Nægtet at investere i andet end bankens andele på Børneopsparing

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • MasterBenzForfatter
    Indlæg
  • #95810
    MasterBenzForfatter

    Hej

    Jeg har skiftet til Merkur Andelskasse og var umiddelbart godt tilfreds. De var klar over, at jeg skiftede den fra BankNordik, hvor jeg havde investeringsbeviser på den Børneopsparing jeg havde lavet til min søn. De har givet lidt over 20% i forrentning pr år siden den blev oprettet i 2006.

    Nu mener Merkur Andelskasse pludselig, at de har en regel om at jeg kun må investere i Merkur Andele på min søns børneopsparing. En børneopsparing der er på 44.000 kroner nu, med en forventet forretning på omkring 6%.

    Når jeg kigger på reglerne for børneopsparing, så står der intet om at de må stille særlige krav til hvad de må investeres i. Må de godt det? Der er tale om en almindelig børneopsparing, med de gældende regler der nu er for sådan een.

    #226934
    morsdrengForfatter

    Der er i strid med god pengeinstitutskik og god rådgivning at anbefale en kunde at investere alle sine midler i et papir og i særdeleshed, hvis det er tale om pengeinstituttets egne aktier. At der i det aktuelle tilfælde er tale om andele, ændrer INTET på dette.

    Bed om at få på tryk, at man i Merkur kun må investere børneopsparingsmidler i Merkur andele og læg ikke skjul på, at dette sker med henblik på at indbringe sagen for pengeinstitutankenævnet.

    Hvis man giver dig begrundelsen på tryk bør du klage ti ankenævnet. Hvis man ikke vil give dig begrundelsen, men fastholder kravet om at investering kun kan ske i Merkurs andele, bør du også klage med risiko for, at du får bevisproblemer, og overveje om du ikke vil flytte pengeinstitut. I alle tilfælde bør du ikke følge Merkurs råd og i stedet bevare de nuværende investeringsbeviser.

    #226938
    MasterBenzForfatter

    Jeg fik denne mail i dag, for deres ansvarlige.

    Hej Benjamin

    Så har jeg vendt det med kunde og udviklings direktøren i Merkur,
    og hans svar var følgende:

    – Det er en beslutning i Merkur, der gør at det i dag, ikke er
    muligt at investere i andet end Merkur Andele, når der er tale om
    børneopsparings midler.

    – Der er aktuelle overvejelser om ændringer i reglerne. Vi
    afventer p.t. hvad den nye lovgivning om MIFID II, vil have af
    indvirkning ift. regler og krav. Så vi kan ikke vide med sikkerhed
    om muligheden kommer om måneder, ½år eller år.

    – I dag siger lovgivningen at, vi skal kontakte investeringskunder
    minimum en gang hvert 3.år, da investeringsprofil aftalen skal
    opdateres her som minimum.

    – I Merkur har man vedtaget, at man ikke yder rådgivning i
    enkeltstående aktier eller andet, som vi ikke skilter med. Dette
    er jf. Merkurs holdning og værdier, samt Andelskasse status.

    – Man kan i Merkur ikke handle/investere selvstændigt via
    netbanken, det betyder ved ønske om at investere, skal vi
    kontaktes her om.

    #226940
    morsdrengForfatter

    Det lyder da fuldstændigt tåbeligt, henset til at pengene allerede er i investeringsbeviser, som vel bare kan flyttes til et depot hos Merkur.

    Henvisningen til MIFID og det andet sludder harmonerer IKKE med, at man godt kan investere i Merkurs egne andele.

    Hvis muligt kan børneopsparingen vel bare fortsætte hvor den er og med placering i investeringsbeviserne.

    Klag til PI-ankenævnet og flyt bank.

    #226942
    MasterBenzForfatter

    Det her er sket i forbindelse med bankskifte. Jeg føler mig taget godt og grundigt et vist sted.

    Min søns børneopsparing stod i BankNordik, mens hans “Juniorkonto" stod i Arbejdernes Landsbank. Jeg havde selv Coop Bank.

    Jeg ønskede at få flyttet det hele over i samme bank. De fik at vide, at jeg havde investeringsbeviser i Børneopsparing, og at jeg ønskede at fortsætte med det. Jeg spurgte dem om det var muligt at investere hos dem via børneopsparing. Dette fik jeg et ja til. De bad mig om at sælge beviserne inden skifte, for det ville være billigst for mig. Nu er det så jeg får denne besked. Ovenikøbet siger de, at jeg godt kan investere fra min Juniorkonto men ikke fra Børneopsparing – kun købe deres andele. Jeg kan endda godt bruge netbank til at købe aktier for, så længe det ikke er fra min søns børneopsparing.

    Jeg har gjort meget klart hvad mine krav til banken var, for Coop Bank tilbød hverken børneopsparing eller investering.

    Jeg har endda det hele på skrift hvad mine ønsker var, og også at det ikke var noget problem.

    Nu begynder de så at vrøvle om at jeg havde snakket med dem i telefon om det hvor de havde oplyst om det. Men jeg har bare (af erfaring) slet ikke været i telefonisk kontakt med dem.

    Jeg overvejer simpelthen at flytte det hele væk igen til en anden bank/andelskasse.

    #226944
    morsdrengForfatter

    At købe andele i Merkur kan sidestilles med at have aktier, pengene er tabt når andelskassen går konkurs. Det samme skete i Tønder bank, hvor man tilrådede kunder at investere hele deres kapitalpension i Tønder Bank aktier og i forbindelse med Tønder Banks konkurs blev det hele tabt. Vil du risikere det samme med dit barns børneopsparing?

    Selv om de pågældende bankansatte i Tønder Bank ikke har vidst at banken var et “pyntet lig", har der ALDRIG været god rådgivning, at investere alle midler i samme slags papir og når det er bankens egne aktier eller andele stinker det kraftigt. Det er simpelthen dårlig og uprofessionel rådgivning.

    Klag til PI-ankenævnet med en fremstilling af sagen og flyt væk fra Andelskassen Merkur.

    #226948
    peter holm larsenForfatter

    Hvorfor ikke bare flytte børneopsparingen – væk fra banken.

    #227004
    ABDForfatter

    Sælg hele lortet og køb ETF’er

    #227038
    Kim jensen (38)Forfatter

    Ja jeg skal osse til at skifte bank jeg har ikke fået en bank RÅDGIVER men en bank SÆLGER

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.