Har Coop Bank været en god forretning for Coop?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94921
    AnonymForfatter

    Når man læser årsrapporten for Coop Bank for 2014, så ser man at Coop Bank endnu ikke har været en særlig god forretning for Coop.

    https://www.coopbank.dk/media/97767/coopbank_ar14_20150311.pdf

    Hvis du læser rapporten side 15, så det at der blandt andet har været en nedskrivning af udlån som er 10 gange større end bankens første år i 2013.

    Hvilket samlet set betyder, at bank-etablering har været en dårlig forretning forretning for Coop indtil nu.

    Det ironiske er vel at på trods at Coop Bank har en langt mere streng kreditvurdering end Entercard når det gælder udstedelsen af Mastercard, så ser det vel ud til at det ikke har betydet at Coop Bank tjener mere af den grund?

    For renteindtægterne til banken er ikke ret meget større end det udestående de har måttet nedskrive.

    Så hvad tror I? Har vi en Coop Bank om 5 år også ?

    #214970
    peter holm larsenForfatter

    Tænker ikke nedskrivningerne er den kritiske faktor i banken pt.

    Men det siger næsten sig selv, at en bank med et indlån lån på 927 mio. kr. ikke kan have udgifter til lønninger og administration på 73 mio. kr. eller svarende til ca. 8% ad indlånet.

    Ej heller selv hvis nedskrivningerne var på 0,00000%.

    Og med en gennemsnitlig indlånssaldo pr. kunde inklusive aftaleindlån på ca. 23.000 kr. er også i den lave ende.

    Men lad os nu se, er svært at spå, men det er nok svært at være bank for tiden og særligt ny bank. Men kan de vækste indlånet 9 gange som de har gjort fra 2013 til 2014 igen fra 2014 til 2015 – så er de jo godt på vej.

    Men det viser måske også hvor svært det er at drive bank i dag – og hvorfor der år for år er blevet færre pengeinstitutter i Danmark. Coop Bank har jo netop en stor konkurrenceparameter, at de har et kæmpe filialnet i butikkerne.

    Så værd at tænke på når man nu kritisere andre bankers forretningsbetingelser og gebyrer – det viser Coop Bank med alt tydelighed, at de kunder med små indskud og lån – dem er der INGEN penge I.

    Men mit gæt – helt uforbindende – vil være, at det bliver meget svært, for CoopBank at skabe overskud inden for de kommende 5 år – med der er ikke det samme som at sige, at banken ikke overlever 5 år.

    #215006
    AnonymForfatter

    Jeg fik mit Coop Mastercard fra Entercard da kortet blev introduceret i sin tid. Selvom Entercards service måske ikke er den bedste altid, så havde jeg egentlig forventet at Coop Bank havde udvist en mere agressiv markedsførings-strategi overfor os med det gamle Coop Mastercard.

    Men ikke så meget som en reklame-tryksag modtog jeg om Coop Bank, da banken blev lanceret. Men det skyldes nok vi stadig lever i post finanskrise Danmark, og Coop Bank derfor ville play it safe og ikke kaste om sig tilbud om tilbud om kundens økonomi.

    Jeg har idag et Remember Card + flexkredit, som jeg er glad for.

    Jeg åbnede en Coop Bank konto i 2013 og bad om et tilhørende debitkort, hvilket jeg så fik. Jeg deponerede så et mindre beløb på kontoen godt 25.000 kroner og de har nu stået på kontoen i over et år.

    Her for godt 3 måneder søgte jeg så om et Visa/Dankort i Coop Bank. Jeg havde inden da læst deres betingelser igennem og fandt intet om at skulle indsende årsopgørelse + seneste 3 lønsedler for at få et VISA/Dankort tilknyttet til kontoen.

    Ikke desto, så fik jeg at vide at hvis jeg skulle komme i betragtning til at få et VISA/Dankort til min Coop konto, så ville de have 3 seneste lønsedler + adgang til skat-hent-selv.

    Der er sikkert normal praksis i flere banker, men der stod så vidt jeg kunne se intet i Coop Banks betingelser, andet end man ikke måtte væres registreret i RKI for at komme i betragtning til netop et Coop Bank VISA/Dankort.

    Da jeg blev kunde i Nykredit Bank i 2004 inden jeg flyttede mit engagement + nemkonto fra Jyske Bank, så skulle jeg hverken vise lønsedler eller årsopgørelse for at VISA/Dankort i Nykredit.

    Men måske var det bare mig som var heldig når det galt Nykredit Bank.

    #215016
    HalliHalloForfatter

    Hej Frederik

    Der er oprettet flere tråde om samme emne, har du ikke checket det før du oprettede denne her nye?

    Er meget irriteret hele tide at se de samme gamle spørgsmål komme frem igen og igen efter bare 3-4 måneder.

    Jeg tror i øvrigt ikke du skal være så nervøs for CoopBank, den skal nok overleve, da den ikke behøver at tjene penge til aktionærer, som de fleste andre skal.

    #215030
    peter holm larsenForfatter

    Hej Frederik,

    Der står jo netop i forretningsforbindelserne at du ikke kan få konto hvis du står i RKI – og sådan er det også – så det er vel fair der står dette – og Coop Bank oplyser herom, så man ikke søger forgæves, hvis det er en deal breaker på forhånd.

    Men der er da ikke noget at harcelere over at banken gerne vil se lønsedler for at oprette er engagement.

    Men er dit indlæg en kritik af at en bank beder om kreditoplysninger på dig – eller hvad er baggrunden for dit indlæg?

    Tror de fleste borgere, vil finde det ganske fornuftigt, at et pengeinstitut foretager en vis form for kreditvurdering. Og har vel intet med at være heldig i mine øjne at Nykredit ikke foretager en kreditvurdering – men mindre du har en økonomi, der ikke berettiger dig til at have en kredit.

    Husk i øvrigt at misbrug af kreditkort kan være strafbart.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.