Kurssikring

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94888
    AnonymForfatter

    I forbindelse med omlægning af lån i vores hus pr. 30. juni 2015, skrev jeg den 21. maj 2015 følgende mail til vores bankrådgiver:

    Kære x-bankrådgiver,

    Vi har nogle svar til dig:

    1) Vi vil gerne kurssikre i forbindelse med omlæggelse af vores fastforrentede 3,5 % lån til fastforrentet 20 årige 2 %-lån.

    2) Vi vil gerne omlægge vores F3 lån nu til et 30 årigt fastforrentet lån uden afdrag med lavest mulig rente. Her vil vi også gerne kurssikre.

    Kurserne er efter 21. maj 2015 faldet 3 procentpoint alene på vores punkt 1). Vi har endnu ikke modtaget vores lånetilbud, idet realkreditinstituttet er overbebyrdet i øjeblikket. Jeg har fået mundtligt oplyst fra banken i dag, at der ikke er sket kurssikring, fordi dette først sker samtidig med udarbejdelsen af lånetilbuddet.

    Kan det virkelig være rigtigt, at vi skal bære det tab, der er opstået som følge af, at kurserne er faldet efter jeg skriftligt bad om kurssikring?

    Med venlig hilsen
    Den frustrerede husejer

    #214536
    testForfatter

    Ja, som tilbudsgiver er det ikke ansvarspådragende at være længe om at give tilbud. Hvordan skulle det kunne være der?

    #214542
    peter holm larsenForfatter

    Ja – det er jer der bære tabet og gevinsten indtil kurssikringen er indgået.

    I har jo heller ikke fået oplyst prisen for at kurssikre – altså kursen – så da i jo ikke kender kurssikringskursen kan i jo heller ikke gøre tabet op.

    Men kurssikring er jo en gensidig bebyrdende aftale – og som alting et så er en aftale først gældende når begge parter har tiltrådt den.

    Men vil lige det da også er rent vanvid at tro man ved at skrive en mail tror man dagen efter kan have et lånetilbud.

    Har i overhovedet opsagt jeres nuværende lån – er jo et mærkeligt tidspunkt i kontaktet banken på den 21. maj.

    I kunne jo havde fået lavet lånetilbud for flere måneder siden. Jeg havde selv mine lånetilbud klar primo januar – og alle dokumenter klar til at rykke.

    Og der tog kun et telefonopkald og 4 minutters samtale med deres telefonbank så var gammelt lån opsagt og nyt lån kurssikret.

    Men lånetilbudene tog også det ca 3 – 4 uger at få på plads – men det kan jo gøres i god tid.

    #214550
    AnonymForfatter

    Vores fastforrentede lån er opsagt for et par måneder siden, og vi har lige siden ventet på lånetilbuddet. Oprindeligt havde vi ikke bedt om kurssikring. Vi har rykket banken for lånetilbuddet 3-4 gange og har hver gang fået at vide, at realkreditinstituttet er overbebyrdet, og at det derfor tager noget tid. I mellemtiden tog kursen et døk nedaf. Dette fik os til at ringe til banken endnu en gang den 21. maj og drøfte kurssikring for at undgå yderligere kursfald. Bankrådgiveren oplyste kursen over telefonen og jeg bekræftede efterfølgende pr. mail, at vi ønskede at kurssikre, jf. min mail af 21. maj.

    Det er jo et produkt som banken har på hylden, at kurssikre her og nu, og det var det produkt, jeg ønskede.

    Jeg var ikke klar over, at min mail kunne forstås sådan, at jeg ønskede at kurssikre en tilfældig kurs, som kommer til at gøre sig gældende på det tidspunkt, hvor lånetilbuddet tilfældigvis indløber. Jeg er rystet over, at det er sådan det er blevet opfattet. Min ønske var kurssikring her og nu for at undgå risikoen for flere kursfald. Bankrådgiveren burde med det forløb, der har været, med vores telefonsamtale den 21. maj og med min mail af 21. maj have vidst, at det var kurssikring her og nu, jeg ønskede..

    #214554
    testForfatter

    havde du den 21 maj fået et tilbud?

    Så vidt jeg ved kan først kursikre efter at du har fået et tilbud.

    men hvis du vil klage er forløbet at du først klager til den klage ansvarlige i banken, derefter til ankenævnet

    #214590
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror ikke der er noget at komme efter i denne sag, men tag dog en snak med rådgiveren om der er begået en fejl.

    Det kan jo være at kurserne retter sig igen, det er der ingen der kan vide.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.