Kurssikring

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Rasmus RefsgaardForfatter
    Indlæg
  • #95808
    Rasmus RefsgaardForfatter

    Vi er førstegangskøbere og derfor meget grønne i forhold til det tekniske. Vi har selvfølgelig rådgivet os, men det er altid dejligt at få debattens besyv med.

    Vi har købt et hus til 2.700.000 kroner. 80% realkreditlån, 15% Banklån og 5% i egenbetaling.

    Vi får et fastforrentet obligationslån på 2% over 30 år.

    Overtagelse 1/7-2017.

    Så ringer vores bankrådgiver og spørger ind til kurssikring. Her kan jeg så godt mærke, at jeg kommer lidt på dybt vand.
    Jeg rådgiver mig selvfølgelig hos ham, hvor han anbefaler vi tegner en kurssikring.

    Vi underskriver en aftalt kurs 98,08.

    Jeg kan så se, at den lukker i 98,4670 i går fredag, hvilket jo ikke er til vores fordel 🙂

    Vores privatøkonomi har ikke meget luft, men er heller ikke presset. Vi havde lidt over tommelfingerreglen for rådighedsbeløbet for et par og et barn.
    Realkreditlånet var også mere eller mindre bestemt på forhånd af banken.
    Vi skiftede bank, da vores tidligere bank vendte tommelfingeren nedad i forbindelse med huskøbet. Og vi er som sådan derfor “bare" lykkelige for at komme på markedet, hvor vi føler at have fundet drømmehuset til de næste 10-20 år.

    Hvad havde andre gjort i forbindelse med kurssikring? Jo kun en periode på 3 uger..

    #226900
    MichaelForfatter

    Hvis jeres økonomi ikke har megen luft giver det fin mening at kurssikre. Hvad andre gør er ligegyldigt i den forbindelse for det er jeres økonomi det drejer sig om

    #226928
    thsvForfatter

    Det koster altid at kurssikre, da lånet jo optages i det øjeblik du kurssikrer, den lavere kurs er udtryk for dels kursskæring dels den rente der skal betales frem til lånet reelt optages.

    Og husk at kigge på gn.snitskurser ikke lukkekurser og husk kursskæring på 0,2 point.

    #226932
    RPOForfatter

    Kursen ser OK ud. Et af realkreditselskaberne beregner altid 0,25 i kursskæring og fradraget ved kurssikring er ca. 0,01 pr. dag. altså ca. 0,20 i Jeres tilfælde. Noget andet er, hvad skæringen bliver trukket af. Alle realkreditselskaberne er holdt op med at afregne lån til børskurser, men køber og sælger til sig selv. De bestemmer med andre ord selv, hvad kursen skal være hver dag.
    For ikke at afsløre sig selv, bruger de stadig børskurserne forrige dag som tilbudskurs i stedet for at bruge deres egne afregningskurser.

    #226950
    peter holm larsenForfatter

    Vil bestemt anbefale jer hvis i har en relativ stram økonomi af kurssikre, og særligt hvis jeres formue udover de 5% er begrænsede.

    #226996
    Troels Jeppesen (1)Forfatter

    Vi stod i næsten samme situation da vi købte vores hus 2011

    Dengang valgte vi at kurssikre ud fra tanken om, kan vi tåle at vinde på ikke at låse – ja selvfølgelig. Vi kan altid bruge pengene.

    Kan vi tåle at tabe … nej, faktisk ikke. Vi var førstegangskøbere og ALT gik jo ind i huset, enten direkte i køb eller ALLE de penge der forsvinder efter et køb når man flytter ind. Haved vi tabt 0,1- 0,5 %, så ville det gå ud over maling, plæneklipper osv.
    – men vi ville have vundet 0,12% og det var jo ærgerligt.

    Vores viden og vores “historiske" perspektiv i de reelle svingninger ikke var så omfattende.

    Men vi anlagde faktisk en mellemvej.
    eg spekulerede dog i, at man tikke behøver at kursikre lige når banken foreslår det – og derfor slog jeg ikke til lige med det samme. Jeg holdt øje med kursen, som jo svinger lidt over dage og tidspunkter på dagen.

    På den måde kan man viden lidt (hvis altså du har kursen med dig), selvom du planlægger at spille på en sikker hest.

    Jeg havde besluttet mig for hvor meget vi kunne “tåle" at kursen faldt (inkl. prisen for kurssikringen) og så holdt jeg øje med kursen i løbet af dagen. Det var ikke meget jeg “vandt" her – i forhold til hvis jeg bare havde slået til med det samme – men det var dog lidt…

    Vi lagde lån om allerede ca.1 år sener. Til da havde jeg fulgt godt med og valgte at “spekulere" i ikke at låse. Det vandt vi så på – men på det tidspunkt kunne vi også tåle at tabe 40.000 kr. uden at lide store afsavn (men selvfølgelig ærgrelse).

    Jeg ville gøre det samme i dag, hvis jeg var førstegangskøber.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.