Købe lejlighed som studerende

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • quatschForfatter
    Indlæg
  • #95665
    quatschForfatter

    Hej,
    Jeg er helt ny indenfor boligverdenen, jeg har skrevet til min bankrådgiver, men kunne godt tænke mig at høre andres meninger også.

    Jeg har overvejet at købe en 2-værelses lejlighed i Århus (hvis jeg får lov!), hvor jeg har tænkt mig at leje det ene værelse ud. Min plan er at bo i Århus i minimum 6 år endnu, og det skal være en 2’er, så den er delevenlig, og til hvis jeg f.eks. finder mig en kæreste i fremtiden.

    Dog ved jeg ikke, om det på nogen måde er muligt, med min økonomiske situation. Jeg kan smide 600.000 kr. på bordet, men jeg kommer til at være på SU. De kommende to år vil mine månedlige indtægter være SU (omkring 5900) + et beløb på 3300 (ca. 2000 efter skat). Herefter vil det kun være SU, og så hvis jeg får et job ved siden af studiet (det er der dog sandsynlighed for). Jeg er 22 år.

    Virker det som en helt urealistisk drøm, eller hvad tænker I? Ville jeg komme til at stå i en ubehagelig økonomisk situation ved kun at være på SU og så samtidig skulle betale alle de udgifter, som hører med, når man ejer en lejlighed? Er det banken jeg skal snakke med eller en realkredit? Er det dumt at sætte sig selv i stor gæld i så tidlig en alder, eller kan det være smart at have sine penge i en lejlighed fremfor obligationer?

    På forhånd tak. 🙂

    #225262
    peter holm larsenForfatter

    Hvis det er en lejlighed til 3 mio. kr. er det helt urealistisk 🙂 ….

    #225400
    DennoForfatter

    Det virker helt urealistisk i mine øjne medmindre det er en lejlighed til de 1,2 mio så kan det nok gå. Banken kigger også på om du selv har sparet pengene op eller og det nogle som du arvet. Du skal huske på udover lån kommer forbrug og fællesudgifter oveni. Det er fuldstændig urealistisk med indtægt. Men du kan sagtens få en mindre to værelses lejlighed et par km fra århus til de 1-1.2 mio.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.