Køb af hus via lån fra familien med sikkerhed mod kreditorer

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • FireCPTForfatter
    Indlæg
  • #96331
    FireCPTForfatter

    Hej venner. Jeg blev for 3 år siden, så syg, at jeg mistede overblikket over min økonomi og endte med førtidspension og flere store kreditorer som jeg aldrig får mulighed for, at betale. Mit spørgsmål er som følger. Jeg ønsker, at købe et meget billigt hus og min søster vil låne mig pengene til huset, så der ikke skal optages yderligere lån. Kan min søster få et pantebrev med prioritet så andre kreditorer ikke kan tage udlæg i huset ? Eller kan jeg på anden måde sikre mig, at huset forbliver fri fra kreditorer ? Jeg takker for jeres store viden, men ønsker ikke svar omkring gældssanering, min egen skyld eller andet, da jeg allerede er klar over dette. Mange tak. Vh Carl.

    #231493
    morsdrengForfatter

    At din søster får et pantebrev med 1ste prioritets pant i dit nykøbte hus forhindrer IKKE at dine kreditorer foretager udlæg i huset.

    Til gengæld vil en udlægshaver næppe begære tvangsauktion over dit hus så længe udlægget ikke vurderes at ville få andel i auktionsbuddet. Men er pantebrevet til din søster med afdrag, vil udlæggets prioritet blive forbedret efterhånden som pantebrevet nedbringes, hvilket vil betyde, at udlægshaveren måske en gang i fremtiden kan se en fordel ved at begære tvangsauktion over dit hus.

    Du kan IKKE selv forhindre dine kreditorer i at foretage udlæg i dit hus. Det vil i givet fald være selvbåndlæggelse, hvilket ikke er muligt i DK. En erstatning for personskade er undtaget for udlæg og det samme gælder de aktiver som måtte blive anskaffet for erstatningsbeløbet, forudsat at visse betingelser er opfyldt.

    Drøft spørgsmålet med den professionelle rådgiver som du alligevel bør benytte i forbindelse med huskøbet.

    #231494
    testForfatter

    Lydersom en dårlig plan. Tror det var bedre at din søster købte huset og lejede det ud til dig

    #231501
    FireCPTForfatter

    Tak for den grundige informering.

    #231512
    peter holm larsenForfatter

    Jeg er helt enig med Test, at det økonomisk bedste løsning med stor sandsynlighed vil være, at din søster køber huset og udlejer det til dig. Det vil til stadighed og fremover kun skabe dig problemer at have huset, hvis du sidder med gæld til andre. Specielt hvis du afdrager eller huset stiger – så kommer skyldnerne. Du må iøvrigt næsten forvente, at deres første gerning, hvis du køber hun med pant, at alle øvrige kreditorer straks vil søge pant i huset – og dermed den evige vej til tvangsauktion.

    Men lejer du er der gode fordele.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.