Er indfrielse af rentemax kurs 105 en god idé?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94666
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har et Nykredit rentemax lån med hovedstol på 1.500.000,-, og overvejer, om det kan betale sig at konvertere lånet, da jeg gerne vil ind på et obligationslån med de nuværende ekstremt lave renter/høje kurser. Jeg kan dog ikke gennemskue, om det kan betale sig at tage kurstabet på 75.000,- på mit nuværende lån.
    Baggrunden for ønsket er, at jeg forventer renten vil stige over en længere årrække på 5-10 år, og jeg gerne både vil have både kurssikring og mulighed for kovertering på et senere tidspunkt.
    Er der nogle kloge folk, som vil give deres mening om problemstillingen? 🙂
    På forhånd tak
    Jan

    #212148
    MichaelForfatter

    Punkt 1: Der er ingen kurssikring på et traditionelt obligationslån. Den eneste sikkerhed du har er, at renten er fast i hele lånets løbetid samt at det altid kan indfries til kurs 100 ved hver termin. Anden sikkerhed har du ganske enkelt ikke.

    Og kan det så svare sig? Ret beset er det umuligt at svare på eftersom det afhænger af hvor meget renten stiger (hvis noget overhovedet) samt hvornår. Du tager med andre ord et tab nu (og løbende i form af højere ydelser) for at spekulere i en større gevinst senere. Den slags hverken kan eller vil jeg rådgive omkring.

    #212158
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Tak for kommentaren. Med kurssikring mente jeg, at hvis renten stiger falder kursen, og jeg derved vil kunne indfri lånet til en lavere værdi end hovedstolen lyder på. Det er muligvis det helt forkerte udtryk – beklager 🙂
    Jeg er helt med på, at vi er ude i gætterier, og derfor søger jeg også blot en mening fra andre folk, som evt. kan bakke deres mening op med argumenter som: “Renten skal stige X antal % indenfor 10 år, hvis det skal være realistisk at opnå en gevinst ved en konvertering".

    Mvh. Jan

    #212162
    MichaelForfatter

    Grundlæggende skal du spørge dig selv om du tror at du er klogere end resten af markedet. Når investorer i dag er villige til at låne penge ud til 2% i fast rente over 30 år så skyldes det jo, at de anser dette afkast som værende et passende gennemsnit over de næste 30 år. Det gør de på baggrund af de økonomiske konjunkturer og hvordan de ser fremtiden. Hvis den lange rente skal stige til fx. 4-5% inden for de næste 10 år så skal det være baseret på nogle fundamentalt ændrede økonomiske parametre og hvis du “tror" (eller har viden om) at noget sådan vil indtræffe, ja så er du klogere end hovedparten af investorerne og kan score gevinsten.

    Men for mig at se er det egentlig at sammenligne med at spille på rouletten. Der er såmænd intet galt i at skifte til et fastforrentet lån, men det bør ikke ske udelukkende fordi man forventer at tjene på det. Langt de fleste vil tabe på den historie.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.