Kasper Jensen (13)
Hej folkensJeg er står overfor et muligt huskøb, og er derfor igang med at erhverve mig en masse viden om finansiering heraf. Jeg er 30, alene, nyuddannet fra sommer og har arbejde med løn på 420.000 årligt, fra sommer ca. 460.000. Er i en branche hvor jobsikkerheden er høj. Jeg har studiegæld på 140.000 og har opsparing på 145.000. Ejendommen pris forhandles stadig, men mit bedste estimat på en købspris lyder på 2.800.000. Grunden til at det overhovedet er muligt, er at det er en udlejningsejendom som jeg pt. selv bebor en del af, og fortsætter med efter køb. Jeg får derfor hjælp til betaling af låneomkostninger og ejendomsudgifter i form af lejeindtægter. En bank har givet et tilbud på finansiering med udgangspunkt i 2.800.000, med et 30-års fastforrentet RK-lån med effektiv rente inkl. omkostninger på 3,22% samt banklån med effektiv rente inkl. omkostninger på 4,87%.
Hvordan lyder det? Jeg forestiller mig at jeg kan forhandle noget på banklånsrenten, vil 4% være realistisk?
I forhold til RK, har jeg en anden plan. Tænker stort F3 afdragsfrit 0-60% belåning, og mindre F3 60-80% med afdrag. Begge 30 års løbetid. Hos Totalkredit får jeg 1,25% og 1,65% i rente (rente+bidragssats+kursskærring) hhv., ud fra diverse artikler med tabeller her på mybanker. Nogen der kan overskue om jeg er helt forkert på den?