Lån mellem private (læs forældre til barn)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88603
    AnonymForfatter

    Er der nogen konkrete regler for lån mellem far og søn.

    Hvis en far låner sin søn 400.000 kr. og de aftaler en forrentning på 5% og sønnen 6 mdr senere betaler 410.000 kr retur skal der så opgives hhv. renteindtægt og renteudgift på hhv faderens og sønnens selvangivelse?

    Eller kan de to parter indbyrdes aftale at beskatningsprocentens sættes til 50% (Faderen betaler topskat og spare lidt der mens sønnike ved almindelig banklån kun kan trække ca 33% fra i skat) Renteudgiften halveres således og sønnen tilbagebetaler 405.000 kr. og SKAT hører ikke noget om dette lille lån.

    Er det lovligt eller ulovligt? Og det fair overfor både far og søn eller har vi overset noget i vores regnestykke?

    #123868
    AnonymForfatter

    Ja, naturligvis skal der betales skat af renteindtægten.

    Mange familier har i stedet gjort det, at de har lavet et afdragsfrit familielån (formularen kan downloades på http://www.familieadvokaten.dk) og så i stedet afregnet renteindtægten under bordet.

    Jeg skal naturligvis ikke opfordre til at overtræde gældende lovgivning, men gør blot opmærksom på at loven er indrettet på en sådan måde, at det er nemt at snyde.

    #123882
    AnonymForfatter

    Tak for hurtigt og konstruktivt svar. Hvad synes Generalen om regnestykket?
    400.000 kr betales tilbage med 5.000 kr i renter efter 6 mdr.?

    #123924
    thsvForfatter

    Hvis en far har råd til at låne sin søn så mange penge, og sønnen har brug for pengene, ville jeg hellere give ham en afgiftsfri gave, der må gives en afgiftsfri på ca. 55.000 pr. forældre/barn.
    Og på denne måde bliver en evt. arveafgift osse mindre.
    Jeg ville ihvertfald aldrig lave ulovlige aftaler, der drejer sig om sådanne beløb, så hellere betale skat af markedsrenten, og have en officiel aftale.

    #123978
    AnonymForfatter

    Jeg lavede det for flere år siden MOR SØN det blev forbudt af SKAT, fordi ALLE Topskattede kan lave et arrangement proforma og barnet har måske frikort 🙂 derved beskattes renteindtægten måske ikke, medens renteudgiften har stor betydning for den TOPskattede, det var i begyndelsen af 80-erne hvor renten lå omkring 12-16%. vh Bo

    #155036
    AnonymForfatter

    Indlægget er slettet af redaktionen, da det ikke lever op til Mybanker.dk’s retningslinier.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.