Kan man ændre til afdragsfrihed ved nyt lån optaget i RD?

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Indlæg
  • #203500
    AnonymForfatter

    Det er min opfattelse, at det er alt for dyrt for jer at optage et boliglån til 6,5% for at opnå en smule afdragsfrihed.

    Obligationerne er nu solgt. Derfor kan realkreditlånene kan ikke ændres uden en egentlig låneomlægning, hvilket er omkostningstungt!

    Hvis ikke banken påtager sig ansvaret – og følgelig betaler omkostningerne – så synes jeg du skal finde pengene til afdraget i din privatøkonomi.

    Du er vel for pokker blevet kreditgodkendt til at kunne sidde med et fastforrentet lån med afdrag? Så kan du vel også sidde med et langt billigere F3 flekslån med afdrag.

    Hvis du ikke engang kan betale renter og afdrag i en tid, hvor den korte rente er ultra lav, hvad vil du så gøre den dag den korte rente måtte stige til 4-5% ?

    Derudover bør du også huske på, at du afdragsfrieden ikke varer evigt. Når lånets afdragsfrie periode er slut skal du enten afdrage eller lægge lånet om til et nyt afdragsfrit lån – og sidstnævnte kan kun lade sig gøre, hvis boligens værdi ikke er faldet i den mellemliggende periode.

    Der var en provokerende debattør i et andet forum der engang sagde, at “en flextumpe hverken kan eller vil betale". Når man læser dit indlæg har man tilbøjelighed til at give manden ret.

    Man må spørge sig selv – er “flextumper" en trussel for hele realkreditsystemet ?

    #203504
    AnonymForfatter

    Hr. General.

    Jeg har på intet tidspunkt udtalt at jeg ikke kan betale afdraget. Jeg har blot sagt at det ikke passer skide godt ind i mine planer. Hvis jeg skal betale afdraget nu, betyder det at en masse planlægning og budgetter skal laves om – Noget som jeg har brugt en del tid på, at få styr på, efter en skilsmisse. Og jeg kunne med min løsning se en fornuftig ende på tunnelen og dette vil nu blive tildels ødelagt, af RD’s mulige fejl.

    Og nu syntes jeg ellers at tonen i debatten var så fin. Det fik du ødelagt. “Tak".

    #203506
    AnonymForfatter

    Sandheden er som regel ilde hørt, ikke ?

    Men bundlinjen er, at vi står med et historisk lavt renteniveau.

    En tilbagevenden til et historisk gennemsnitligt renteniveau (hvilket med stor sandsynlighed vil indtræffe indenfor de kommende 5 år) vil give dig en markant ydelsesstigning. Derfor er det klogt at tilpasse dit forbrugsmønster til den nye virkelighed allerede nu og gemme afdragsfriheden til du virkelig får brug for den?

    Hvis den korte rente eksempelvis stiger med 2% kan du alt andet lige forvente at boligpriserne falder 15-20%. Det betyder, at du i en rentestigningssituation har en stor risiko for at du ikke kan omlægge boliglånet med henblik på at opnå en ny periode med afdragsfrihed.

    Med andre ord står du tilbage med en høj (eller højere rente) samtidig med du skal til at afdrage. Det er en giftig cocktail for den, der kører sin privatøkonomi til kanten.

    Det der definerer en “flextumpe" er lige netop, at han hverken kan eller vil afdrage – hverken på kort eller lang sigt, samt at han hverken kan eller vil se realiteterne i øjnene. Jeg lader definitionen stå, så du kan tænke lidt over om du falder ind under den definition.

    #203512
    thsvForfatter

    Kunne være at Generalen skulle læse mit indlæg en gang til, da det netop er rentabelt at optage et dyrere lån for at betale afdragene og slippe billigere i adm.bidrag på et stort beløb.
    På de 1,55 mill. er 0,3252% i sparet adm.bidrag absolut et anseeligt beløb, der let kan forrente de afdrag man kommer til at betale.
    Er gælden ydermere en prioritet, betales der kun renter af den saldo man reelt benytter og man opnår derved de 6,25% i rente på sin opsparing/budgetkonto.

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.