæld, UDEN udsigt til at få del i friværdien. At påtage sig en risiko uden også at få del i ”gevinsten” er ikke rimeligt og kan kun frarådes.

    Din samlever kan kun blivemedejer af dit hus, hvis han køber en del af dette. Hvis I skal eje huset i såkaldt lige sameje, skal han medhæfte for gælden og betale dig ½-delen af friværdien eller ca. 500.000 kr. Skal han kun eje en mindre del af huset, f.eks. 25% eller 50%, skal han betale dig tilsvarende mindre. Købesummen kan erlægges ved kontant betaling eller ved at du lader hele eller en del af købesummen stå som et pantebrev i huset og vil gøre en aftale om fordeling af provenuet ved salg unødvendig.

    Du bør kontakt en advokat for at få rådgivning om, hvordan din samlever kan blive medejer af dit hus og for at få lavet en såkaldt ”samejeoverenskomst”, hvor jeres indbyrdes ”spilleregler” for det ejerskabet og dettes opløsning aftales på forhånd..

    Et alternativ til din samlevers hæftelse for den samlede gæld i huset kan være, at I sammen optager et lån på 200.000 kr.

    #228782
    peter holm larsenForfatter

    Du kunne jo foreslå at din kæreste ejer 0,1 % af huset – så er fordeling af friværdi også overflødig.

    Hvis din kæreste går med på det hæfter han ikke for mere end han ville gøre iøvrigt.

    Men tænker jeg allerførst vil tænke mig grundigt om, omkring der er den rigtige kæreste og om du har. Men du skal have råd af en advokat – ikke her.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.