Låne til bolig på trods af gæld til skat?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • martina8900Forfatter
    Indlæg
  • #95872
    martina8900Forfatter

    Hej,

    Jeg er totalt grøn på det her område, så jeg har droppet google og tænkte at jeg ville søge svar hos nogen med forstand på tingene.

    Sagen er den, at min kæreste og jeg overvejer at bygge et nyt hus. Han er i fast arbejde med en rigtig god løn som kun kommer til at stige de næste mange år, jo højere han kommer op i “rang".. Han ender nok ud med en årsløn på over en million når han er helt færdig med at arbejde sig op. Han har en stor opsparing på flere hundrede tusinde kroner, han betalt sin bil kontant – alt det der.

    Jeg er studerende i et par år endnu, og er i en helt anden økonomisk situation end ham, og det er faktisk ret pinligt, synes jeg. Jeg har en stor SU-gæld på 300.000 (har tidligere været enlig mor i 6 år, og derfor været nødsaget til at tage SU lån for at tingene kunne hænge sammen).. Renten på lånet er 1% så vidt jeg er orienteret. Jeg læser en videregående uddannelse og vil have en helt ok løn når jeg er færdig. Ikke prangende, men ok.

    Udover det skylder jeg cirka 100.000 til skat, hvor hovedparten er til inddrivelsescentret, simpelthen fordi jeg i mange år lukkede øjnene for min økonomiske situation. Det drejer sig om alt fra SU som skal betales tilbage, gamle bøder, alt muligt). Jeg afdrager som en sindssyg, men det kommer til at tage noget tid. Derudover 40.000 til banken (gammelt lån som der afdrages på)

    Udover det har jeg ingen gæld. Jeg er ikke registreret i RKI eller lignende.

    Jeg er som sagt grøn på det her område men jeg går med en knude i maven over det hele, fordi jeg er pisse bange for at min økonomiske situation kommer til at påvirke vores drømme, og kommer til at være en hæmsko for min mand, som jo har en fin økonomi og altid har haft styr på sine ting. Hvor jeg altid har været lidt rodløs og taget lidt løst på tingene. Kan banken se, at min gæld til skat er hos inddrivelsescentret (hvilket jo vidner om at jeg i en periode af mit liv IKKE har været en særligt god betaler – især grundet min status som studerende) eller kan de “bare" se at jeg skylder det offentlige så og så mange penge? Og er det “nok" til at de siger “nej tak, vi vil ikke låne jer penge"

    Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det, selvom de sikkert kunne give mig de svar jeg søger, da jeg simpelthen synes det er pinligt. Jeg hader mig selv for at have lukket øjnene i så mange år, men det bider mig også bagi nu, kan man sige. Jeg håber bare, at det ikke ødelægger vores drøm om vores eget hus, at jeg har en dum gæld til det offentlige.

    På forhånd tak for hjælpen.

    #227388
    thsvForfatter

    Der mangler mange oplysninger før end et endeligt svar kan gives.

    Din situation er ikke god, så boligbyggeriet skal baseres på din kærestes indkomst, da du nærmest trækker ned, så længe u ikke er færdig med studiet og har en fornuftig indkomst.
    Din gæld til skat er ikke uoverskuelig, så ville nok være en god ide at få den afviklet hurtigst muligt, men dit SU-lån ødelægger ikke så meget for et senere boligbyggeri, men ydelsen i afdragsperioden skal med i jeres budget.

    Mit råd er:
    Stil jer tilfreds med en lejebolig et par år indtil du er færdig med at studere og afdrag maksimalt på skattegælden.
    Skal der købes noget nu, skal det være af din kæreste alene.

    #227398
    martina8900Forfatter

    Tak for dit svar! Jeg forestillede mig heller ikke at man kunne gennemskue hele min økonomiske situation ud fra et debatindlæg, men jeg er meget glad for dit svar og vil helt sikkert følge dit råd. Havde bare brug for at høre, at det ikke var fuldstændigt håbløst!

    Mange tak

    #227400
    morsdrengForfatter

    Det svar du har fået berører kun en del af den problematik som vil opstå, når og hvis du køber eller opfører hus sammen med din kæreste.

    Køber eller opfører 2 personer et hus sammen er det som udgangspunkt i ”lige sameje”, hvilket betyder at de hver ejer lige meget af huset, dvs. 1:1, hvorfor et eventuelt overskud ved salg skal deles ligeligt mellem de 2 ejere. Dette betyder også, at de hver især skal deltage ligeligt i den løbende betaling af udgifterne til huset, terminer, ejendomsskat, forsikring m.m. og i fremskaffelsen af egenkapitalen samt finansieringen af huset.

    At den ene af ejerne skal have ½-delen af overskuddet ved et fremtidigt salg af huset uden at denne har bidraget ligeligt til hverken finansieringen af huset eller til betaling af de løbende udgifter er ikke rimeligt overfor den anden ejer, som har stået for alle eller hovedparten af betalingerne. Den ene ejers dårlige økonomiske forhold kan derfor betyde, at den pågældende kun bør være ejer af den andel af huset som den pågældende også faktisk er i stand til at betale, f.eks. 1/10 eller ¼. Uanset hvor stor en andel af huset ejerne hver især ejer, vil de altid hæfte personligt og solidarisk for gælden i huset, med alle de ulemper som dette indebærer

    Ejer flere personer hus sammen bør der altid laves en såkaldt samejeoverenskomst der bl.a. indeholder regler for betaling af de løbende udgifter, ophævelse af samejet og fastsættelsen af husets værdi, hvis en af ejerne ønsker at sælge sin andel, samt hvorledes et eventuelt over- eller underskud ved salg skal fordeles.

    Efter det du oplyser om dine aktuelle økonomiske forhold er du ikke i besiddelse af nogen egenkapital som kan indskydes i projektet ligesom du de nærmeste år heller ikke vil kunne bidrage til betaling af de løbende udgifter til huset. Som du allerede har fået oplyst, vil din ”værdi” som medejer og meddebitor set med en långivers øjne være noget nær ”0”.

    Som du allerede har fået oplyst taler dine økonomiske forhold for, at huset kun købes eller opføres af din samlever. Når I ikke er gift, skal du IKKE forvente at få andel i et eventuelt overskud fra salg af huset hvis I måtte gå fra hinanden. Skulle I finde på at gifte jer, bør den store forskel mellem jeres økonomier føre til, at som minimum huset bliver gjort til mandens særeje.

    Hvis I køber eller opfører hus bør i søge juridisk bistand – uanset om huset opføres eller købes i begges eller kun din samlevers navn.

    #227402
    testForfatter

    Nu man jo godt som mand mene at der er andet en penge der betyder noget og vælge bevist at dele med den kvinde man vil tilbringe livet med. At amn deler er også rimeligt hvs man blive sammen mange år.

    Nu ikke så negativ du er et godt parti og held og lykke.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.