Betydning af pantebrev.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • PeleneForfatter
    Indlæg
  • #95668
    PeleneForfatter

    jeg har til jer, 2 spørgsmål, som jeg undrer mig over: Here it goes:

    Jeg har overtaget et pantebrev, lad os sige 500.000 kr. vil det da sige, at jeg ville kunne belåne op til 500.000 i min bank? Hvor mange % må/kan man belåne en andel?

    spørgsmål 2:
    Når min andelsforening skriver at de hævede andelskronen fra 44 til 45 kr. .Hvad betyder det da reelt, om andelen har værdi 500.000?

    mange spændte hilsener H

    #225280
    morsdrengForfatter

    Du har næppe overtaget et pantebrev, som er karakteriseret ved, at der både er en debitor/skyldner og en kreditor og ved at debitor betaler både rente og afdrag til kreditor jfr. pantebrevets bestemmelser.

    Det er mere sandsynligt, at du har overtaget et ejerpantebrev fra sælgeren af din andelsbolig, som denne har oprettet på et tidligere tidspunkt hvor denne havde brug for at låne med pant i boligen. Et sådant ejerpantebrev kan benyttes til fremtidig sikkerhedsstillelse, hvilket er baggrunden for at du har overtaget dette. Der er IKKE tale om nogen form for “automatisk" belåning, men alene om en mulighed for at stille sikkerhed for et evt. lån. Det er alene långiver/pengeinstituttet som bestemmer, om og hvor meget man vil låne dig mod pant i ejerpantebrevet og her spiller købsprisen for andelen, den forventede salgspris samt ejerpantebrevets prioritetsmæssige placering naturligvis ind.

    Hvis du er i tvivl om hvorvidt det drejer sig om et ejerpantebrev eller ikke, kan du få syn for sagn ved at tage en tingbogsoplysning i andelsboligbogen.

    Andelsprisen findes ved at gange det antal andelskroner en andel har med andelskroneværdien. Hvor mange andelskroner din andel har fremgår af dit andelsbevis. Men en stigning i andelskronen fra 44 til 45, svarer til en stigning på 2,27%, så du burde let selv kunne udregne den nuværende værdi af din andel.

    #225282
    PeleneForfatter

    Hej Morsdreng,
    1000 tak for dit fyldesgørende svar.
    Jeg vil lige udpensle. Jo, jeg har ovetaget et pantebrev fra sælger på 500.000 . Det er lejlighedens max pris og det er det, der undrer mig. Idet jeg havde forstået at man ikke kan låne 100 % af sin andels værdi., men 60 eller 80%?

    Tusind tak for forklaringen vedr. kronen. også.

    Helene

    #225284
    morsdrengForfatter

    Mit svar har desværre ikke været helt fyldestgørende når du fortsat giver udtryk for, at du har overtaget et PANTEBREV og at der skulle være et sammenhæng mellem størrelsen på pantet og den eventuelle belåning som du kan opnå med sikkerhed heri.

    Som allerede oplyst, har et pantebrev både en debitor/skyldner og en kreditor, hvor den første typisk betaler både rente og afdrag til den anden. Betaler du til nogen? eller er der nogen der betaler til dig i henhold til pantebrevet? – det er der næppe! Hvis det virkeligt er tale om et pantebrev, vil dette blive afdraget /tilbagebetalt over en årrække og dermed vil panteretten iflg. dette blive mindre og mindre for til sidste helt at forsvinde/ende på “0", den dag pantebrevet iflg. sine bestemmelser er fuldt tilbagebetalt.

    Følg mit råd og gå ind på den digitale tinglysning, hvor du i andelsboligbogen kan indhente en tingbogsoplysning der viser, hvordan din andel er belånt og dermed få vished for, at der er tale om et ejerpantebrev og ikke et pantebrev.

    Hvis du vil vide mere, kan du prøve at google emnerne PANTEBREV og EJERPANTEBREV. Her kan du kan læse meget mere om de 2 former for pant og hvori de adskiller sig indbyrdes.

    #225286
    testForfatter

    det er også dem der evt. skal låne dig noget der helt selv bestemmer hvor meget de mener og under hvilke betingelser de vil låne noget til det. Så du misforstår det hvis du tror at et ejerpantebrev på 500.000 automatisk giver et på på 500.000 kr.

    Det har morsdreng allerede skrevet :"Det er alene långiver/pengeinstituttet som bestemmer, om og hvor meget man vil låne dig mod pant i ejerpantebrevet og her spiller købsprisen for andelen, den forventede salgspris samt ejerpantebrevets prioritetsmæssige placering naturligvis ind."

    #225288
    PeleneForfatter

    I er vist nogle værre nogen ;).
    Jeg har købt og betalt for det pantebrev. for at overtage det. Nu har jeg et lån , fordi banken har det her pantebrev. Og JEG betaler jo så selvfølgelig renter og afdrag.

    hehe,

    #225290
    thsvForfatter

    Hej Helene

    Dit pantebrev kan give afgiftsfritagelse for op til det beløb, der er tilbage, maksimalt 500.000 kr, det er 1,5% stempel du sparer.

    Andelskronen har betydning for værdien af din andel, hvis maksimalpris består af 2 dele:
    1) selve andelens værdi, baseret på de oprindelige indskud
    2) værdi af evt. forbedringer.

    Ved 500.000 kr i købssum kunne disse jo være:
    440.000 kr for andelsbeviset (oprindeligt på 10.000 kr)
    60.000 kr for forbedringerne.

    Når andelskronen så stiger til 45 er maksimalprisen blevet til 450,000 kr for andelsbeviset, mens forbedringerne skal afskrives, typisk over 10-20 år afhængigt af hvad der er forbedret. Det er altså ingenlunde sikkert at din andel er steget, hvis der er gået et år siden købet og afskrivningen på forbedringerne er højere end værdistigningen på andelen.

    Der kunne også være større forbedringer eller ingen.

    Der er ikke umiddelbart nogen grænse for belåningen af en andel, men er foreningens gæld stor kan banken ofte ikke tilbyde en lav rente på andelslånet.

    Var der ikke tale om en andel i Valby? så er der uden tvivl en vis gæld i andelen.

    #225292
    PeleneForfatter

    Mange tak thsv. jeg vil sige, at min forvirring nu når uanede højder. Men hva`?… så der vel potentiale for udvikling…

    jeg tror, at jeg har fået svar. Tak for nu.

    jeg kiggede vist dengang i Valby, men det jo nogle år siden nu… Så det blev noget andet. En gammel solid konservativ, som I kloge hoveder rådede mig til…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.