Køb af anpart i virksomhed

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • LynoForfatter
    Indlæg
  • #95600
    LynoForfatter

    Hej
    I forbindelse med et tilbud om at købe en anpart i den virksomhed jeg er ansat i, tænker jeg på om jeg skal skifte bank. Jeg skal bruge 300.000 kroner og kan for så vidt godt låne dem i den bank jeg har nu. Dog tænker jeg på om jeg, på om der er en billigere måde at låne på. Jeg har et sommerhus som ikke er belånt men den ligger på en lejet grund. På lejekontrakten er der dog en lånepåtegning som gælder i 20 år. Sommerhuset må kunne stilles som sikkerhed.
    En anden løsning kunne være, at jeg har hørt om en bankløsning hvor man ikke betaler renter på overtræk på kassekreditten, hvis man har et større beløb stående på en anden af sine kontoer. Jeg har noget familie som godt vil sætte 300.000 ind på en spærret konto i mit navn. Jeg kan dog ikke finde denne løsning på nogen banks hjemmeside.

    En sidste nødløsning er at låne dem direkte af familien men det er jeg ikke meget for.

    Jeg håber at der sidder nogle med et par gode ideer eller erfaringer med hvilken bank det er billigst at få et lån i.

    Mvh

    #224410
    testForfatter

    pris på et lån afhænger af hvad sikkerhed du kan gi og hvor kreditværdi du er. Kort sagt jo mindre du har brug for pengene jo billigere er de.

    hvis du vil skifte bank skal du gøre det ud fra en overordnet betragting omkring dine behov og dækningen af dem.

    det du leder efter er nok en total konto eller et prioritetslån men de penge din familie sætter ind på en konto i dit navn er dine. Ikke deres. Så den øvelse med en spæret konto er ikke muligt.

    Hvorfor tager du ikke en snak med den du har i dag om dine planer? Og laver sammen øvelse men 1 eller to andre?

    På siden er er der også oplysninger om renter på forskellige lån.

    #224412
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke har 300.000 kr. så skal du naturligvis ikke investere! Man skal aldrig NOGENSINDE låne penge mhp investeringer og i dit tilfælde er det endda endnu værre fordi du også er ansat i virksomheden.

    Så hvis virksomheden går konkurs taber du alle 300.000 kr. og står tilbage med en ligeså stor gæld. Derudover har du intet arbejde og kan derfor ikke afdrage gælden.

    Nej – bare nej!!

    #224416
    morsdrengForfatter

    Hvis du kun kan låne penge fordi din familie sætter 300.000 kr. ind på en konto i dit navn, skal beløbet naturligvis også tjene til sikkerhed for din kassekredit, og så kan ud lige så godt låne pengene direkte af familien. Sættes pengene ind på en konto i dit navn er pengene dine og dermed en gave til dig, som du skal betale gaveafgift eller måske endda almindelig indkomstskat af, afhængig af dit familieforhold til gavegiver og så er det en bedre løsning, at familien enten låner dig pengene direkte eller stiller sikkerhed for dit lån. I øvrigt vil andelen kunne bruges som sikkerhedsstillelse.

    Kontakt advokat og revisor og lad dem finde ud af, om det er en god ide at blive medejer af den virksomhed du er ansat i, om prisen er den rigtige og om du kommer til at hæfte med mere end værdien af din anpart samt hvordan købet i øvrigt skal skrues sammen. Det er sket, at medarbejdere er blevet overtalt til at blive medejere af virksomheden ene og alene for at fremskaffe kapital til en skrantende virksomhed. Er du medejer af virksomheden, kan det i værste fald måske betyde, at du ikke kan få understøttelse hvis du måtte blive arbejdsløs eller løn fra Lønmodtagernes Garantifond i tilfælde af konkurs..

    At undersøge dine muligheder for sikkerhedsstillelse og renten på det mulige banklån til køb af andelen, før du undersøger “kvaliteten" af den virksomhed som du skyder penge i og om prisen for andelen er den rigtige, er den forkerte rækkefølge

    #224418
    LynoForfatter

    Jeg har gang i min egen bank. De er ved at finde frem til hvad de kan tilbyde. Det jeg så søger er et par alternativer at sammenligne med.
    Hele den del mad at købe anparten er der sagt god for ved både revisor og bank, så det burde ikke være et problem.

    #224420
    MichaelForfatter

    Suk….

    Ja, for når en bank siger god for en investering så er det altid en god idé ikke sandt??

    Desværre er der altid nogen der tror, at visse investeringer er komplet risikofri og når der blot er “sagt god" for investeringen af banken så er hele manøvren 100% skudsikker.

    Du vil åbenbart ikke lytte og så må du have held og lykke fremover, men kom ikke herind igen for at få råd hvis tingene vælter for dig – du er blevet advaret. Du skal i øvrigt heller ikke forvente velvilje fra banken hvis korthuset vælter – de vil tage den hele vejen til fogedretten hvis det skulle komme dertil uanfægtet at de har “sagt god" for investeringen.

    #224422
    morsdrengForfatter

    Hvis det skal være helt galt, er det måske endda virksomhedens revisor der har sagt god for investeringen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.