Optage SU-lån til at betale anden gæld

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94887
    AnonymForfatter

    Min kæreste skylder på nuværende tidspunkt 178.000 kr til indrivelsesmyndighederne. Renten er på 8.2 % årligt, og eftersom at han på SU kun kan afbetale 1000 kr om måneden rykker det ingenting. Jeg har tænkt om det ikke kunne være en fornuftig løsning for ham at tage SU lån på 3000 om måneden og afbetale alle 3000 på gælden, da renten er halvt så høj. Så ville han have mulighed for at afvikle ca. 160.000 på de 4,5 år han er under uddannelse. Er det en dårlig idé,eller er det en fornuftig løsning?

    #214520
    Jan TreadwellForfatter

    At optage lån for betale anden lån af, er som udgangspunkt altid en dårlig idé. Dog er der indre logik og fornuft i det du skriver. Hvis du er 100 % sikker på at din kæreste bruger SU-lånet til betale anden dyr gæld med, så kan jeg kan jeg godt se meningen med det. Har kæresten ikke mulighed for at øge sin indtjening, via flere timer på et studiejob eller via sommerjobs, som så kan bruges til gældsafvikling? Hvis dette er muligt, da er det at fortrække i min verden når man vil lån til livs.

    #214530
    AnonymForfatter

    Hvis du mener totalt afdrag på 3000, så er det i mit hoved en dårlig ide, da gælden så stadig vil vokse, blot ikke lige så hurtigt (men stadig MEGET betragteligt)…… hvis hun afdragede med de 1000 hun plejer, og de 3000 fra SU lån, samt prøvede og kæmpe for at finde yderligere 500 eller 1000, så ville det være en rigtig god løsning, men altså, gælden vil være over 200.000, blot til en lavere rente, hvis hun kun afdrager med det hun får ud af et SU-lån…

    #214596
    HalliHalloForfatter

    Micisla, jeg tror du er inde på noget af det helt rigtige, men har du talt med banken om det eller kæresten?

    Det er nemlig altid godt at høre deres mening inden man foretager en sådan beslutning.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.