overtagelse af hus ved skilsmisse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93749
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg skal skilles, hun vil gerne overtage huset, for børnenes skyld. Vi skylder realkredit 1.000.000 og så har vi et boliglån på 39.000. Vi har fået vurderet huset til 995.000 af den ene, og 1.100.000 af den anden ejendomsmægler, den sidste sagde dog at hvis den skulle sælges til hende, ville 995.000 være prisen, så snakker hun med vores bankrådgiver, og han mener at det ville være fair hvis jeg betaler hende 125.000 for til salær hvis hun vælger at sælge på et tidspunkt. Det forstår jeg ikke, jeg troede man tog gælden i huset og trak vurderingen fra, og så dividerer med 2, for at få beløbet jeg skulle betale. Er det normalt?

    #199210
    testForfatter

    Hun må jo mene at du spare salgsomkostongerne, men det virker nu mest som en joke. Det må vel være 22 kkr hun skylder dig

    #199218
    AnonymForfatter

    Hehe nej det er ingen joke 🙂 jeg vil bare have det skal være fair for os begge, men det føler jeg godt nok ikke lige.

    #199224
    HalliHalloForfatter

    Dette lille problem skulle I jo nok kunne blive enige om, sagen skulle vel nødig ende i retten.

    Tænk på dine børn, og husk sådanne vurderinger beror ofte på et skøn. Og mange ejendomsmæglere er tilbøjelige til at være for optimistiske, når de skal have aftalen i hus.

    #199230
    AnonymForfatter

    Lille problem, hun vil kun give hvad der svarer til 830.000 for huset der er vurderet til mellem, 1.000.000 og 1.100.000

    #199234
    AnonymForfatter

    Men hvordan udregner man normalt en overovertagelse af et hus, nogen der ved det?

    #199248
    AnonymForfatter

    KlausHolm78

    Det er peanuts! skynd dig at slå til – du er heldig hvis hun kan få det finansieret (enlig forsørger hitter ikke i bankerne / realkreditten)

    Og så er du videre , mange er tvangsindlagt til at være økonomisk gift med hinanden i mange år.
    ovenstående vil du ikke ønske dig.

    Vær du hellere glad for at bankrådgiveren tilsyneladende er positiv!

    #199250
    AnonymForfatter

    Okay, men jeg har allerede givet hende alt, på nær mit tøj, alt indbo i et 220 m2 hus, er der nogen der ved hvordan man normalt beregner over overtagelsen af et hus? Jeg vil bare gerne have at det er fair for os begge.

    #199252
    AnonymForfatter

    Rimeligvis bør du vel betale 50% af de sparede salgsudgifter. 125.000 kr. lyder i den forbindelse for højt. Din andel af de sparede salgsudgifter udgør vel snarere et sted mellem 50.000 – 75.000 kr.

    Men jeg mener slet ikke man kan regne på denne måde.

    Man kan vende den om og sige, skal din kone ikke så tilsvarende bidrage til dine købs- og flytteomkostninger? Tæller hendes sparede købs- og flytteomkostninger ikke lige så vel.

    Så alt i alt mener jeg du er inde på det rigtige, når du siger, markedspris eller vurdering divideret med 2.

    #199284
    AnonymForfatter

    KlausHolm78

    <>

    Med mindre jeres ejendom ligger i kbh eller århus og du/i kan realisere en her og nu økonomisk gevinst

    worst case scenario

    i bliver ikke enige om (en fair fordelingsnøgle i din optik – eller banken siger nej efter omfordelingen af en ny fordelingsnøgle)

    Godt ejendommen sættes til salg og en af jer bliver boende eller begge flytter.

    1) dobbelt husleje førelse , skatter etc. indtil i får solgt (kan gå mdr. eller år alt afhængig
    af forudsætningerne – gæld , beliggenhed , etc.)

    Eller lever sammen som hund og kat (husk børnene) indtil i får ejendommen afhændet.

    2) ejendomsmæglere er nok (som en anden debattør nævner) lidt for optimistiske i prissætningen
    og i får måske slet ikke vurderingen / udbudsprisen

    3) du risikerer at det smuldrer væk i omkostninger som ingen af jer har noget ud af.

    Give or take – ja overvej om ikke det er i din egen bedste interesse (+ børn)
    Det er marginaler du er ude i her.

    Vil hun kunne sælge ejendommen umiddelbart efter hun har overtaget ejendommen(med en stor gevinst)?

    Rimelighed / retfærdighed i samlivsophør findes næppe

    #199290
    AnonymForfatter

    Hvis huset er vurderet til 995.000 kr, og i sammenlagt skylder 1.039.000 kr. Så har i en fælles gæld på 44.000 kr, du skylder så din ex. 22.000 kr.

    Du skal naturligvis ikke alene stå for omkostningerne til et evt. salg.
    Skulle du vise dig fra din gode side så kunne du tilbyde at betale halvdelen af et fiktivt salær, dog er 125.000 kr i salær for et hus til knap 1 million helt ude i hampen.
    12,5% i salær, det er jo vanvittigt.

    Salæret bør ikke overstige 60.000 kr.
    60.000 /2 = 30.000 + 22.000 = 52.000 kr.
    Tilbyd hende 60.000 kr. så mener jeg oven i købet at du er large, du har allerede ladet hende overtage alt andet i huset

    #199292
    AnonymForfatter

    ved nærmere eftertanke så ville jeg ikke betale for et fiktivt salg, huset skal jo netop ikke sælges, hvis din ex. vælger at sælge om eks. 10 år, hvorfor skal du så blandes ind i det?, jeg havde nok valgt at betale hende 22.000 kr og så lade hende overtage jeres fælles lån

    #199296
    testForfatter

    Nok må være nok, at du skal betale fiktivt sparede omkostninger må virkeligt være en joke. Hun skal overtage 22000 af gælden altså hun skylder dig.

    Hun trækker dig rundt i manegen . Ta en advokat.

    #199298
    AnonymForfatter

    igen – enlig forsørgere hitter ikke i bankerne

    han er utrolig heldig hvis hun kan få banken med på en overtagelse!

    han er så heldig at slippe ud af en gældsforpligtigelse
    og kan komme videre

    i råder manden ud i et omkostningsniveau som slet ikke
    hænger sammen ifht. millimeter kroner / øre retfærdighed

    mange andre kan kun drømme om at stå med samme mulighed – advokat for 22 K ??? hold da op … misil efter gråspurv

    #199422
    peter holm larsenForfatter

    Alt i alt handler det jo om, at finde en fair pris mellem parterne.

    Og der er mange elementer man kan tage med i betragtningen.

    Et er selvfølgelig, at hvorfor skal den der flytter slippe bedre økonomisk ved at ekspartneren overtager huset. Der er vel en vis rimelighed i at denne fordel ikke 100% skal tilfalde “sælger".

    Et andet væsentligt argument, er vel også at ejendomsmæglerens pris ikke nødvendigvis afspejler den forventede salgspris – her er et prisafslag på 10% jo heller ikke usædvanligt. Og der er vel igen lidt fairnes i at der der overtager ejendommen evt kan overtage ejendommen med i prisnedslag i forhold til ejendomsmæglerens vurdering.

    Er jo ikke 100% fair nødvendigvis, at når man ved den ene part gerne vil overtage ejendommen pga. børnene så tager denne part som gidsel og kræver en urimeligt salgspris for ejendommen.

    Det letteste økonomisk var jo at sætte ejendommen til salg – og så helt afhænde denne – men det er jo heller ikke nødvendigvis bedst for forholdet og børnene.

    Og synes ikke det ud fra en samlet vurdering er urimeligt at huset prissættes 10% lavere end mægler vurderingen og I så tager udgangspunkt heri.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.