Inkonvertibelt lån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88128
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg har gæld i min ejerlejlighed og har optaget et inkonvertible lån. Jeg har efterfølgende flere steder læst at disse lån ikke er fordelagtige, da de er uopsigelige.

    Jeg har optaget lånet afdragsfrit på 1.330.000,- 4% fastforrentet og en kurs på 101,95. Jeg har også et banklån på 460.000,- med en rente på 8%.

    Er der nogen der kan give mig nogle råd der kan få min bekymring til at forsvinde??? 😀 Måske at give nogle argumenter for denne type lån.

    På forhånd tak
    Den bekymrede…

    #118118
    AnonymForfatter

    Jeg skal nok også lige nævne at løbetiden på realkredit-lånet er 10 år.

    #118128
    AnonymForfatter

    Man kan altid komme ud af et lån – det er bare et spørgsmål om prisen. Et inkonvertibelt lån skal bare indfries ved køb af obligationer… DVS du går ind på københavns fondsbørs hjemmeside og søger på din fondskode – det er denne kurs lånet kan indfries til + omkostninger.

    #118130
    AnonymForfatter

    Sporene fra 1980’erne skræmmer hvad angår inkonvertible realkreditlån. Schlütters skift til fastkurspolitik betød at man pludselig gik fra høj til lav inflation, og at diskontoen således indenfor fem år faldt fra 13,5% til omkring 6%. Dette betød, at låntager for at indfri sit lån skulle ud at købe obligationer på markedet til omkring kurs 130-140, hvis man ville ud af de forhadte realkreditlån med en rente på omkring 18%.

    I dag er situationen en helt anden. Rentemarkedet er mere smidigt, og fastkurspolitikken ligger fast. Dermed er kurstabsrisikoen langt mindre, men den eksisterer, og hvis renten falder meget, så risikerer du at tabe op mod 150.000 på dine lån.

    #118136
    AnonymForfatter

    Nu er hendes lån jo 4% 10 år – så det er jo begrænset hvad renten kan falde til…

    #118140
    AnonymForfatter

    Tusind tak for jeres hjælp! Det er super fedt at folk har tid og overskud til at hjælpe andre!

    Min bankrådgiver er elendig til at forklare forholdene og derfor skriver jeg her for at få list assistance.

    Vil det være smart at “opsige" mit nuværende lån og optage et andet lån, som er mere fleksibelt? Eller skal jeg bare være tålmodig og afvente nogle år og håbe på det bedste?

    Kursen er p.t.:
    Fondskode 202045
    Kurs 95,250
    4 pct.
    10 år

    #118142
    AnonymForfatter

    Svaret er klokkeklart NEJ

    Du skal beholde dit nuværende lån!

    #118242
    BluntZForfatter

    Endnu en grund til uvildig Rådgivning….Uduelig bankrådgiver er der nok af. Specielt når det kommer til baggrundsviden omkring Real kredit…

    #118274
    AnonymForfatter

    og hvad ville du omlægge til bluntz?

    #223074
    UrtossenForfatter

    Dit inkonvertible lån kan vel indfries til kurs 100 ved udløb ?

    Så behold lånet til udløbsdato og derefter optag et nyt til en lavere rente og med afdrag 🙂
    Har selv samme type lån , og der udløber lånet til indfrielse efter 10 år . Som jeg har forstået så er realkreditforeningen forpligtet til at give dig et nyt lån uanset din økonomiske situation .

    Eneste betingelse er at det nye lån er med afdrag ….

    Hilsen
    Urtossen

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.