Lån med kautionist

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88468
    AnonymForfatter

    Hejsa!

    Jeg er i denne situation, som så mange andre, at jeg står i RKI. Jeg vil dog meget gerne ud af det og samle min gæld ET sted. Efter en længere samtale med min gode veninde, så har hun sagt at hun gerne vil være kautionist for mig til lån. Men er der så nogen af jer som har kendskab til lån med kautionister?

    Og nej, jeg gider ikke høvles ned for, hvorfor jeg er havnet i RKI. Jeg har et spørgsmål, og dette vil jeg bare se om nogen kan svare på. Jeg vil lige oplyse, at jeg frabeder mig spydige kommentarer om min økonomi, da ingen af jer kender den. Men at jeg bare søger svar på mit spørgsmåk 😀

    #122116
    AnonymForfatter

    Jeg vil på ingen måde høvle dig ned, men der er bare det problem, at danske banker kollektivt har en stiltiende aftale om at man bare ikke låner ud til folk i RKI. Det gælder uanset om der kan stilles kaution eller ej.

    #122118
    AnonymForfatter

    Hej

    Der er for pengeinstitutterne et sæt retningslinier for kautionsstillelse, som du kan læse om på Finansrådets hjemmeside. Der står bla. at pengeinstitutter ikke bør bede om kaution for gammel gæld (og det er din jo). I praksis vil bankerne afvise kaution i privatkundeforhold, medmindre kautionen stilles af forældre, der jo kender deres eget barn. Årsagen til at bankerne vil afvise det, skyldes domstolspraksis, idet der er utallige eksempler på, at en kautionist er sluppet for gælden, netop da gamle gæld så at sige bare “er blevet tørret" af på kautionisten. Og banken er jo den der er bedst til at kende låntagers økonomi, og derfor skal en gæld ikke kunne “tørres af" på en kautionist, der ikke har den fornødne indsigt.

    Dette er linket til Finansrådets hjemmeside om kaution:
    http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/pengeinstitutterogforbrugere/kaution/

    MVH/Nuser

    #122142
    AnonymForfatter

    Tusinde tak for svar.

    Igår sad vi og surfede rundt på nettet, og sendte e-mails til div. udlånere med besked om, hvordan min situation var og om de rkunne være tale om lån i forhold til, at jeg er i RKI.

    I dag har jeg så modtaget svar fra de fleste udlånere. Og beskeden var klart nej – medmindre at min veninde ville optage lånet i stedet for mig.

    Dog var der et sted, som var villige til at gøre det med henblik på, at sikkerheden blev tinglyst i min kautionists ejendom.

    Så helt komplet umuligt er det dog ikke – det er dog bare meget svært, at finde en kautionist som vil stille sikkerheden.

    #122144
    MichaelForfatter

    Sikkerhed i kautionistens ejendom?? Det kan man da kun fraråde på det kraftigste. Hvis du misligholder betalingsaftalen og kautionisten ikke kan betale heller ryger dennes bolig. Det er simpelthen decideret tåbeligt at lave det stunt. Du kan alligevel ikke låne dig ud af problemerne, men er nødt til at tage det lange seje træk. Uanset om det – mod forventning – vil kunne lade sig gøre at få et lån vil det være til skyhøje renter og hvori skulle fordelen så ligge?

    #122146
    AnonymForfatter

    Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at min kautionist var med på idéen. Jeg forklarede blot, at det ikke var håbløst – og at kan lade sig gøre.

    Jo man kan sagtens låne sig ud af problemerne. Man tager et lån, og får samlet sin gæld ET sted. Derved skal man ikke gå og betale skyhøje renter flere steder, men kun til ET sted. Efter et par mdr. kan man så gå i sin egen bank, og spørge om de vil overtage lånet – da man jo så ikke er i RKI mere, så vil banken være til at snakke med, hvortil de ikke ville være det, hvis man er i RKI!

    #122148
    MichaelForfatter

    Ja, gid det var så enkelt JuneA. Når du ansøger om et lån i banken sker følgende:

    1) Banken checker om du er registreret i RKI
    2) Banken checker din økonomi og dit rådighedsbeløb

    Uanset om du er i RKI eller ej skal punkt 2 stadig gennemføres med tilfredsstillende resultat og der er formentlig en god chance/risiko for, at en person der netop har fået fjernet sin registrering ikke har forbedret sin økonomi voldsomt. Der er masser af eksempler her på debatten på at tidligere registrerede har fået afslag på lån i banken. Jeg kender af gode grunde ikke din økonomi, men umiddelbart ville jeg ikke satse på at det var en løsning. Du kan jo forespørge banken først om de vil være med på en ordning hvis du har fået afklaret din registrering.

    #122150
    AnonymForfatter

    I min situation, så ville min økonomi klart blive forbedret af, at jeg fik oprettet lån til at komme ud af RKI. At andre folk måske har interesse i, at komme ud af RKI, men dertil lave dumme fejl (så som at komme i RKI igen), ja det er jo deres problem. Fordi nogen gør det, så betyder det ikke alle gør.

    Jo jeg ved udemærket, at banken skal se, at ens økonomi er i orden. Og selvf. vil de da ikke bare låne pengene til en, som ikke har styr på det. Men altså i min situation, så ville det klart forbedre min økonomi.

    😀

    #122152
    MichaelForfatter

    Har du fået tilsagn fra banken om at de vil yde dig et lån uden en RKI-registrering?

    #122154
    AnonymForfatter

    Ja, jeg har tidligere snakket med dem, hvor de sagde at så længe jeg står i RKI, så ville lån/dankort ej være muligt. Men når jeg var ude af dette igen, så ville det være muligt for mig.

    #122156
    MichaelForfatter

    Ja så skulle det vel være en løsning. Hvis du ellers kan finde én der vil sætte boligen på højkant…

    #122158
    AnonymForfatter

    Ja og det er ikke lige let, da det er en stor risiko. Men det er blot også til oplysning, hvis der skulle være andre i min situation, som evt. har en kautionist, som ville gøre dette for dem.

    #122160
    MichaelForfatter

    Hvilket præcis er grunden til at jeg advarer mod fremgangsmåden. Der er alt at tabe og næsten ingenting at vinde. Det er næppe andre end tæt familie der vil være med på en sådan ordning og det kan betyde ødelagte familieforhold hvis noget kikser.

    #122162
    AnonymForfatter

    Det er så absolut rigtig.

    #122258
    AnonymForfatter

    Jeg er nøjagtigt i samme båd som JuneA!.

    Har gæld mange steder, RKI registrert osv. osv.
    Har en villig kautionist! Der har flere huse. (Hvilken bank snakker vi om – da du skriver chancen for samarbejder er større hvis gælden står i et af de huse)

    Et af de argument der helt korrekte er at min økonomi vil se betydeligt bedre ud hvis jeg får samlet den ET sted. Og desuden vil renterne i længden blive betydeligt mindre.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.