Hjælp til boliglån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • MK1234Forfatter
    Indlæg
  • #95902
    MK1234Forfatter

    Min hustru og jeg er i færd med at købe en ejerlighed til 3.450.000 kr. Det er første gang, at både min hustru og jeg køber bolig, så vi er ikke 100% inde i processen.

    Sælger skrev under i går og vi har derfor 7 dage til at stille købesumsgarantien.

    Danske Bank er pt. ved at behandle vores kreditansøgning, men vi tænker, at vi bør række ud til andre banker for at få dem til at give et tilbud på lånet, både ift. hvis Danske Bank afviser vores kreditansøgning og i forhold til at sikre, at vi får det bedste tilbud.

    Vi ville sætte meget pris på gode råd / tanker / feedback ift. ovenstående.

    #227706
    morsdrengForfatter

    Ifølge din egen oplysning, har I købt ejerlejlighed UDEN at være sikker på, at I kan skaffe finansieringen/garanti for købesummen. Det er den forkerte rækkefølge, da en bindende handel ER indgået allerede når begge parter har underskrevet, medmindre man gør brug af et evt. advokat- eller finansieringsforbehold.

    Det er meget usandsynligt, at I inden udløbet af fristen på 7 dage kan nå både at få aftalt møder med andre banker, at disse kan nå at kreditvurdere jer og give jer et eventuelt tilsagn. I praksis har ikke andre muligheder end at håbe på, at I får et tilsagn fra Danske Bank.

    Forhåbentligt har I fået medtaget både advokat- og finansieringsforbehold i købsaftalen, i modsat fald har I misligholdt købsaftalens bestemmelser hvis I ikke stiller garanti for købesummen inden fristens udløb og kan derfor risikerer et erstatningskrav fra sælgers side, svarende til det tab som denne måtte lide fordi I ikke kan opfylde handelen.

    Søg straks den kvalificeret rådgivning som I burde have fået INDEN I underskrev det købstilbud som sælger nu har accepteret.

    #227710
    morsdrengForfatter

    Hvis I benytter fortrydelsesretten der udløber 6 hverdage EFTER aftalens indgåelse (sælgers underskrift) vil det koste 1% af købesummen, som skal betales til sælger, hvorimod benyttelsen af et evt. advokat- eller finansieringsforbehold intet vil koste.

    #227712
    MK1234Forfatter

    Tusind tak for dine svar.

    Købsaftalen er underskrevet med både finanserings, – og advokatforbehold af de grunde de nævner.

    Spørgsmålet var snarere, om det var realistisk at få andre banker på banen i lyset af den korte frist eller om vi helt er i hænderne på Danske Bank, hvilket du også har svaret på.

    Tak for din hjælp endnu en gang 🙂

    #227714
    morsdrengForfatter

    Jeg går ud fra, at din advokat nu er i gang med at gennemgå købsaftalen med henblik på sin godkendelse eller evt. fremsættelse af indsigelser.

    Formuleringen af et forbehold kan være udfærdiget så købsaftalen bortfalder hvis den ikke er godkendt inden fristens udløb, men den kan også være formuleret så indsigelser ikke kan fremsættes efter fristens udløb.

    Da jeg ikke kender formuleringen af de aktuelle forbehold vil jeg foreslå, at du allerede nu kontakter din advokat for aftale og afstemning af dine muligheder, hvis finansieringstilsagnet fra Danske Bank måtte udeblive eller trække ud.

    #227720
    peter holm larsenForfatter

    Jeg synes dette eksempel viser, vigtigheden af ikke at skrive under på køb af en ejendom til 3 mio. Kr uden at vide hvordan den skal finansieres. Et ejendomskøb bør aldrig få karakter af impulskøb. Jeg er lige ved i jeres tilfælde at anbefale jer meget at trække kortet og bruge fortrydelsesretten.

    Jeres muligheder er for det første minimale for i kan nå at forhandle med andre banker inden fristens udløb. Det tænker jeg alle aftaleparter nemt kan gennemskue. Det er bestemt ikke en fordel for jer i forhandlingen med Danske Bank – og modsat en fordel for Danske Bank.

    Nu ved jeg intet om jeres finansiering . Hvis det alene er realkreditbelåning kører det meget skematisk og forhandlingsrummer er efter min vurdering lille. Skal i derimod også have banklån er forhandlingsrummet væsentligt større for jer i de enkelte banken – hvis i havde haft tiden – eller forberedt jer.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.