Hvor dyr en lejlighed kan jeg købe som førstegangskøber?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Andreas (44)Forfatter
    Indlæg
  • #95674
    Andreas (44)Forfatter

    Hej, måske der er nogen, der kan rådgive mig her..?

    Når jeg lige om lidt er færdiguddannet, står jeg til at tjene ca 350.000 om året. Min opsparing er på 100.000 kr. Og jeg har ingen gæld/andre lån. Jeg ønsker at købe en lejlighed i Aarhus, hvis jeg kan finde noget der svarer til mine forventninger.

    Min bank har fortalt at de kan stykke et lån sammen på op til 1.600.000 (80% realkredit, 15% bank, 5% egenbetaling). Imidlertid ligger de fleste lejligheder som er attraktive for mig på omkring 2.000.000.

    Hvordan finder jeg ud af om jeg kan låne mere, end hvad jeg fik at vide i min egen bank? Skal jeg tage fat i alle banker i Aarhus? Eller er der nogen, der har et tip?

    Andreas

    #225390
    testForfatter

    Er det smart at låne mere ind du har råd til?

    #225392
    Andreas (44)Forfatter

    Nej, selvfølgelig ikke. Men spørgsmålet er, om man bare uden videre skal regne med, at den mulighed som ens bank tilbyder, er den eneste / den rigtige?

    #225394
    MichaelForfatter

    “Står til at tjene ca 350k om året"

    Har du overhovedet et konkret job på hånden? Hvis ikke er hele denne diskussion unødvendig.

    Din banks umiddelbare udmelding med et lån på 1,6 mio lyder til at være i den høje ende af hvad din ukonkrete løn berettiger til. 2 mio er skudt langt over målet – det har du ganske enkelt ikke råd til

    #225396
    DennoForfatter

    Hvilken bank er det der vil låne dig de 1,6mio

    #225398
    thsvForfatter

    Denno, strengt taget er det jo kun lån til 1,52 mill. jf. udregningen i startoplægget:
    Købspris på 1,6 mill.
    80% RK-lån
    15% banklån
    5% kontant udbetaling af de 100.000 kr som også skal dække købsomk.

    Men lyder stadigvæk højt sat i forhold til indkomsten, som ikke er i den høje ende, så de faste udgifter tager en pæn bid af indkomsten, tvivler på at der bliver et Rådighedsbeløb på 5.000 kr i det budget.

    #225402
    Andreas (44)Forfatter

    Michael, jeg er i lære som elektriker, og kan fortsætte i det firma som udlærer mig (og derudover er arbejdsløshed for elektrikere stort set ikke-eksisterende)

    Sammen med banken udregnede jeg et rådighedsbeløb før bolig på godt 15.000 kr..

    Men igen – hvis jeg skal have noget at sammenligne med – er det så bare at henvende mig til et tilfældigt udvalg af banker?

    #225412
    thsvForfatter

    1,6 mill. rækker ikke langt i Århus, medmindre du rykker noget ud fra centrum.
    Udover belåningen som vil koste mindst 6.000 netto-kr om måneden kommer alle udgifterne ved lejligheden:
    Fællesudgifter
    ejd. skat
    og ejd.værdiskat nævnes som ejerudgift i salgopsillingen, typisk mindst 2.000 kr om måneden i alt.
    Hertil forbrugsudgifter såsom:
    Varme
    Vand
    El
    Herudover skal du i budgettet huske:
    Medielicens
    Kabelabbonnement
    Indboforsikring

    Så der går let 10-11.000 i udgifter i alt til lejligheden og du har 4-5.000 kr tilbage i rådighedsbeløb, lige i underkanten i mine øjne.

    prøv selv at lægge et budget med realistiske beløb…

    #225414
    MichaelForfatter

    Hvis dit sammenligningsgrundlag udelukkende handler om hvor meget du kan låne så er du ude på et alvorligt skråplan. Det vil være komplet uansvarligt at købe en lejlighed til 2 mio på baggrund af de økonomiske nøgletal du nævner. Jeg gentager:

    Du har IKKE råd til en lejlighed til 2 mio. Der vil ganske enkelt være alt for få penge tilbage når dine faste udgifter er betalt og enhver uforudset udgift til fx. tandlæge vil slå bunden ud af din økonomi.

    Husk at et boligkøb ikke udelukkende drejer sig om at bo, men i endnu højere grad om at leve

    #225416
    peter holm larsenForfatter

    Selvfølgelig kan man spørge alle banker – men som der skrives et det jo et spørgsmål om at få en god rådgivning – og vil bestem også mene at køb af en bolig til 2 mio. Kr. Med den økonomi du har er dårlig rådgivning.

    #225418
    Andreas (44)Forfatter

    Jeg kiggede forkert i mine papirer, det var ca 17.000 der var rådighedsbeløbet før bolig ud fra et realistisk budget. Og så kom rådighedsbeløbet ned på godt 6.000 efter boligudgifter med et lån på 1.6mio.

    Tak for rådgivningen. Jeg er bestemt ikke interesseret i at komme til at sidde i gæld til halsen. Men når jeg spurgte til hvor jeg kunne henvende mig, så er det jo fordi, at jeg ikke kender jeres baggrunde.

    Og jeg tænkte at nogle lån måske ville være mere attraktive end andre? (mindre forrentning, bedre kreditforeningsaftaler)

    Er det altid banken man spørger, eller kan man lige så godt gå direkte til kreditforeningerne? (ja, jeg har ikke meget kendskab til boliglån..!)

    #225426
    testForfatter

    1 start ned at lave et budget, kik på en salgsopstillingen for de beløb du ikke kende. Husk vedligeholdelse
    2 læs på rd, brf, Nykredit s hjemme sider om de forskellige typer af lån.

    Om kan henvende dig til kreditforeningen jo men de fleste vil henvise dig til en bank.

    #226174
    sydhavetForfatter

    Hej Andreas
    Skriver på artikel til dagbladet Børsen om udsigt til meget lav rente frem til slut 2019. Har du lyst til at snakke med mig om, hvad det betyder for dig og dine boligplaner?
    mvh

    Troels Beha
    tlf: 72425288
    trpe@brsen.dk

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.