Lån på 3 millioner?

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Indlæg
  • #224818
    OpgaveForfatter

    Hej Sebastian,
    Super fedt at du kan bruge diverse råd, du skal nok finde en tilfredsstillende lejlighed, nu eller senere. Beklager hvis jeg misforstod de 15.000 kr. du omtalte. Jeg troede du mente, at du havde 15.000 kr. udbetalt i løn og derefter skulle afholde dine udgifter, men det er efter udgifter, korrekt? Godt Nytår og pøj pøj med dit lejlighedsprojekt.

    Peter Holm Larsen:
    Fair at mine beregninger var lidt optimistiske – men dine er vist lidt i modsatte ende.
    Hvordan kommer du op på varme 8.000 (bør kunne klares for 4-6.000 kr), husforsikring? og hvis det er en indbo til 3.500 kr. så er det stadig højt sat, ejendomsskat 8.000 kr. er også en smule højt sat (Nok nærmere 5-7.000 kr).
    At man nemt kan forvente at låne 4 gange sin indkomst, har jeg ikke skrevet. Men du rundet vel op igen 😉 Jeg skriver at man med en stor nok udbetaling, formentligt godt kan gange indkomsten med 3,5-4 (max).

    Du skriver: “Prøv selv også at lav beregning på tv, telefon og bredbånd – er ganske svært i dag at nøjes med 600 kr/md.
    Ikke så svært,
    TV: jeg betaler selv 180 kr. i tillægspakke hos Yousee (alle sportskanaler og de øvrige “normale kanaler") samt grundpakken via min ejerforening (incl. de 18.000 kr. som du beskriver).
    Telefon: 150 kr./mdr. fri telefoni, sms, mms og alt for meget data.
    Bredbånd: 230 kr./mdr. som er hurtigt nok til en enkelt person i en lejlighed,
    Alt i alt: 560 kr./mdr.

    #224820
    peter holm larsenForfatter

    Hej Opgave,

    Alt kan lade sig gøre med svindel – og sørgeligt at rådgive andre til at basere deres budget på svindel.

    Jeg ønsker ikke deltage yderligere i debat om rådgivning i dine eksempler, men blot konstatere det er uetisk i mine øjne.

    Jeg synes sørger skal lave et budget der forhåbenlig også indeholder bla. licens.

    #224822
    peter holm larsenForfatter

    Hej Thsv,

    Mit eksempel var som bare for at bryde de faste omkostninger op så langt ned som muligt – for at illustrere at 30.000 kr. i faste omkostninger er skudt alt for lavt.

    Derfor tog jeg renovation og forsikring ud som særskilte poster – for jo de bliver forventeligt betalt af ejerforeningen.

    Men du skriver ejerforeningen ofte koster 36.000 kr. hvilket jeg er helt enig i – derfor også vanvid at udgifter til el, vand, varme, forsikringer, ejendomsskat og ejendomsværdiskat, renovation, ejerforening kan klares med 35000 kr.

    Jeg skrev at ejerforeningen kostede kostede 18000 kr årligt dertil skal skal lægges renovation og forsikring på 6.000 kr. årligt i alt 24.000 kr. – igen lavt sat.

    Men er enig med dig. Og trist Opgave rådgiver med man skal uddrage sig licens og vil gerne se eksempler på opvarmning og varmt vand til en lejlighed til 3 mio. kr til 400 kr. pr måned, og en lejlighed til 3 mio. Kr. med en ejendomsskat på 5.000 kr. – jeg ikke det er umuligt – men næppe realistisk – måske hvis man fifler med varmemåleren mv.

    #224824
    OpgaveForfatter

    Hej Peter,

    Svindel, er du helt væk eller hvad. Godt så lægger vi licens ca. 200 kr./mdr. oveni i udgiften til Tv, Tlf. og Bredbånd, så er vi på 800 kr./mdr.
    Nu bor jeg selv i en lejlighed for omkring 2 mio. kr. og kender fint udgifterne til denne boligtype.

    Hvad skulle jeg få ud af, at rådgive, baseret på “svindel". Jeg har da aldrig hørt noget så dumt før.

    Fint du ikke ønsker at deltage yderligere i debatten – så slipper vi da for dine besynderlige beskyldninger og nedgørelser af mig og andre.

    #224826
    peter holm larsenForfatter

    Hej opgave

    Mener du det er fair at skrive at tv, bredbånd,og telefon kan klares for 600 kr. – og det forudsætter man undtager sig fra at betale licens – det er dumt ! og godt du aldrig har hørt noget så dumt – men det var jo dit eksempel.

    http://www.boliga.dk/bolig/1273969/knarreborgvej_7b_3_tv_2770_kastrup

    Kik på denne som eksempel.

    Søg evt på boliga over ejendomme med en udbudspris på 3-3,2 mio. kr. og se hvor mange ejendomme i København hvor ejerudgifterne, der er under 20.000 kr. årligt – eller 25.000 kr. …… Der er 0 – nul ejerlejligheder!

    Det er fakta – og repræsentativt .

    Ved ikke hvad du får ud af det men det må du jo bedst selv vide.

    #224828
    OpgaveForfatter

    Peter,

    Godt jeg GLEMTE Licens, men alt for useriøst at kalde det svindel og ja jeg betaer selv licens/skjult skat, men det ændrer ikke på at beløbet er på 800 kr. som jeg først skrev og ikke på 1.500 kr. som du skrev.

    Ved ikke hvorfor du skriver 20-25.000 kr. det har jeg ikke omtalt – så det behøver du ikke belære mig om.

    Haha godt argument…

    #224834
    HammerenForfatter

    Hvor er det dejligt at vi alle er uenige
    Jeg håber dog de enkelte debattører er i stand til at tiltale andre mennesker på en bedre måde ude i den virkelige verden.
    For herinde går det ikke for godt.
    Licens er licens og er som sådan ikke blot knyttet op på tv… der findes folk uden tv &

    #224838
    thsvForfatter

    Hej PHL, hvorfor skal beløbene altid overdrives for at passe med dine argumenter?

    1) Nej, lånet koster ikke i nærheden af 75.000 kr.
    2) Hvorfor regne med renovation og husforsikring ved en ejerlejlighed? (dette er en del af ejerforeningens fællesudgifter)
    3) Nej, ejerforeningen koster ikke 36.000 kr årligt ved en lejlighed til 1,8 mill. som passer med et lån på 1,5 mill., der kan findes ejerlejligheder med samlede ejerudgifter under 3.000 kr månedligt i det segment, men de kan også koste koste 3-4.000 kr mdl. men det er inkl alle ejd.skatter og ejd.værdiskat, som er pænt lav i Kbh. da det jo er 2001-2 vurderinger, der ligger til grund.

    I Kbh.by kan der for øvrigt let findes lejligheder med under 2.000 kr mdl. i ejerudgifter, f.eks. denne:
    http://www.boliga.dk/bolig/1242640/helmer_soegaards_alle_3_2_th_2770_kastrup
    Som tilmed kræver et afslag på 100.000 for at belåningen kun skal være på 1,5 Mill.
    Og i selve Kbh. kommune, f.eks. denne:
    http://www.boliga.dk/bolig/1254216/lyngbyvej_32a_2_mf_2100_koebenhavn_oe
    Så lad være med at påstå at der ikke er ejerlejligheder i Kbh. med under 25.000 kr årligt i ejerudgifter, det er jo en direkte usandhed.

    #224846
    thsvForfatter

    Og forstår ikke hvorfor du mener ejerlejlighed til 3,0-3,2 mill. når opgave tydeligt skriver at der kan lånes maksimalt lidt over 1,5 mill. med den givne indkomst.
    Og at du omtaler lave udgifter til bredbånd, mobil, licens og programpakke som svindel, viser kun noget om dig selv, PHL.
    Har f.eks. selv kun følgende omk. til dette:
    Bredbånd og mobil via arbejde, så beskattes kun som fri sådan med 225 kr mdl. eller små 99 kr i skat, først 8% og så 39% af resten.
    TV-pakke via forening for 130,46 kr om måneden
    Licens er 206,40 kr om måneden
    Altså reelt 436 kr om måneden eller langt under de 600 kr som du skriver.

    Og nej jeg betaler ikke topskat, det sørger min pensionsbetaling ikke er tilfældet. Men eller var 15% mere i skat af fri telefon mm. (15% af 207 kr = ca. 31 kr)

    #224870
    peter holm larsenForfatter

    Hej Thsv,

    Det er også svært nu at holde fast i debatten.

    Oprindeligt blev der drøftet om man kunne låne 3 mio. kr. fra spørgers side. Så blev der af Opgave svaret at der nok kunne købes en lejlighed på mellem 2.050.000 – 2.240.000 kr. – og nu byder du ind med en lejlighed på 1,8 mio. kr. efter mit indlæg er skrevet – og forventer så at mit oprindelige indlæg tager dine nye forudsætninger med ind i opstillingen.

    Jeg tog i min opgørelse af ejerudgifter, udgangspunkt i et niveau på 30-36.000 kr. og opdelte i del-elementer for at bryde prisen ned.

    Man lad os nu bare holde fast i de 36.000 kr. som blev udgangspunktet efterfølgende.

    Nu er data jo heldigvis tilgængelige :-).

    Hvis man kigger på ejerlejligheder i København i intervallet med en udbudspris på 2,1-2,2 mio. kr. er der pt. 54 lejligheder til salg jf. Boliga. Man må forvente at men et budget (som skrevet af Opgave) på køb mellem 2,050-2.240.000 kr. – passer lejligheder med en udbudspris på 2,1-2,2 mio. kr. meget godt.

    http://www.boliga.dk/soeg2/gemtsoegning/?guid=f196271b-a17e-44ab-8794-f10f5ccc5a18

    Men lad os lige kigge ind i de 54 lejligheder og regne et simpelt gennemsnit ud på ejerudgift pr. måned. ….. Den giver ca. 2930 kr. pr. måned eller 35.160 kr. i snit – så ikke helt glat med ca. 36.000 kr. /år.

    Er vel ikke at overdrive eller underdrive at benytte gennemsnit som udgangspunktet.

    Og nej jeg taler ikke om, at lave udgifter til tv, bredbånd, telefon og avis er svindel. Der misforstod du mig eller også jeg udtrykte mig forkert. Mit udgangspunkt var at udgifter hertil ikke kunne forventes at opnås til 600 kr. pr. måned. Og som Opgave så skrev, var det under forudsætning af at man ikke betalte licens – hvilket er useriøst. Det var så glemt – det er så et OK argument – men flyttede så blot udgiften ca. 230 kr. højere op til ca. 800 kr. Jeg havde så forudsat at der også var en avis med ca. 500 kr. pr. måned.

    http://b.kundeunivers.dk/newspaper-sales/order?offer=BMSUBU12A5&utm_source=search&utm_medium=s_google_adwords&utm_term=AL-151222-CP-MALEDIT1AW&utm_content=adwords&utm_campaign=abonnementer_berlingske&ns_fee=AL-151222-CP-MALEDIT1AW&gclid=CjwKEAiAkajDBRCRq8Czmdj-yFgSJADikZggTn-X63Eb30_nVvy2FFbxP_M-lfRDwcWKMWtEcs5a8BoCgRnw_wcB

    Det kan man så naturligvis tage ud – men var jo en forudsætning jeg lagde. Og ja holder sørger ikke avis, er det naturligvis billigere. Skal han ikke have telefon, bredbånd eller licens er der endnu billigere – ja kan faktisk komme helt ned på 0 kr. hvis man vælger alt fra – men er jo så et nyt eksempel.

    Du laver så en beregnet på at din tv, bredbånd og mobil koster “reelt 434 kr. pr. måned" – og så roder du pludselig at du ikke betaler top-skat ind i det hele. Men det kan jeg jo vende tilbage til en anden gang – for at er alt for isoleret set betragter – som en her og nu situation. Men lad det nu ligge – for bliver alt for teoretisk her.

    Men nu bringer du også løngoder ind i debatten i din beregning. Og selvfølgelig kan man da finde kombinationer eller situationer hvor udgifterne er lavere – men er ikke det laveste mulige beløb – men gennemsnittet der er udgangspunkter.

    Af de 54 lejligheder der er til salg er der 5 der har en ejerudgift på under 2.000 kr. – eller svarende til 9% – så er nok ikke så let 🙂

    Jeg skrev “Søg evt på boliga over ejendomme med en udbudspris på 3-3,2 mio. kr. og se hvor mange ejendomme i København hvor ejerudgifterne, der er under 20.000 kr. årligt – eller 25.000 kr. …… Der er 0 – nul ejerlejligheder!" .

    Du skriver så “Så lad være med at påstå at der ikke er ejerlejligheder i Kbh. med under 25.000 kr årligt i ejerudgifter, det er jo en direkte usandhed." …. det det er jo heller ikke det jeg skrev. Der findes lejligheder med ejerudgifter under 25.000 kr. men ingen til en udbudspris på 3-3,2 mio. kr. som igen var min forudsætning. Og igen som jeg viste ovenfor med link til Boliga, er er der INGEN lejligheder i København med en udbudspris på mellem 2,1-2,2 mio. kr. koster under 20.000 kr. årligt. Det er Boliga bevis for.

    Så lad være med at forvrænge mine eksempler ved at ændre forudsætninger i mine beregninger – det er jo logik at hvis jeg siger at 3+3 = 6 så kan du ikke ændre det til at 3 x 3 =6 ved bare at sige du lige har drejer “+" tegnet 45 grader – og føle dig helt berettiget til det. Kunne så lige så godt sige at 3 / 3 = 1 der har jeg bare fjeret halvdelen at dit “x" tegn – og fjerner jeg halvdelen af 6 så er det 3, så konklusionen er derfor et 1= 3!

    Rent volapyk ! Netop det der gør at debatter her kører af sporet – at mange føler man frit kan ændre i andre forudsætninger og dette til trods holde fast i konklusionerne.

    Tænker der er mange der er brug for et lille juridisk kursus -)

    #224872
    peter holm larsenForfatter

    Hej Thsv,

    Faldt lige over at du skriver at et lån på 1,5 mio. kr. ikke koster i nærheden af 75.000 kr.

    Igen er det jo helt afhængigt at hvilket lån der vælger.

    Hvis du ser RD

    http://rd.dk/da-dk/privat/koeb-bolig/Kurser-og-renter/Pages/Aktuelle-priser.aspx?segment=P&obl=fl

    Så koster et fastforrentet lån på 500 tkr. med en rente på 1,5% over 30 år ca. 23.500 kr. eller 70.500 kr./år. – det er rent realkredit lån- og forudsætter ingen banklån altså en 80% belåning – men er vel en realistisk forudsætning.

    Så 75.000 kr. er vel ikke helt galt 🙂 (ca. 6% forkert eller 94% korrekt)- når man som låntager skal vurderes ud fra at man skal kunne servicere et fastforrentet lån med afdrag, når man skal låne godkendes.

    #224884
    thsvForfatter

    LOL PHL og hvad med rentefradraget?

    Samme RDs beregner giver 5.580 kr om måneden med det korrekte rentefradrag på 33% ved 1,5 mill. som for øvrigt er billigere end at optage 3 lån á 500.000 kr, som koster 1.880 kr eller 5.640 kr i alt, da restgælden bliver 17.000 kr højere.
    Lånet koster altså 67.000 kr netto, så 75.000 kr er ikke et brugbart svar, som sædvanlig overdriver du priserne for ting.

    #224886
    thsvForfatter

    Du kommenterede på Opgaves indlæg og der skrives jo tydeligt at man kan låne maks. ca. 1,5 mill. og til de priser er ejerudgifterne som jeg skriver, alt dit øvrige volapyk gider jeg ikke kommentere, du er godt nok ude på tynd is.

    #224888
    NøragerForfatter

    Det er uden for min fatteevne hvordan visse medlemmer GANG PÅ GANG kan formå at overtage en tråd, og ændre den til et diskussionsforum omkring ting der slet ikke har noget som helst med trådstarters spørgsmål at gøre…

    Forhåbentlig bliver 2017 det år hvor Mybanker begynder at moderere noget mere på forummet.

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.