Nyt realkreditlån ved totalkredit

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • dnsdnsForfatter
    Indlæg
  • #95453
    dnsdnsForfatter

    Hej,
    Jeg har købt hus i byen. Boligen var udbudt i små 230 dage og nåede at falde fra 1.595.000kr til 1.195.000 – jeg endte med at betale 1.100.000kr
    – det er jeg fint tilfreds med, det er jo ikke fordi man får meget bolig for pengene i byen i forvejen, og der er meget der skal renoveres. Men det er en anden sag.

    Jeg havde de 90.000 i udbetaling som svarer til 12%, hvorfor jeg står med et boliglån på 130.000kr og et rk lån på samlet 880.000kr (efter mine beregninger).
    – der skal være styr på mine lån pr. 1/9 hvor jeg overtager endeligt (jeg har dog dispositionsret over huset nu).

    Okay, til det vigtige og det som jeg i virkeligheden vil spørge om.

    Jeg har siddet og nørklet lidt med tallene, men er desværre ingen haj, det jeg er nået frem til er følgende.

    Jeg tænker de 655.000 (60%) over 30 år til et fastforrentet 2,71% effektiv rente (kurs 99.xxx pt) med afdragsfrihed.

    Og så de resterende 225.000kr over 10 år fastforrentet 1.83% (kurs 99.xxx pt) med afdrag.

    Jeg skal naturligvis afdrage på boliglånet ligeledes.
    Jeg må indrømme at tanken om den faste lave rente tiltaler mig meget.

    Hvad mener i om denne konstellation?

    Link til kursliste
    https://netbank.totalkredit.dk/netbank/showStockExchange.do

    #222406
    thsvForfatter

    Du skal allerførst lære at regne!
    “Jeg havde de 90.000 i udbetaling som svarer til 12%, hvorfor jeg står med et boliglån på 130.000kr og et rk lån på samlet 880.000kr (efter mine beregninger)."
    Nej, dine 90.000 kr svarer til 8% af en købssum på 1,1 mill. og du glemmer alle købs- og låneomk. i dit regnestykke, i virkeligheden svarer dine 90.000 kr fint til ca. 5% udbetaling + købsomk.

    Alt for små lån til at tænke i opdeling af lånet, det drukner i låneomk. og koster en bondegård hvis du vil omlægge når renten er steget.

    #222408
    dnsdnsForfatter

    Tak for dit svar thsv.

    Jeg kender ikke låneomkostninger endnu – men det vil altså sige, at mit lån er så småt at det på ingen måde kan betale sig for mig, at dele det op? Bummer.. sad lidt på en lyserød sky og så mig selv afdrage en del af det (udover boliglånet naturligvis).

    Så mit bedste bud er at tage et fastforrentet 2-2½% afdragsfrit lån over 30år og så afdrage så meget som muligt på boliglånet?

    #222412
    thsvForfatter

    Nej, det bliver også for dyrt, vælg 2% med afdrag i stedet og accepter at banklånet løber lidt længere.
    Tillægget for afdragsfrihed skal jo betales på hele RK-lånet og udgør minimum 15% af det sparede afdrag, hvortil kommer den dårligere kurs på obligationen (1,4 point).
    Givet at du afdrager banklånet på 5 år ved 2% afdragsfri, der kræver en mdl. nettoydelse på 4.300 kr stigende til lidt over 4.400 kr om 5 år vil din restgæld om 5 år være på 941.000 kr, mens du ved at afdrage på begge lån kun vil have en gæld på 917.524 kr
    Efter 10 år med lidt lavere netto i år 6 til 10 på 4.860 rimeligt stabil formindskes forskellen noget, nemlig 788.361 kr ved afdragsfri mod 771.586 kr ved at afdrage på begge lån løbende, men ved den sidste konstruktion vil du uden tvivl fortsætte med den højere ydelse du har vænnet dig til (1.200 kr mdl. på banklånet), så du reelt opnår bankrenten i rente på yderligere opsparing.
    Mine beregninger er foretaget under forudsætning af samme nettoydelse kvartal efter kvartal for sammenligningens skyld.

    Har du råd til højere mdl. ydelse vil modellen med at afdrage på begge lån være endnu mere fordelagtig.

    Hør banken om muligheden for at få banklånet som prioritetslån, da dit indestående så forrentes med samme rente som du betaler. Ligesom ved en kassekredit.

    Hvilken rente tilbyder banken dig på banklånet?

    #222444
    dnsdnsForfatter

    Igen tak for dit svar thsv.

    Jeg har endnu ikke været til møde i banken, men ifht. Hvad de skriver i deres prisbog kan det være alt mellem 4,15 og 6,75 på boliglån.

    Dine beregninger har virkelig fået mig til at tænke, og tak for det, jeg kan godt se at det pt. Klogeste ville være at følge dit forslag.
    Jeg er virkelig dårlig til at regne så komplekst hvor er der så mange faktorer i spil, der findes ikke en beregner der kan tage alt med?

    #222446
    thsvForfatter

    Takker for roserne.

    Jeg har ikke kendskab til nogen sider, der kan vise det korrekt.
    http://www.boligregner.dk
    Boligberegner kan lidt af det ønskede, men du skal selv indsætte korrekte tal for bankrente og adm.bidrag, da de er alt for lave i forhold til de nye satser.
    Den viser i hvert fald uden videre at 2% med afdrag + banklån over 25 år er billigere end 2% uden afdrag og banklån over 7 år.
    Umiddelbart er F5 uden afdrag og banklån over 5 år billigere over de 5 år, men prøv at sammenligne prisen når renten stiger.

    Du kan også skifte til 2,5% uden afdrag og se resultatet, det bliver det kun dyrere af.
    Der er for øvrigt en fejl i Boligregner, da den regner med indfrielseskurs over kurs 100 på de fastforrentede lån, som altid kan opsiges til termin (4 gange årligt) til kurs 100. Kan ikke se om der benyttes det korrekte rentefradrag, men en kontrol antyder at det er korrekt.

    #230518
    dnsdnsForfatter

    Hej igen, jeg vækker lige min oprindelige tråd til live igen.

    Boliglåns Renten jeg endte på blev 4,95% Restgælden er her på 135.000
    RK lånet ligger pt på 854.000

    Banken har netop vurderet huset til 1,65mio.

    Min rådgiver foreslår et prioritetslån på 310.000 kr. Så forsvinder det dyrere boliglån og jeg får fleksibilitet i min økonomi.
    Renten er variabel og pt på 2,35% med ca 10.000 i stiftelsesomkostninger.
    Jeg er sgu tilbøjelig til at sige ja tak

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.