Rentefradrag ved optagelse af lån til aktiekøb?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • MCFAForfatter
    Indlæg
  • #92073
    MCFAForfatter

    Hej med jer

    Er der mon en der kan hjælpe med dette lidt kryptisk rentefradrags-spørgsmål:

    Jeg står overfor at erhverve aktier i det firma hvor jeg er ansat. I den forbindelse tilbyder firmaet at finansiere størstedelen af købet ved et lån på 4% som tilbagebetales via aktieudbyttet over en årrække. Mit spørgsmål er nu: Kan jeg trække renterne til lånet fra på min forskudsopgørelse? Det mener firmaet jeg kan, og det vil jo gøre en væsentlig forskel for finansieringen af den kapital jeg selv indskyder ved nytegningen.

    Jeg har læst et sted at der ikke gives rentefradrag, hvis lånet er til erhvervelse af aktier – men jeg ved ikke rigtig om jeg har forstået det korrekt da jeg læste det under grænsegænger-reglerne (hvis man fx er bosat i Sverige men arbejder i DK).

    Nogen der kan hjælpe?

    #170638
    testForfatter

    som du kan se af svaret her fra skat er fradragsretten betinget af at renterne forfalder til betaling.

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1863894 og

    http://www.tax.dk/lv/lva/A_E_1_1_2.htm

    så som udgangspunkt ser det ud til at du kan for fradrag for renterne. Du kan jo så evt. bede skat om et bindende forhåndsvar.

    men du ved godt at rente fradragsretten på renter er ret beskeden ikke?

    Dit beslutningsgrundlang skulle nok snare være din forventing til kursen

    #170640
    MCFAForfatter

    Jeg er med på at kursforventningerne betyder mere. Men beslutningen er truffet og det handler mest om hvordan jeg udfylder min forskudsopgørelse korrekt. Jeg forventer at renteudgifter i 2011 bliver ca 35.000. Dette beløb bliver tilskrevet gælden, som afvikles løbende.

    Men hvad mener du med at effekten af rentefradraget er beskeden… Er det ikke korrekt at hvis renteudgiften bliver 35.000 i 2011, så er det dette beløb jeg taster ind i forskudsopgørelsen som en renteudgift? Og bliver det beløb så ikke “trukket fra" min kapitalindkomst?

    Beklager hvis jeg er på begynder-niveau her..

    #170642
    testForfatter

    Rentefradragsretten er 25% af den negative kapital indkomst.

    Vedr. Fradraget for renterne ændre du som lige forudsætning igen. Du kan som udgangspunkt punkt kun få fradrag for renter du betaler og ikke dem du ikke betaler for at sige det simpelt. Har du en aftale om at de tilskrives de gæld er de hverken forfaldet eller betalt vel.

    Hvad sker der for dig hvis virksomhed går konkurs? Din gæld består og dine aktiere falder til nul

    #170650
    HJLForfatter

    Hej test hvorfor 25 % fradrag? – har du har glemt sundhedsbidraget på 8 %?

    Renter fratrækkes den skattepligtige indkomst så man ikke skal betale kommune, kirke og sundhedsbidrag af beløbet svarende til omkring 33 % eller hvad er det jeg har overset?

    MCFA
    Køber du aktier i dit firma for omkring 875.000 kr.?
    4 % i rente = 35.000 kr.
    Det lyder da somom du burde have råd til en revisor frem for at fumle rundt på et debatforum og spørge tilfældige debatører om noget så indviklet som skat.

    Nå men det kan du jo selvfølgelig hygge dig med i lang tid indtil du får et svar du tør tro på 🙂

    Mvh HJL

    #170652
    MCFAForfatter

    HJL: Nej, idéen er netop at gælden til firmaet betales af med dividende over en længere årrække. Så revisoren har jeg ikke råd til før om mange år..

    Men tak for svar begge to – jeg skal vist lige undersøge aftalen noget nærmere mht hvornår renten reelt forfalder.

    #170656
    HJLForfatter

    Der er vel også den vigtige detalje at aktierne bliver bundet i 7 år, men det har du vel styr på?

    #170668
    MCFAForfatter

    Mener du rent beskatningsmæssigt?

    Jeg er virkelig grøn i det her, så du må gerne opridse hvad du mener.

    #170672
    grgForfatter

    De 7 år er hvis der er tale om medarbejderaktier.

    Som jeg forstår det er der tale om et ”almindeligt” aktiekøb.

    Med en investering i den størrelsesorden og de spørgsmål du stiller (no offense) så tror jeg du ville gøre klogt i at bruge en 5-10.000 på en ordentlig rådgiver (revisor)

    #170678
    MCFAForfatter

    Tak igen for svar – jeg prøver at finde en revisor til at hjælpe.

    #170700
    HJLForfatter

    MCFA kan du give flere detaljer for købet?

    Jeg har sjusset mig lidt frem med de tal du har givet og når frem til følgende:

    Du siger at renten er 4 % og du regner med at renteudgifterne bliver 35.000 kr. for i år da du endnu ikke har taget imod tilbuddet er der altså ca. 6 mdr. tilbage at opspare renter i dvs.

    Vi faktisk taler om at du skal låne 1.750.000 kr. til at købe aktier.

    Nu ved jeg godt at dette ikke er hvad du spørger om men jeg har nørdet lidt med dine tal og hvis du regner med at de penge skal tilbagebetales over de næste 10 år

    Svare det til at firmaet skal give ca. 21 % i udbytte som jeg ser det…

    Du skal have 70.000 kr. ud til renterne årligt + 1/10 af 1.750.000 kr.
    Svarende til 175.000 kr.

    Aktieindkomst beskattes med 28% af de første 48.300 kr. (2011) (dobbelt for ægtefæller) Aktieindkomst herudover beskattes med 42%

    Regne regne regen og så ja ca. 21 % hvis du er singel 😉

    WOW siger jeg bare, så ville jeg nok hellere bede om lønforhøjelse.

    #170702
    MCFAForfatter

    De 21% kan jeg ikke lige se hvordan du kommer frem til. Tilbagebetalingen afhænger jo af udbyttet, som afhænger af indtjeningen i firmaet. Så hvis udbyttet er højt nok, er tilbagebetalingen hurtigere.

    Jeg tror sgu det bliver for kompliceret at prøve at forklare yderligere når jeg ikke selv ved mere om det – kontakter en revisor..

    #170710
    HJLForfatter

    Det er bare helt ok jeg må finde nogle andre tal at kaste mig over :o)

    Jeg svarer lige selv på det test@ skrev.

    Jeg tror der er en detalje du har læst forkert men jeg er kommet i tanke om hvad det er du måske har ment :o)

    Jfr. en artikel i børsen:
    http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/152277/fakta_her_er_skatteforliget.html

    Citat
    Skatteværdien af rentefradrag sænkes gradvist fra 33 pct. til 25 pct. i perioden 2012 til 2019 for beløb, der overstiger 100.000 kr. i renteudgifter for ægtepar og 50.000 kr. for enlige.

    Denne detalje husker du selvfølgelig lige at minde revisoren om 😀 og hvis ikke så har han forhåbentlig et system der er opdateret.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.