Fra firma til privat

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93332
    AnonymForfatter

    Startede “fritidsfirma" i 2006, og det gik okay. Forventede ikke meget, idet det stort set var min hobby som blev legaliseret. Min “flinke" rådgiver var ikke bleg for at oprette en firmakassekredit, for jeg havde jo altid overholdt alle aftaler.
    En større garantireperation dukkede op, og jeg måtte betale et anseeligt beløb, set i forhold til mit firmas størrelse og økonomiske råderum. Så kom krisen, og alt gik istå. Jeg prøvede lidt af hvert, men “skuden sank", og jeg afviklede alt, til alt for lav pris. Oveni blev jeg opsagt på mit job, som ellers i mange år havde givet mig en økonomisk okay stabilitet.
    Til sagen: Min erhvervskassekredit, som jeg var så heldig at have fået, havde jo desværre fået minus-saldo, og da jeg ikke længere havde mit firma, måtte den konverteres til noget privat, og bankrådgiveren mente det skulle hedde “Forbrugslån" – Kan I se det? Renten på en erhvervskredit og et privat forbrugslån er vel hhv. 6 og 13% Det er ikke helt uvæsentligt, når der skal afdrages. Det er ærlig talt “op ad bakke".

    Hvad kan jeg gøre? hvad ville I gøre? er der noget at gøre?

    Jeg kan/vil ikke skyde skylden på nogen, for alle beslutninger har været mine egne, men for f….. hvor jeg savner medfølelse fra en bank som var flinke og stolede på mig og det jeg lavede.

    #190452
    AnonymForfatter

    Da firmaet er afhændet og alt formentligt også solgt er der derfor ikke heller ikke længere nogen sikkerhed. Hvis du ikke kan stille sikkerhed i form at friværdi i bolig eller en bil af en vis værdi som er betalt ud, ja så er de 13% absolut ikke urimelig. Det er selvfølgelig ærgeligt, men sådan er det desværre.

    #190454
    AnonymForfatter

    Erhvervskreditten blev i sin tid oprettet på “mit glatte ansigt" altså uden nogen form for sikkerhed, så den del er der ikke ændret på. Indtil videre er der kun sket det, at jeg hver måned indsætter penge, men for pokker, det dækker jo næsten kun renterne!

    #190456
    AnonymForfatter

    Kreditten blev ikke oprettet på dit glatte ansigt, men på det faktum, at banken troede på dit erhvervseventyr. Der er mange, der faktisk må opgive overhovedet at forsøge sig som selvstændige da banken afviser at give dem en kredit, så du har faktisk været i den heldige situation, at du fik lov at prøve.

    Bagefter er det selvfølgelig ærgeligt at det ikke gik. Det er surt at renten så er meget højere – det kan jeg sagtens følge dig i, men helt urimelig syntes jeg bestemt ikke banken er. Vi er selv selvstændige og vi ved alt om hvilken risiko man i den situation tager, men vi er trods alt glade for at vi forsøger. Vi vil ikke stå i den situation, at vi ærger os over ikke at have forsøgt. Det tror jeg også du skal fokusere på nu – og så på det du trods alt må have lært. Måske dette endda kan hjælpe dig i din videre job situation.

    Og ja, så må du igang med at skære ned på dit forbrug således, at du hurtigst muligt kan få gælden ud af verden.

    #190508
    HJLForfatter

    Lidt svært at svare på uden at kende gældens størrelse og dit. Rådighedsbeløb. 13 % er højt og burde kunne gøres lidt billigere. Det frække spørgsmål, vil andre banker have dig. 1-2% lavere rente gør en forskelle men det forslår ikke det helt store alene. En højere ydelse er nok desværre den hurtigste vej ud af gælden.

    Respekt for jer der tør prøve kræfter med det selvstændige…

    #190518
    AnonymForfatter

    Den eneste måde er vel at få en garanti for gælden. Er du i familie med nogle velhavende som vil kautionere for dig og din gæld, bør det være muligt at få mindre rente. Det er selvfølgelig farligt at trække venner og familie ind i dine lån, hvis du på trods af den gode vilje ikke kan overholde dine forpligtelser.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.