Sælge eller udleje bolig, ved ny boligsituation

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • 4-4-2Forfatter
    Indlæg
  • #95971
    4-4-2Forfatter

    Hej,

    Jeg er i den situation, at jeg inden for et par år skal bygge hus, og i den forbindelse går mine overvejelser på om jeg skal beholde og udleje min ejerlejlighed eller om jeg skal sælge og indkassere gevinsten nu.

    Jeg skylder 1,2 mil. på lejlighed, og den er vurderet til 1,7-1,9 indenfor de sidste 6 mdr.

    Det kommende boligprojekt forventer vi at løbe op i 3 millioner.

    Jeg kunne godt tænkte mig at høre et par objektive anbefalinger, tanker, råd osv.

    Hvis der skal bruges mere information for at kunne give et ordentlig svar, må I endelig sige til,

    #228398
    morsdrengForfatter

    Hvis du googler spørgsmålene ”udlejning af ejerlejlighed eller udlejning af hus” vi der dukke meget relevant materiale op.

    Du har som minimum følgende problemområder.

    1. Du kan IKKE slippe af med lejeren i en udlejet lejlighed når det passer dig, og kan derfor få svært ved at udnytte et favorabelt købstilbud eller stigende priser på området. Problemet er alment bekendt og førte til, at lejeloven blev ændret med virkning fra 1.7.2015, så adgangen til at opsige en udlejet ejerlejlighed blev lettere for den udlejer som ejede lejligheden da den blev udlejet og som på samme tidspunkt ikke ejede andre udlejede ejerlejligheder eller andelsboliger. MEN opsigelsesvarslet er stadig 1 år. Et tidsbegrænset lejemål kan Boligretten tilsidesætte, hvis tidsbegrænsningen ikke må anses for tilstrækkeligt begrundet i dine forhold, hvilket klart er tilfældet i den aktuelle situation.
    2. Når du skal have finansieret dit nye hus, vil det at du ejer en ejerlejlighed IKKE være et plus – tværtimod. Du har svært ved at komme af med din lejer, men det samme vil også gælde for dine panthavere eller en eventuel køber, som også kun kan opsige din lejer med 1 års varsel, regnet fra det tidspunkt hvor de pågæld- ende er blevet ejer af ejendommen. En ejendom som bebos af en lejer vil derfor altid være minde værd end når den er beboet af ejeren, SKAT regner i denne forbindelse med fald i EV på 40-50%. Din samlede gæld vil også være langt større, hvis du beholder ejerlejligheden, mens værdien af lejligheden som anført ovenfor vil være mindre og dermed reelt forringe dine kapitalforhold
    3. Kan den leje som du lovligt kan opkræve dække dine udgifter vedrørende lejligheden samt din skat af lejeindtægten? Hvis ikke vil det koste dig at beholde lejligheden. Du må heller ikke tro, at du kan forlange den leje som du finder rimelig. Lejeren kan gå til huslejenævnet og få nedsat sin husleje hvis den er for stor.
    4. Selvom du kun ejer 1 ejerlejlighed skal du kende lejeloven og være i stand til at administrere denne samt medtage den udlejede lejlighed korrekt i din årsopgørelse, da du også skal betale skat af din lejeindtægt. Kan du ikke selv det, må du købe dig til både advokat- og revisorbistand.

    Om du får en yderligere gevinst ved at beholde ejerlejligheden er der ingen som ved.

    Men du kan du risikere, at ejerlejligheden vil besværlig- eller umuliggøre finansieringen af dit byggeri og at en udlejet lejlighed over tiden vil give dig mange problemer i forhold til lejelovens forskellige bestemmelser, fastsættelse af huslejens størrelse, oprettelse af korrekte lejekontrakter, finde nye lejere og meget mere.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.