lån med kortere løbetid

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90107
    AnonymForfatter

    Hej jeg har nu haft et 30 årigt rentetilpasningslån (totalkredit) i 3 år hovedstol(1,3 mio).
    Men det piner mig at se det samlede tilbagebetalingsbeløb efter 30 år.
    Derfor ønsker jeg at skære nogle år af og feks omlægge til et tilsvarende lån med 15 års løbetid. Jeg har ret god luft i økonomien og synes ikke det er ret meget mere om måneden.
    Endvidere må man kunne få en lavere rente jo kortere løbetid på lånet.
    Er det en god ide? og i så fald skal man så låneomlægge nu eller vente til refinansieringen af det nuværende lån til december?

    mvh

    #141038
    thsvForfatter

    Hvad du skal tilbagebetale i løbet af de 30 år er sådan set ligegyldigt.
    Istedet skulle du hellere udregne nutidsværdien af dine ydelser (det er relativt let i et regneark). Den årlige løn-inflation kan du jo sætte til 3-4%, check evt. dine egne lønstigninger!
    Mht. renten på lånet får du blandet begreberne sammen!
    Renten på rentetilpsningslån er den samme, uanset restløbetiden er 3, 15 eller 25 år!
    Det er udelukkende refinansieringsfrekvensen (3 år i dit tilfælde, der afgør renten).
    Derimod er renten på fastforrentede lån afhængig af løbetiden, da 4% 15 år står lige over kurs 98 hos BRF, mens 5% 30 år står i kurs 97,6, så ideen i at lægge om til kortere løbetid, skulle være samtidigt at lave lånet fastforrentet.
    Kan dog ikke se dette 4%-lån hos Totalkredit.
    Men kan fint fås hos RD, BRF eller Nordea Kredit.

    Hvis du ønsker kendte højere ydelser i 15 år er det da en fin ide at omlæægge til fastforrentet, men du kunne jo overveje at fastlåse renten i f.eks. 7-8 år til ca. 4,0 % ved refinansieringen, men dette er mere risikabelt, hvis du skal sælge lejligheden i løbet af de næste 4-5 år.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.